Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Potkimista ja pukuleikkejä

Alkuvuotta 2019 yhdistää pelirintamalla ainakin yksi teema. Monet korkean profiilin pitkäikäiset japanilaissarjat ovat vyöryneet näyttävästi takaisin parrasvaloihin jopa vuosien hiljaiselon jälkeen. Devil May Cry 5:n, Kingdom Hearts 3:n, Resident Evil 2:n ja Ace Combat 7:n seuraan liittyy myös Dead or Aliven kuudes osa.

Käydäänpä käsiksi

Team Ninjan panos 3D-taistelupelien genreen on aina edustanut hieman erilaista tyylisuuntaa kuin vaikkapa Tekkenit tai Virtua Fighterit. Mekaniikassa painotetaan iskujen sijaan pikemminkin oikea-aikaisia torjuntoja, vastaiskuja sekä heittoja. Kuudes osa jatkaa samalla kaavalla mutta tuntuu silti aavistuksen helpommalta kuin edeltäjänsä, sillä tiukankin vastustajan yhdistelmien rikkominen onnistuu aiempaa vaivattomammin.

Tämän ansiosta näyttävä ja vauhdikas meno muodostuu helpommin lähestyttäväksi viihteeksi esimerkiksi kaveriköörin illanistujaisia ajatellen. Samalla kuitenkin taistelupeleihinsä vakavammin suhtautuvat puristit tuskin arvostavat kehityssuuntaa, jossa vasta-alkajat pääsevät juhlimaan pelkkien tuurinkantamoisten voimin.

Yksinäisten iltojen iloksi

Pykälän kevyempää tuntumaa kompensoidaan sisällön määrällä. Nykytrendin mukaisesti Dead or Alive 6 tungetaan täyteen tavaraa, myös soolopelaajia silmällä pitäen. Tarinamoodissa hypitään hahmosta toiseen lukuisten välianimaatioiden kautta, ja taisteluita alustetaan tuttuun tyyliin mitä huterimmilla aasinsilloilla.

Ehkäpä mielekkäimmäksi yksinäisen taistelijan puuhaksi nousee lopulta DoA Quest -tila, jossa pelattavaa riittää noin sadan haasteen verran. Mittelöitä piristetään (tai kiristetään) asettamalla matseihin erilaisia reunaehtoja esimerkiksi tiettyjä iskuja suosimalla tai käyttämällä aikarajoja. Moodi toimii kuin puolivahingossa kätevänä opastuksena mekaniikan saloihin, sillä peli näyttää tarvittaessa oikeat kikat ja myös niiden toteutustavat. Haasteita pari iltaa tahkottuaan voi nettikarkeloihin hypätä jo huomattavan luottavaisin mielin.

Aina tulee sanomista

Tekniseltä kantilta Dead Or Alive 6:sta on vaikea keksiä moitittavaa. Lopputulos näyttää kauniilta ja rullaa sulavasti, lataustauot pidetään maltillisina, kontrollit toimivat salamannopeasti, eikä karmea musiikkikaan yllätä japanilaispelien ystäviä. Team Ninja lupaili etukäteen vähentävänsä sarjalle ominaista yliheruttelua naishahmojen suhteen, ja tässä jopa etäisesti onnistutaan – tosin totuuden nimissä taistelijoiden asuja ei vieläkään suunnitella varsinaisesti käytännöllisyyden näkövinkkelistä.

Julkaisija Tecmo ei kuitenkaan malttanut olla järjestämättä jotain kuramyrskyä niskaansa. Tällä kertaa mentiin niin reippaasti ahneuden puolelle, että suuttumuksen sijaan ahneuden määrä suorastaa naurattaa. Kokonaiset kaksi lisähahmoa ja kuutisenkymmentä uutta pukua sisältävä kausipassi kustantaa nimittäin vaatimattomat 90 euroa. Vielä lisämainintana todettakoon, että kyseinen kausi päättyy jo kesäkuussa, joten sen jälkeen rahakkaimmat fanit saanevat kaivaa lisää kuvetta.

Ylilyönnit unohtaen Dead Or Alive 6 on kokonaisuutena vallan passeli vaihtoehto taistelunnälkäisille, ja 24 hahmon peruskaartissa riittää tutustuttavaa. Edelleen pelistä uupuu kuitenkin se jokin viimeinen silaus, jolla nousta isompia mätkintämammutteja haastamaan. Kelpo viihdettä Team Ninja silti tarjoilee jälleen kerran.

Kirjaudu kommentoidaksesi