Tämä on keskustelu Tunnetko olevasi suorittajapelaaja?, Yleistä keskustelua konsoleista & peleistä alueella, joka on osa-alue Yhteiset alueella: Mietteitä tällaisestakin aiheesta. Joskus omalla kohdalla sohvalla nappia hakatessa huomaa, miten pelaaminen tuntuu vain suorittamiselta. Tuntuu että pelaaminen on suorittamista ...
Mietteitä tällaisestakin aiheesta. |
They swim... the mark of Satan is upon them. They must hang.
Jos pelihyllyyn alkaa kertyä liikaa avaamattomia pelejä niin saattaa se aiheuttaa ainakin näennäistä paineentuntua |
[ The Lord is my shepherd | I shall not want. | He makes me lie down in green pastures | he leads me beside still waters. |
He restores my soul | he leads me in the paths of righteousness for His name's sake. ]
Joskus harvoin tuollainen fiilis on kyllät tullut. Varsinkin silloin jos on tekemässä jotain erityisen vaikeeta trophya niin ei se yleensä mitään mukavaa ole mutta trophy on silti pakko saada, jälkeenpäin se tuntuu sitten mukavalta. |
"I suppose I should have quitted when i was ahead,but what is that they say,fortune favors the bold... right!,lucky me" - Nathan Drake
Elämyspelaaja, joka haluaa kokea uusia mielenkiintoisia näkyjä. Siinä kai lyhyt analyysi omasta pelaajan luonteesta. Suorittaminen astuu kuvioihin mukaan oikeastaan vasta näin tihenevän julkaisu syklin myötä. Kun upeita pelejä tulee ikkunoista ja ovista kuten nyt, laitetaan silloin kaikki peliin ja ne halutaan kokea heti. Normaalilla vaikeustasolla, jossa läpipelaaminen on paremminkin uusien asioiden kokemista, kuin väkinäistä suorittamista. Ehkä siinä on mukana myös omien rajojensa tuntemista |
Slay Radio - Go retro!
Huomattavasti nuorempana koin pelaamisen aina erityisen jännittävänä, pulssi oli aina korkealla joidenkin klassikkojen kanssa. Monesti asetin myös tietynlaisia tavoitteita pelin sisällä ja toin sillä lisää uudelleenpeluuarvoa moneen kertaan läpipelattuihin peleihin. Oman jännityksen toi sekin, lähteekö television antennijohto takavarikkoon liian suuren tunteenpurkauksen ja kiroilun myötä. Eräässä tuolloin tilaamassani julkaisussa todettiinkin kerran, että pelaaminen on kuntoilua, pulssi kasvaa helposti 25% leposykkeestä, jos pelaaminen on tarpeeksi jännittävää ja tällaiseksi sen parhaimmillani mielsinkin. |
Pelaan: Battlefield 3, Skyrim, NHL12
Odotuslistalla: -
vaikea sanoa kyllä, sen verran monipersoonallinen pelaaja tunnun olevan. Kaikkia kiinnostavia pelejä on tietysti päästävä pelaamaan. Mutta kyllä sitä vähän suorittaja pelaajaakin löytyy, räiskinnät aloitetaan yleensä sillä vaikeimmalla tai toisiksi vaikeimmalla vaikeustasolla ja trophyjä yritetään keräillä. Grindi ei kuitenkaan maistu suurissa määrin ja täten Pelejen kuten Resistance 10000 tappoa trophyt saavat jäädä omaan arvoonsa. |
Mulla se riippuu nii hirveenä pelistä. Esim. molempia gearseja mennessä COG tagien hakeminen on sekä suoritus että mukavaa puuhaa, sama koskee esim. HC ja Insane achievementteja. Kyl niitä acheja tulee availtua joskus vaikkei haluaiskaan mut yleensä itellä ei hermot siihen riitä. Jos tykkään pelistää tosi paljon, niinku vaikka Okamista on siinä pakko saaha kaikki mahollinen auki. Sanoisin että perfektionistisuorittaja kun peli kiinnostaa tarpeeksi. |
Kyllä ainakin silenth hill homecomingin pelaaminen on aika suorittamista. Peli on yksinkertaisesti tajuttoman paska, mutta ku rahani siihen tuhlasin niin pakko se on pelata läpi. Menee kyllä myyntiin heti ku olen sen läpäissy. Sh 1,2, ja 3 oli erittäin hyviä mutta tämä uusin ja room jotain aivan tajutonta kuraa. |
en ny tiiä. aluksi, kun saan uuden pelin en yritä suorittaa trrophyjä, vaan annan niiden tulla, sitten kun sitä on tullut fiilisteltyä jonkin verran (joskus kestää koko lpi peluun) niin sen jälkeen rupean vilkuilemaan trophyjä. |
En sanoisi että suorittaja, ehkä fiilispelaaja enemmänkin. Saavutukset tulee kerättyä lähinnä (joskus) omaksi iloksi, kun kone ei ole netissä. |
Oderint, dum metuant.
