Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Ratchet & Clank: Nexus

Pitkään Sonyn hovikehittäjän asemasta nauttineella Insomniac Gamesilla ei ole ollut helppoa enää viime vuosina. Loistavan Future-trilogian jälkeen Ratchet & Clank -sarjan kurssi lähti painumaan alaspäin kehnojen spinoff-kyhäelmien vuoksi. Kimppapelaamista painottava Ratchet & Clank: All 4 One sekä tornipuolustusgenrestä vaikutteita imenyt Full Frontal Assault jättivät useille karvakorvan faneille happaman maun suuhun. Lisäksi pannukakuksi paljastunut monialustajulkaisu Fuse nakersi entisestään uskoa yhdysvaltalaisstudion kykyihin. Onneksi budjettihintaisena kauppoihin ja latauspaikalle saapuva Ratchet & Clank: Nexus osoittaa, että tiimin taidot ovat yhä tallella perinteisistä tasohyppelyistä puhuttaessa.

Vastukset vaihtoon

Vaikka Nexusta markkinoidaan epilogina PlayStation 3:n alkuperäiselle trilogialle, ei sillä ole juonellisesti juurikaan tekemistä aiempien osien kanssa. Itsenäinen tarina alkaa, kun galaktista turvallisuutta noitamaisuuksillaan uhkaava Vendra Proq pakenee lihasvoimaan luottavan veljensä Neftinin avustamana Ratchetin luotsaamasta saattoaluksesta. Katkeroitunut nainen pyrkii avaamaan ulottuvuuksien välisen portin esi-isiensä maailmaan välittämättä tempun mahdollisesti katastrofaalisista seurauksista, mikä ei luonnollisesti mahdu sankarikaksikon oikeustajuun. Näistä lähtökohdista käynnistyy tiiviissä tahdissa planeetalta toiselle etenevä seikkailu.

Keskeisinä teemoina toimivat sekä painovoimalla että ulottuvuuksilla kikkailu. Heti alkumetreillä pelaajan pää pyritään saamaan pyörälle, kun avaruusromun keskellä täytyy edetä pinnalta toiselle perspektiivin kieppuessa villisti matkan varrella. Vendran keinotekoisesti luomien ulottuvuusporttien hyödyntämisessä tarvitaan Clankin erikoiskykyjä. Robottiapuria ohjastetaan kaksiulotteisissa minipeleissä painovoimaa manipuloimalla. Osuuksien läpäiseminen ei vaadi sen suurempaa pulmanratkaisukykyä, mutta perusmekaniikkaa rikkova toteutus tarjoaa silti hauskaa vastapainoa normaalille tasoloikinnalle.

Vinkeitä vempaimia

Mielikuvitukselliset aseet ovat aina olleet merkittävä osa sarjan viehätystä, eikä Ratchet & Clank: Nexus tee poikkeusta. Monet tutut tykit palaavat uusien hauskuuttajien kera. Vanhoista suosikeista muun muassa tulitukea antava Mr. Zurkon tuo päivitysten jälkeen taistelukentälle myös perheensä. Uusista tuttavuuksista mainittakoon painajaisboksi, joka räiskimisen ohella pyrkii sotkemaan vihollisten pasmoja pelottelun keinoin. Kaikki aseet kehittyvät automaattisesti käytön mukaan, minkä lisäksi niitä pääsee muokkaamaan vapaammin kentistä kerättävää mineraalia jalostamalla. Näennäisen monipuolisilta vaikuttavat kustomointimahdollisuudet rajoittuvat lähinnä suurempaan tulinopeuteen tai isompaan ammusreserviin. Uusintakierroksella avautuva haastemoodi lisää kovimpien tykkien kehitysportaita entisestään. Viimeistään tässä vaiheessa karvakorvalle suotu hillitön tuhovoima nostaa hymyn huulille.

Aseiden ohella hauskuusviisaria värähdyttävät moninaiset matkan varrelta poimittavat lisälaitteet. Aiemmin mainitusta teemasta johtuen Ratchetilla on alusta asti käytössään gravitaatiosaappaat, joiden avulla loikitaan ennalta määrätyille pinnoille painovoimasta ja ilmansuunnasta välittämättä. Myöhemmin käyttöön lunastettavat turbokengät mahdollistavat puolestaan hyppyripaikkojen hyödyntämisen lisäksi ripeämmän liikkumisen paikasta toiseen. Kätevimmäksi tarvikkeeksi osoittautuu rakettireppu, jolla pääsee lentelemään vapaasti yllättävän laajoissa ympäristöissä. Aluekohtaiset lentokiellot sekä nopeasti ehtyvä polttoaine rajoittavat kuitenkin repun käyttöä yleisen pelitasapainon nimissä.

Viimeinen virsi

Kenttäsuunnittelussa laatu korvaa määrän. Muutamaan planeettaan jäävä katras tarjoilee mielikuvitusrikkaita ja viimeisen päälle tyyliteltyjä maisemia. Insomniac Games on aina onnistunut loihtimaan hienon näköisiä Ratchet & Clank -tuotoksia, mutta Nexus ottaa selvän niskalenkin edeltäjistään. Pelaajan silmille vyörytetään hämmentävän paljon ihmeteltävää, ja toimintaa kuorrutetaan jatkuvasti värikylläisellä efektitykityksellä.

Graafisen ilotulituksen vastapainoksi ruudunpäivitys ottaa aiemmista poiketen osumaa etenkin hektisimmissä kohtauksissa, kuten pomotaisteluissa. Lisäksi toisinaan liialliseksi äityvä ryöpytys hankaloittaa pelaamista, kun ruudun tapahtumista on vaikea saada selkoa. Todella tyylikkäästi esirenderöidut välianimaatiot erottuisivat edukseen lauantaiaamujen lastenohjelmien joukosta. Peli on lokalisoitu suomeksi, eikä laadukkaasti toteutetun kotimaisen ääninäyttelyn kuunteleminen aiheuta harmaita hiuksia – toisin kuin monissa aiemmissa Sonyn julkaisuissa.

Ratchet & Clank: Nexus on sarjan kaivattu paluu vanhaan ja hyväksi havaittuun tasoloikkamenoon hillittyjen uudistusten kera. Viimeisellä Lombaxilla olisi mieluusti seikkaillut pidempäänkin, sillä noin neljään tuntiin jäävä tarina loppuu kuin seinään. Lopputekstien ilmestymisen aiheuttamaa ahdistusta lieventää kuitenkin tieto, että kyseessä on budjettijulkaisu. Läpäisyn jälkeinen haastetila sekä tutkimiseen kannustavat avoimet ympäristöt tarjoavat enemmän uudelleenpeluuarvoa edelliseen tynkäseikkailu Quest For Bootyyn verrattuna. Toivottavasti Insomniac Games jatkaa seuraavallakin konsolisukupolvella Ratchetin tarinaa, sillä toimivien tasoloikkaräiskintöjen teon studio selvästi yhä hallitsee.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi