Artikkelit - playstationplaystation

Soundbar X290 -tilaäänijärjestelmä

Kojo - 22.02.2011



Nykyajan taulutelevisiot alkavat olla niin litteitä, että niihin on miltei mahdotonta laittaa kunnollisia kaiuttimia. Jotta pelaaminen ja elokuvien katselu olisivat mahdollisimman hieno elämys, pitäisi tv-tason viereen hankkia jonkinlaista lisä-äänentoistolaitetta. Jos ei pysty sijoittamaan heti aitoon tilaäänivahvistimeen ja erillisiin kaiuttimiin sekä huoneen koko tuottaa rajoituksia, Sonyn Soundbar on yksi vaihtoehto parantaa pelikokemusta.

Soundbar X290 on lokakuussa 2010 julkaistu 2.1 –kanavainen tilaäänijärjestelmä, jonka kompakti koko antaa mahdollisuudet saada pienempäänkin huoneeseen parempaa äänenlaatua noin 200€ hintaan.
KonsoliFIN otti selvää onko tästä putkimaisesta kaiutinpaketista kilpailijaksi täysiveriselle tilaäänilaitteistolle.

Käyttöönotto

Paketin mukana tulee itse järjestelmän lisäksi 2,5 metrin optinen kaapeli ja kaukosäädin. Asennus on erittäin helppoa. Kaapelit kytketään kiinni ja PlayStation 3:n äänivalikoista valitaan ohjekirjassa vaaditut äänityypit. PlayStation 3:n asetuksista kannattaa samalla valita haluaako käyttää Soundbaria ainoana äänentulolähteenä, vai käytetäänkö satunnaisesti myös telkkarin omia kaiuttimia. Laitteesta löytyy sisääntulo analogiselle äänelle, joten esimerkiksi Nintendo Wiin omistajat saavat konsolistaan parempaa ääntä ulos.

Äänimaisemat

Valittavissa on neljä erilaista äänimaisemaa. Dynamic toistaa laaja-alaisesti korkeat ja matalat äänet. Stereo puolestaan sopii kaikille äänenlaaduille ja on erityisesti optimoitu kahden kanavan stereoäänelle, koska tilaäänet on miksattu kuulumattomiin. Vivid antaa laaja-alaiset äänet ja tehostaa tilaäänivaikutelmaa. Standard-äänimaisema toistaa äänet äänitysstudioiden haluamilla alueilla. Jokaisesta äänimaisemasta voi säätää itselleen mieleisekseen subbarin, basson ja diskanttien arvot asteikolla -6 /+6.

Soundbar tarjoaa muutaman käytännöllisen toiminnon hiljaisuutta vaativiin pelihetkiin. Ilta-toiminto laskee äänenvoimakkuutta, mutta hahmon puheet ja ääniefektit toistuvat normaalisti. Lisäksi löytyy oma toiminto pelkän puheäänen korostamiseksi.

Testaus

Noin 15 neliömetrin pelihuoneessani telkkari sijaitsee nurkassa. Soundbar on asetettu tv-tasolle telkkarin eteen, jotta äänet tulisivat mahdollisimman aidosti pelaajaa kohti. Testiaineistona olivat PS3:lla Rock Band 2, MAG, Blur sekä Wiillä Monster Hunter Tri. Valitsin nämä pelit ei niinkään äänimaailmojen, vaan eri genrejen takia.

Ensimmäisenä testatulle Rock Band 2:lle ennakko-odotuksena oli täyteläisempi äänimaailma, jossa esimerkiksi taustalla hurraavat ihmisäänet olisivat erottuneet paremmin kuin television kaiuttimista kuultuna. Mitään järisyttävää mukanaolon tunnetta ei syntynyt, mutta korostuvin muutos Soundbarilla on selkeämmin toistuvat bassot ja diskantit, joiden ansiosta soittamiseen tuli enemmän tunnetta kun kappaleet kuulostivat siltä miltä pitääkin. Parhaimmilta kuulostivat Vivid- ja Dynamic-äänimaisemat.

Soundbar tarjoaa jonkinlaisen äänen kalibrointimahdollisuuden, jota esimerkiksi soittopeleissä tarvitaan. Tämän ominaisuuden yksityiskohdat jäivät kuitenkin testin ulkopuolelle, sillä mitään säätömahdollisuutta laitteessa ei ollut Sync On- ja Off-valintojen lisäksi. Kaiken kukkuraksi nämä kaksi asetusta eivät tehneet mitään muutosta tahallisesti pieleen laitettuun ääneen ja kuvaan.

Seuraavaksi testiin pääsi MAG, jossa on DTS-ääniraita. Laadukkaan äänimaailman huomaa kirkkaissa ja selkeissä äänissä. Valitettavasti pelatessa ei tullut tunnetta, että luodit viuhuisivat selän takana, mutta hahmon sivulta ja kaukaisuudesta kuuluvat äänet erottuivat äänimassasta edukseen luoden tilaäänivaikutelmaa. Räjähdykset ja aseiden äänet saivat huomattavasti lisäpotkua Soundbarin ansiosta, mutta ärsyttävänä lisäpiirteenä litisevät askeläänet ylikorostuivat vedessä juostessa. Vivid-äänimaisema oli paras ääniasetus tällekin pelille.

