Artikkelit - playstationplaystation

Gran Turismo 3 demo testissä

Mpdman - 15.04.2001


Noniin, suuri aika on kohdallamme; GT3 demoversio on täällä. Tätä peliä on hypetetty rutkasti jo PS2:sen julkaisusta lähtien, ja voin sanoa että hypetys oli/on aiheellista. Te jotka ovat onnistuneet välttämaan tämän ylenpalttisen hypen niin nyt sitä tulee oikein tuutin täydeltä.

Historia

Suhteellisen lyhyen peliurani aikana Gran Turismot 1&2 ovat olleet PsOnen/PSX:n myyntimenestyksiä ja olen ostanut (pakko myöntää) kummatkin pelit heti ilmestymisensä jälkeen. Gran Turismon valttina on ollut hienot replayt ja megamäärä (oikeita) autoja, ainoana miinuksena on ollut autojen hajoamattomuus. GT2:ssa törmäyksen mallinnus oli hoidettu, mutta ei ulkoisesti. (Helvetin japanilaiset autonvalmistajat). Minua harmittaa todellakin se että GT3:ssa ei ole todellista realismia, hipaisusta kiepsahtelevia autoja, jotka litistyvät kertatörmäyksessä rusinaksi tehden kuskista epämääräistä verimössöä. Yksi hyvä piirre Turismossa on se, ettei parasta autoa ole olemassakaan. Etuvetoiset, takavetoiset ja nelivedot kulkevat ja liukuvat mutkissa aivan eri tavalla. Erimassaiset autot käyttäytyvät nekin eri tilanteissa painonsa mukaan ja onpa autoissa vielä se luokittelematon jokin, joka vaikuttaa ajotuntumaan.

Itse demo

Levy sisään ja ruuttuun pälähtää teksti että "The GT3 team wishes..." eli suomeksi että GT3 tiimi toivoo että ymmärrätte että "Pelikoodi jonka kohta tulette kokemaan on vielä työstön alla..." ja että lopulliseen versioon tulee paljon graafisia ja pelillisiä uudistuksia. Teksti viipyy ruudulla kauan ja pidemmän päälle se alkaa ärsyttämään koska demo pitää resetoida joka pelikerran jälkeen. Moodeja on vain yksi (tietysti), eli ajetaan puolitoista kierrosta ja siinä se on.

Ensimmäisenä silmään osuu todella hieno grafiikka vaikka kyseessä on vielä kehitysversio, mutta pieniä sahalaitoja on, jotka ilmenevät välkkymisenä, esim. radan varren aidat välkkyvät. Demo pyörii tasaista 50fps vauhtia, eikä minulla ainakaan se siitä ole yhtään lopahtanut. Kuvakulmia on kaksi, yksi ihan edestä ja sitten yksi vähän taaempaa, itse tykkään enemmän takakuvakulmasta, paitsi kun autona on Nissan jonka iso takaspoileri peittää puolet ruudusta (no ei nyt sentään). Autot kiiltelevät kuin vastapestyinä ja -vahattuina ja autot ovat todella yksityiskohtaisia.Valikko Paikoitellen (todella harvoin) tien tekstuurit rakoilevat ja replayssa auton rengas tulee konepellin/lokarin läpi mutta nämä bugit menevät demon piikkiin. Jarrutustilanteessa autojen perässä viilettävät hienot savu"vanat" ja kun taas hietikolla ajaessa pölyä nousee ja hiekanjyvät osuvat auton pohjaan josta tulee pieni "rutiseva" ääni. Replayt ovat taasen hienoja, vaikka ne eivät eroa pelitilanteesta yhtään lukuun ottamatta Trial Mountainin "kuuman asfaltin väreilyjä".

