Artikkelit - playstationplaystation

Gamescom: Mestarietsivä seikkailee jälleen

TUHOMURSU - 20.09.2012




Maailman tunnetuin mestarietsivä on seikkaillut jo kymmenen vuotta ja kuuden pelin verran Frogwares-pelistudion ohjauksessa. Saksassa Gamescom-pelimessuilla uusinta The Testament of Sherlock Holmes -peliä esitellyt Olga Ryzhko paljastaa, että tahti ei ole suinkaan hiipumassa. Valtavirrassa on kiinnostuttu Holmesista suurelokuvien ja uusien televisiosarjojen myötä uudella tavalla.

Frogwares ei ole kuitenkaan lähtenyt uudistamaan Sir Arthur Conan Doylen luomoksia. Guy Ritchien virtaviivaisesta toiminnasta ja pikkunokkeluuksista pysytellään vannoutuneiden sherlockialaisten iloksi hyvin kaukana. Miljöötäkään ei ole vaihdettu Rob Dohertyn alkavan Elementary-sarjan tavalla, jossa näyttämönä toimii nykypäivän New York ja Watsonin mietteitä tulkitsee veteraaninäyttelijä Lucy Liu.

- Tarjolla on klassista Holmesia, Ryzhko painottaa.

The Testament of Sherlock Holmes keskittyy itse päähahmoon. Jälleen kerran on varkaiden ja murhamiesten aikeet tehty tyhjiksi, mutta loppusuoralla tulee mutkia matkaan. Holmes joutuu itse tutkinnanalaiseksi, kun selviää, että omistajalleen palautettu arvoesine onkin väärennös. Holmesin toimet joutuvat syyniin ja jopa uskollinen Watson alkaa epäillä mestarietsivän motiiveja. Asetelma ei sinällään ole mahdottoman uusi, sillä Holmes on menettelyineen ollut aina kyseenalaisen maineen henkilö.



Frogwaresin tarinat eivät pohjaa suoraan alkuperäisiin tarinoihin. Seikkailuissa on kuitenkin pyritty saamaan sama autenttinen tunnelma. Pelaajat voivat myös löytää jotain klassikkotarinoihin liittyvää peliseikkailuista – tämä kuitenkin edellyttää hieman aiheen tuntemista.

- Sherlockianit ovat vankka Sherlock Holmesin fanikunta. He käyvät pelit läpi uskomattoman tarkasti, Ryzhko kertoo pelin kehityksestä. Tämä asettaa tekijöille tietynlaisia paineita, mutta valtaosa heistä tunnustautuu kuitenkin suuriksi Sherlock Holmes -faneiksi. Paineet otetaan positiivisina haasteina.



Pelistä tulee helposti mieleen fantastinen 80-luvun Holmes-televisiosarja, jonka pääosassa loisti upealla tavalla erikoista hahmoa tulkitseva Jeremy Brett. Ikoninen Watson ei ole hänkään sarjan jälkeen henkilöitynyt yhtä osuvasti. Pelin ympäristöt ja hahmot huokuvat vahvasti originellia 1800- ja 1900-lukujen vaihdetta. The Testament of Sherlock Holmes eroaa Brettin sarjasta kuitenkin siinä, että vaikka aiheet ovat joskus melko shokeeraavia, on pelisarja selkeästi raaempi ja realistisempi. Tietyssä mielessä sarja seuraa kuitenkin siis nykypäivää, sillä se ei pelkää näyttää verta ja kuolemaa. Tämänkaltainen suoruus on uutta myös Frogwaresin peleissä.

- Vaikka peli on raaempi, voi se osoittautua haasteelliseksi nykyisten toimintapelien ystäville.