Hieman kumpaakin. En kauhean kauaa fiilistele pelissä. Ehkä max 2 pelikertaa, sitten jo myyn pois. Saavutuksiakin keräilen, mutta nykyään sekin on jäänyt vähemmälle. |
N64 | GBC | GBA | GC | NDS | PS2 | PSP | PC | XBOX 360 | Wii |
Gamertag: TaiZuuni
En kerää pystejä tai taitoja vaan haluan fiilistellä ja kokea jotain mitä ei tavallisessa normaalijampan elämässä tapahdu. Mutta halu fiilistellä on niin raju, että pelit on pitänyt pistää järjestykseen ja niitä fiiliksiä etsitään nyt oikein sveitsiläisen kellon tarkkuudella. |
Vielä jonain päivänä minulla on aikaa pelata niin paljon, että en ehdi tekemään mitään muuta.
Noh, en sanoisi olevani suorittajapelaaja... Tai mistä minä sen tiedän. |
PS3 Pelini: GTA IV, inFAMOUS, Unreal Tournament 3, Assassin's Creed 2, GTA:EfLC, Red Dead Redemption, UFC 2009 Undisputed | Xbox 360 pelit: Alan Wake, Gears of War 1-2, Dead Rising, Batman: Arkham Asylum, Halo: Reach, Mass Effect
Se pitää vielä mainita, että saavutuspisteet on erinomainen motivaattori. Kannustaa pelaamaan vähän heikommatkin pelit loppuun. |
[ The Lord is my shepherd | I shall not want. | He makes me lie down in green pastures | he leads me beside still waters. |
He restores my soul | he leads me in the paths of righteousness for His name's sake. ]
Meinasin jo tehdä uuden lärpäkkeen aiheesta, joka jotenkin vain konkretisoitui minulle ajatuksissani tuossa äsken suihkussa (älkää peljätkö, se suihkussa oleminen ei ole tämän kirjoituksen pointti). Onneksi kuitenkin löytyi jo valmis ketju, joka liippaa tarpeeksi läheltä... kirjoitan siis tähän. |
Itse olen hyvin pitkälti fiilispelaaja. Hyvin usein ostan pelin onlinepuolen takia ja joskus saattaa yksinpeli jäädä kokonaan kokeilematta. Harmittaa kuinka usein jää pelit kesken kun en vaan kertakaikkiaan jaksa pelata peliä loppuun asti. Usein syynä on joko se että hyllyssä odottaa houkuttelevampi peli jonka kimppuun pitää päästä tai sitten yksinkertaisesti kyllästyn peliin joko liiallisen vaikeuden takia yms. |
Riippuu kai aika pitkälti genrestä, mutta ainakin Final Fantasy ja Zelda sarjoilla on ollut taipumusta saada "konsolin ulkopuolinen" elämä aikas rankkaan alamkäkeen. Esim. FFX:ää hakkasin 3 viikkoa pahemmin nukkumatta, koska ne prkleen Dark Aeonit vaativat sen 50 tunnin levelauksen. En vaan pystynyt jättämään hommaa sikseen. |
Tuo suoritus pelaaminen voi juontua myös fiilispelaamisesta. Itse pidän joidenkin pelien maailmasta niin paljon, että viihdyn siellä lähes pitempään kuin pelillä on tarjottavaa juonellisesti. Esim. FF7 tuli kaluttua millin tarkasti. Halusin fiilistellä tuota outoa maailmaa ja tietää siitä ihan kaiken jotta pystyisin paremmin eläytymään siihen. Tähän päästäkseni tahkosin ja leveleitä kertyi. Pikkupelit pelattiin loppuun ja vielä kerta kiellon päälle. Tuo oli ehdottomasti suorittamista, mutta syynä oli fiilispelaaminen. Mahtaakohan olla paradoksi? No ei varmaankaan. |
Vielä jonain päivänä minulla on aikaa pelata niin paljon, että en ehdi tekemään mitään muuta.
Itse, kuten näköjään moni muukin täällä, olen vähän molempia. Riippuu paljolti pelattavasta pelistä että millä tavalla sen pelaamiseen asennoidun: esimerkiksi Diablo II oli minulle suorittamista kun sitä vielä pelasin, farmausta kokemuksen ja tavaroiden keräämiseksi. Sitten taas esimerkiksi Zeldat ovat puhdasta elämystä, seikkailun tunnetta sekä uuden löytämisen ja kokemisen riemua. Toinen mieleen nouseva esimerkki peleistä joita pelaan elämyksen vuoksi ovat kauhupelit: Dead Space ei olisi läheskään yhtä vaikuttava jos pelaisin sitä suorittamalla enkä eläytymällä. Minulle jotkin pelit vain toimivat paremmin eläytymällä kuin suorittamalla ja toiset taas päinvastoin. |
"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing."
-George Bernard Shaw