PaganiAutoja on kolme; RUF CTR2 eli Porsche joka teki ensiesiintymisensä GT2:ssa, Nissan Pennzoil nismo GT-R ja Pagani Zonda C12. Paras (ja nopein) on RUF, mutta minä en ainakaan saanut siitä ns. "kunnon viboja", joten Nissan on ykkönen. Vain RUF:ista saa eri värivaihtoehtoja, koska Pagani ja Nissan ovat Special Racing autoja. Kisoissa kuitenkin esiintyy toisiakin autoja, kuten Dodge ja Toyota, sääli vain, että nillä ei pääse ajamaan.

Grafiikat

Ratoja on kaksi, GT2:sta tutut Laguna Seca ja Trial Mountain. Kummatkin radat ovat hämmästyttäviä mutta Laguna Seca on yli kaiken, aurinko paistaa niin että häikäisee, ratasuunnittelu on hyvää ja taustat ovat kohtalaisia. Trial Mountainista voi mainita ainakin sen hienot metsäosiot jossa auringon valo tunkeutuu puunlatvuston läpi muodostaen hienoja "säteitä". Lopulliseen versioon toivottavasti tulee enemmän ratoja kuin GT1 ja GT2 yhteensä niin tulisi enemmän pelattavaa.

GT-sarjassa on ollut aina "realistinen" pelattavuus ja äänimaailma. Niin nytkin pienillä eroavaisuuksilla. Äänien ainakin pitäsi olla oikeita (koska en ole ikinään kuullut esim. Nissan Pennzoilin moottorin mörinää) mutta kuitenkin äänet ovat uskottavia. Musiikit ovat siedettäviä, tavallisesta kitaramusiikista teknoon. Toisten autojen tekoäly on mitäänsanomatonta. Toiset autot noudattavat fysiikan lakeja esim. jos mutkassa täräyttää 300Km/h toisen perään niin tietysti se auto ajaa ulos. Joskus on ollut havaittavissa toisten autojen kostavan takaisin (tai sitten se on vain minun päässäni).

>

Punane porsse

Tavallisen talliaisen näkökulmasta napit ovat kutakuinkin samat mitä edellisissä osissa(X=kaasu, neliö=jarru, 0=käsijarru, kolmio=pakki, R1=kuvakulman vaihto, L1=taaksepäin katsominen, R2/L2=vaihteet) lukuun ottamatta sitä että kaikki napit ovat analogisia. Tärinäefektit ovat ihan mukavia vaikka nekään ei mitään mullistavaa tarjonneetkaan. Kaverin kommentti (ei PS2 omistaja): "Ihan mahtavat grafiikat, ja ajotuntuma on vähän vaikeempi, eli tosi hyvä. Kannattaa köpa."

Demossa ei ole kaksinpeliä mikä on sääli koska olisin mielelläni pelannut kaveria vastaan. Demossa on myös toinen puute resetoinnin lisäksi joka ärsyttää todella paljon, nimittäin se kuuluisa 2½ minuutin aikaraja. En ymmärrä miksi koodaajat eivät voineet päästää pelaajaa ajamaan koko kisaa, no pikkuvika mutta vika kuitenkin.

NIssan
Pagani

GT3 on todellakin odottamisen arvoinen (MGS2 lisäksi). Demokin on jo todella kaunis, vaikka grafiikat osin välkkyvät. Yllätys oli että Polyn jätkät olivat laittaneet kaksi rataa ja kolme autoa. Mutta tunnelmaa latisti 2½minuutin raja jolla saa ajettua n. 1½ kierrosta. Myös resetointi ottaa pannuun. Mutta kuitenkin vielä on hajoamattomat autot ja se että GT3 kuitenkaan ei tarjoa mitään uutta, tietysti uudet grafiikat ja liuta uusia autoja tuovat vaihtelua. Toivottavasti keksivät jotain vallankumouksellista lopulliseen versioon, mutta se on epätodennäköistä.


Kirjoittanut: Mpdman - 15.04.2001



Artikkeleja pääset kommentoimaan kirjautumalla sisään KonsoliFIN BBS -tunnuksilla. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt maailman parhaaseen suomenkieliseen konsolifoorumiin, voit korjata virheesi täällä.

Käyttäjänimi
Salasana