Frogwaresin konsepti ei ole muuttunut. Seikkaileminen on erittäin verkkaista ja paikoitellen todella haastavaa. Seikkailupelien perinteitä kunnioitetaan, ja tämänkaltaiset pelit ovat usein parhaimmillaan porukalla pelattuna - ihan jo siksi, että joukossa viisaus tunnetusti tiivistyy. Pelisarjan uusimman osan näkyvimpiä uudistuksia on mestarietsivän eräänlainen Kuudes aisti. Tämän avulla autetaan pelaajaa, mikäli hän vaikuttaa jäävän jumiin johonkin arvoitukseen. Kysymys on yksinkertaisesti oleellisten tutkimuskohteiden korostamisesta visuaalisesti. Eräässä vaiheessa tarinaa pelaaja saa ohjattavakseen Sherlock Holmesin apulaisena toimivan koiran. Eläimen hajuaisti kertoo, että missä päin on jotakin oleellista löydettävää. Kuudes aisti toimii samalla tavalla.

Arvoitukset ovat genrelle ominaiseen tapaan haastavia ja hitaita ratkaistavia. Ei ole tavatonta, että pelaajasta tuntuu siltä, että arvoitus menee täysin yli hilseen. Kuudennen aistin lisäksi pelaajalla on myös mahdollisuus ohittaa aivopähkinä. Tässä tapauksessa arvoitusta ei kuitenkaan paljasteta, joka tuo pelille tietyssä mielessä uudelleenpelaamisarvoa.

- On tärkeää että pelaaja pääsee eteenpäin aina, Ryzhko alleviivaa.

Toinen uusista pelisarjan ominaisuuksista on rikospaikkojen tapahtumien aikajanan jäljitys. Pelaajan täytyy selvittää ympäristöä tutkimalla, että miksi esimerkiksi jokin kirja on lattialla ja missä vaiheessa se on sinne joutunut. Tämän järjestelyn tarkoitus on järkeistää pelaajalle Holmesin ja Watsonin tekemiä päätelmiä. Pelaaja pyritään tuomaan tarinaan vahvemmin mukaan, kun tämä pääsee konkreettisesti vaikuttamaan pelihahmojen ajatustenjuoksuun. Asettamalla rikospaikalta löydetyt havainnot aikajärjestykseen Holmes ja Watson luovat eräänlaisen rekonstruktion tapahtumista. Tämä avaa muiden henkilöiden motiiveja ja kuljettaa tarinaa eteenpäin.



Harmillisesti itse pelaaminen vaikuttaa juurikin niin hankalalta kuin pelätä saattaa. Tarttumatta siihen sen enempää, että esittelyssä oli saksankielinen versio pelistä, vaikuttaa peligenre ikävällä tavalla paikalleen jumiutuneelta. Xbox 360 -ohjaimella PC-alustalta pelin esittely oli sanalla sanoen kankeaa ja itse pelin ulkoasu yleisesti melko mitäänsanomaton. Hahmoanimaatiot vaikuttivat alkeellisilta ja tuovat ikävästi mieleen 90-luvun pelit. On harmillista ettei näin hidastempoisessa pelissä tee varsinaisesti mieli katsella tai tutkia ympäristöjä – kun taas esimerkiksi Bulletstorm-peliä pelatessa tuli ajateltua, että kuinkahan moni pelin hienosta yksityiskohdasta oikeasti huomataan kun toiminta on taukoamatonta.

Pohjimmiltaan peli vaikutti oman genrensä peliltä, niin hyvässä kuin pahassa. Tarina ei lähtökohdiltaan kutkuttanut mitenkään erityisesti, ja pelaamisen myötä pelaajaa liikutetaan mukavuusalueensa ääripäissä. Jos kuitenkin verkkaisempi eteneminen ja pelityypille kankeammat konventiot sulattaa, tarjoaa peli varmasti aivopähkinöitä moneksi syysillaksi.

The Testament of Sherlock Holmes julkaistaan tänään syyskuun 20. päivä PlayStation 3:lle, Xbox 360:lle ja tietokoneelle.

Kirjoittanut: TUHOMURSU - 20.09.2012



Artikkeleja pääset kommentoimaan kirjautumalla sisään KonsoliFIN BBS -tunnuksilla. Mikäli et ole vielä rekisteröitynyt maailman parhaaseen suomenkieliseen konsolifoorumiin, voit korjata virheesi täällä.

Käyttäjänimi
Salasana