Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Kas näin ne vanhat pelit pitäisi aina uudistaa

Ottakaahan muut julkaisijat mallia, näin ne vanhat pelit kuuluukin tuoda nykyaikaan. Nintendon Game Boy -käsikonsolille vuonna 1991 julkaistu Metroid II: Return of Samus on pistetty käytännössä täysin uusiksi 3DS-julkaisua varten.

Nimikkeen työstänyt MercurySteam-studio on lisännyt kosolti lihaa alkuperäistuotoksen ympärille, eikä lopputuloksesta paljoa mukistavaa löydy. Nimen Metroid: Samus Returns saanut peli on yksi paremmista Metroid-peleistä hetkeen. Kenties koskaan?

Missä Metroid, siellä muitakin monstereita

Jos olet pelannut sarjan aikaisempia osia, etenkin niitä sivusuunnasta kuvattuja 2D-seikkailuja, tiedät myös uutukaisen perusperiaatteen. Pelaajan ohjastama Samus Aran tiputetaan vieraalle planeetalle, jonka uumenista löytyy kosolti vihamielisiä olentoja sekä tutkittavaa. Seikkailun alussa sankarittaremme on varustettu vain perustussarilla ja -haarniskalla, mutta matkan varrella mukaan tarttuu monenmoisia varustuksia aina jäisistä ammuksista ilmahypyt mahdollistavaan päivitysosaseen.

Seikkaileminen ei ole lineaarista, eikä oikea etenemissuunta ole aina selkeä. Tutkittavana on näet kokonainen maailma, jonka eri osaset aukeavat eri ase- tai haarniskapäivitysten avulla. Tulikuumiin pätseihin ei parane mennä sisään ilman kuumuutta kestävää sotisopapäivitystä, eivätkä tietynmalliset ovet aukea ilman perustussarin päivitystä. Joka varuste avaa uusia mahdollisuuksia, kunhan vain huomaa niitä käyttää.

Länsi-Metroidin uusvanhat pysäkit

Pelin juoni vie Samuksen takaisin planeetalle, josta vaaralliset Metroid-olennot alun alkaen löydettiin. Tehtäväkuvauksena on tuhota kaikki kyseiset hirmut pois planeetan kamaralta. Pelaajan hommana onkin päästellä kaikki Metroidit päiviltä syvemmälle syvyyksiin edetessä. Ja siinä se juoni noin pähkinänkuoressa onkin.

Kovinkaan tarinavetoiseksi Metroid: Return of Samusia ei voi väittää. Juttuseuraa tai jonkin sortin tekstipohjaista juonen edistämistä ei ole tarjolla, Samuksen seurana on vain vieras planeetta ja sitä asuttavat Metroidit sun muut örrimörrit. Tämä ei kuitenkaan ole miinus, vaan kolkkojen luolastojen tutkiminen on pelin "se" asia. Uudet varusteet ja niiden myötä aukeavat uudet kulkureitit pitävät menon mielenkiintoisena.

Metroid ei osaa ryömiä

Espanjalainen MercuySteam-studio on lisännyt 3DS-perheen laitteille julkaistuun peliin kolme täysin uutta asiaa, joita ei ole 2D-Metroideissa aikaisemmin nähty. Niitä ovat entistä vapaampi tähtääminen, lähitaisteluiskut sekä lähiympäristön skannaaminen Aeion-pulssin avulla.

L-napin pohjaan painamalla pelaaja voi räiskiä menemään mihin tahansa 360 asteen suuntaan tahansa. Entistä tarkempi ammuskelu on varsin hyvä lisä, joka saa miettimään miksei tätä ole tehty jo aiemmin.

Astetta kyseenalaisempi lisä on X-napille omistetut vastaiskuliikkeet, joilla voi aiheuttaa kunnon vahinkoa liiveihin uiville vihulaisille. Pienempiin örmyihin tämä muuvi toimii kohtuullisen hyvin, mutta vähänkin kookkaammat örmyt aiheuttavat vaikeuksia. Lähitaisteluliikettä on näet todella vaikea ajoittaa oikein, etenkin lukuisia SR388-plateetan Metroid-otuksia vastaan. Kyseinen toiminto myös pysäyttää Samuksen niille sijoillensa, vihollisten tulituksen armoille. Onneksi mikään mahti maailmassa ei pakota käyttämään lähitaistoliikkeitä, sillä myös väistely ja muilla aseilla tulittaminen toimii vaihtoehtoisena ratkaisuna joka tilanteeseen.