Soundbar ei tuonut Blur-kaahailuun mitään ihmeellisiä äänielämyksiä, vaikka äänenlaatu paranikin televisiokaiuttimiin verrattuna. Olisi voinut odottaa, että ohiajavan auton moottoriäänet olisivat erottuneet ensin takaa ja siirtyvän sivulta eteen, mutta tällaista ei ollut havaittavista. Blurissakin parhaat äänimaisemat saadaan Vivid- ja Dynamic-asetuksilla.

Analogista ääntä

Monster Hunter Tritä varten kytkin konsolin RCA-piuhan Soundbariin, ja vaihdoin laitteen kaukosäätimestä tulolähteeksi analogisen äänen. Kun on kyse analogisesta äänestä, ei mitään mullistavaa ollut odotettavissa. Yllätyin silti iloisesti kun esimerkiksi kaupungissa taustaääninä olevat ihmisten jorinat ja kaiken maailman kolinat tulivat esiin. Monstereiden karjunnat ja aseiden huiskinnat saivat enemmän syvyyttä ja näin lisäsivät pelinautintoa. Wiille ja Monster Hunter Trille parhaiten sopivat Standard- tai Dynamic-äänimaisemat.

Äänet isommassa tilassa

Testasin Soundbaria myös 36 neliömetrin olohuoneessa, jossa tilaäänen vaikutelma oli olematon, sillä äänet toistuivat samanlailla kuin pienemmässäkin huoneessa. Reservoir Dogs -elokuvaa katsoessa matalat äänet korostuivat edukseen, ja laitteesta saa ulos ihan kelvollista ääntä suuremmillakin äänenvoimakkuuksilla ilman säröilyn syntymistä. Vivid-äänimaisema oli paras vaihtoehto elokuvien katseluun. Testin perusteella pienempi tila sopii Soundbarille paremmin, koska äänet kohdistuvat pienen välimatkan ansiosta suoraan pelaajaa kohti.

Musiikin kuuntelua varten subbarin arvoa piti laskea muutama pykälä alaspäin, koska peleihin verrattuna basso korostui liikaa ja matalat äänet kuulostivat kuin niitä olisi tynnyrissä soitettu. Metallimusiikin ystävänä tiesin, että tämän genren musiikki vaatii kaiuttimilta erityisen hyvää tarkkuutta ja Soundbarissa tämän puute oli havaittavissa. Kitarat kuuluivat kirkkaasti ennen kuin bassokitara ja rummut tulivat mukaan kuvioihin, mikä aiheutti äänen puuroutumisen. Kun subbarin arvon laski nollaan, puuroutuminen väheni. Konemusiikin kohdalla Soundbarin arvot voivat olla samalla tasolla pelien kanssa, mutta biisistä riippuen arvoja kuitenkin joutuu säätelemään, jos haluaa aina ”täydellisen” kokemuksen.

Yhteenveto

Soundbar X290 on hyvä laite äänentoiston parantamiseen, jos ei pysty ostamaan täysveristä tilaäänivahvistinta ja laadukkaita kaiuttimia tai huoneessa ei ole sellaisille tilaa. Pienen kokonsa ansiosta Soundbarin voi sijoittaa telkkarin eteen tai mahdollisesti tv-tason lokeroon. Äänen säätömahdollisuuksia on riittävästi, jotta jokaiselle käyttäjälle löytyy mieleiset asetukset niin pelaamiseen kuin elokuvien katseluunkin. Soundbar ei kuitenkaan sovi hifisteille, vaan on tarkoitettu niille jotka yksinkertaisella ratkaisulla haluavat hieman lisäpotkua äänentoistoonsa, ja vielä melko hyvällä hinta-laatusuhteella.

Tekniset tiedot

Digitaaliset äänet:
Dolby Digital
DTS
MPEG-2 AAC
Linear PCM

Vahvistin:
Vasen/Oikea 10W (6 ohmia per kanava)
Subbari 15+15 W (8 ohmia, 100 Hz)

Kaiuttimet:
2 kappaletta 50 mm x 90 mm
6 ohmia

Subbari:
2 x 65 mm
4 x 65 mm (passiivielementti)
8 ohmia

Virrankulutus valmiustilassa <0,5 W

Mitat:
720x85x87 mm (l/k/s)
Paino
2,4 kg

Kirjoittanut: Kojo - 22.02.2011



Kommentit
zakk |  Jäsen
29.08.2011  |  14:29
zakk - Omakuva Ostin kun halvalla sain, ja täytyy sanoa että ajaa asiansa enemmän kuin loistavasti. Pitäisi tulla vakiona kaikkien nykyaikaisten taulu-tv:en mukana, niin tv-, leffa kuin peliääniinkin tuli mukavasti lisää pohjaa ja lämpöä. Jos halvalla haluaa selkeää parannusta TV:n ääniin muttei sijoittaa paljon tai tilaavieviä ratkasuja on tämä hyvä hankinta.

Artikkeleja pääset kommentoimaan kirjautumalla sisään KonsoliFIN BBS -tunnuksilla. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt maailman parhaaseen suomenkieliseen konsolifoorumiin, voit korjata virheesi täällä.

Käyttäjänimi
Salasana