Kolmas uutukainen on mahdollisuus skannata kaikki lähialueen käytävät erikoiskohteineen kaikkineen. Tämä toiminto tekee etenemisestä hivenen helpompaa ja salaisuuksien löytämisestä kosolti sujuvampaa. Puristit voivat tosin huomaututtaa, että ominaisuus helpottaa liikaa ja vie pois sitä löytämisen iloa, mitä Metroidit yleensä tarjoavat. Oli miten oli, tämä lisä tuntuu kovin nykyaikaiselta ja näppärältä.

Hupaa monille elimille

Visuaalisesti Samuksen seikkailu on varsin mukavaa katseltavaa. Etenkin toiminnan taustalla nähtävät yksityiskohdat erilaisine otuksineen ja tapahtumineen ovat oiva lisä. Ja jos jossakin pelissä 3DS-konsolin 3D-kuva tulee oikeuksiinsa, niin tässä. Taustat ovat näet todella näyttäviä syvyysvaikutelman kera. Laitteen alanäyttö on varattu kartalle, aseiden vaihtoon sekä valikoiden ihmettelyyn.

Korvakäytäviä hemmotellaan monilla tutuilla Metroid-sävellyksillä, joita kuulostelee varsin mielellään. Brinstar-tunnarin kuuleminen ensimmäistä kertaa nosti ainakin tämän arvostelijan ihokarvat pystyyn. Osa musisoinneista on erikoisesti kierrätetty muista sarjan peleistä, esimerkiksi GameCubella ja Wiillä pelatuista Metroid Prime -seikkailuista.

Kontrollit olisivat ehkä vaatineet hieman lisäpuleerausta, sillä R-napin painaminen ohjusten ampumiseksi ei missään vaiheessa tule selkärangasta. Olisi loogista vaihtaa L- ja R-nappien toiminnot keskenään, mutta peli ei valitettavasti sellaista mahdollisuutta tarjoa. Harmillisesti muitakaan asetuksia ei ole tarjolla, sillä esimerkiksi äänitasojen säädöt loistavat poissaolollaan. Etenkin ilman kuulokkeita pelattaessa musiikki jää ikävä kyllä kaikkien muiden äänien jalkoihin.

Tuore julkaisu on paljon esikuvaansa laajempi kokonaisuus. Alkuperäisen pystyi läpäisemään noin neljään tuntiin, mutta se ei riitä tässä tapauksessa mihinkään. Loppukahinoihin päästessä aikaa on saanut kulutettua päälle 12 tuntia, joten tekeminen ei noin vain lopu. Jokaisen salaisuuden ja ohjuslaajennuksen etsimiseen saakin kuluttaa sitten useammat tunnit lisää.

Seikkailu tukee Nintendon amiibo-pystejä, joita onkin tämän pelin julkaisun yhteydessä tuotu markkinoille kaksi kappaletta. Niiden avulla avataan muun muassa ylimääräisiä energiatankkeja, konseptitaidetta sekä erikoisesti myös kaikkein haastavin vaikeustaso. Pelin kertaläpäisy mahdollistaa normaalia haastavamman vaikeustason avaamisen, mutta eniten hikikarpaloita vaativan koettelemuksen saa ainoastaan iskemällä lisää euroja pöytään.

Tervetuloa takaisin

Edellisestä täysiverisestä 2D-Metroidista ehti kulua monen monta vuotta. Odotus kannatti, sillä Metroid: Samus Returns on varsin laadukas tekele muutamista napinoista huolimatta. Sen positiiviset puolet ajavat negatiivisten yli, joten viisiä tähteä on ansaittu arvosana. Olit pelisarjaan tutustunut aikaisemmin tai et, kannattaa katse suunnata tätä julkaisua kohti.

Tervetuloa takaisin, Samus. Koska tätä saadaan lisää?

Kirjaudu kommentoidaksesi