Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Gamescom '14: Ennakossa Hotline Miami 2: Wrong Number

Jo alkuun on todettava, että ensimmäinen Hotline Miami teki viime keväänä erittäin syvän vaikutuksen. Viaton kokeilusessio PS Vitalle ilmaiseksi jaettuun versioon ei jäänyt pelkäksi pintaraapaisuksi, sillä hullun silmiin syttynyt platinankiilto sai viimein täyttymyksensä alle kaksi vuorokautta myöhemmin. Siitä seurannut peukaloiden parantelu, vilkkuvasta kasaritunnelmasta toipuminen sekä A+-arvosanojen metsästämisen aiheuttama ärräpäiden anteeksipyytely vei aikansa. Tässä tapauksessa siis vajaan puoli vuotta, sillä Gamescomissa kokeiltavissa ollut Hotline Miami 2: Wrong Number -demo sai sormet syyhyämään jälleen pelottavan pahasti. Kysyvä harvemmin eksyy tieltä, joten bambimaisen suloisilla silmilläni pääsin livahtamaan Devolver Digitalin alueelle nopeaa kokeilusessiota varten.

Jos saisin valita, en pelaisi PC:llä kuin Miinaharavaa ja hätätapauksessa pasianssia. Hotline Miami 2:n demon takia on kuitenkin tehtävä myönnytyksiä, joten ei muuta kuin käsiksi näppäimistöön ja hiireen. Alustasta huolimatta Hotline Miami 2 tuntuu välittömästi todella tutulta ykkösosaa pelanneelle. Kasaritunnelmaa huokuva pikseligrafiikka ja äänimaailma eivät juuri eroa aiemmasta, mutta toisaalta vahvasta fiiliksestään kehutun pelin kulmakiven muuttaminen olisi melkoisen kyseenalaista. Toki messualueen älämölön ja härdellin aiheuttama taustamelu vei fiiliksestä parhaan terän, mutta silti tuntui kuin olisi palannut takaisin kotiin. Yksinkertaisesta ulkoasustaan huolimatta kentät ovat täynnä kiinnostavia yksityiskohtia aina vessanpöntöllä oksentavista köriläistä lähtien. Lasiseinät, ovet ja muut objektit erottuvat edelleen riittävän tarkasti, joten yhtäkään epäonnistumista ei voi pistää ulkoasun piikkiin.

  

Kahden kentän ja yhteensä neljän huoneen mittaisen demon läpäisemisessä ei kauaa nokka tuhissut. Vaikeusaste on edelleen äärimmäisen kireä mutta reilu: varomattomalle murhaajalle uusintayritys on enemmän sääntö kuin poikkeus. Kiireellisistä olosuhteista johtuen tehtävät piti räiskiä vain suorittamisen ilosta, eikä arvosanametsästyksen ilosta täten päässyt nauttimaan. Pelattavuus tuntuu edelleen jämäkältä, viholliset tappavilta ja kentät haastavilta. Vaikka puolet huoneista menikin laakista läpi, oli siinä noin sata prosenttia tuuria ja paniikkiratkaisujen onnistumista.

Jotain uuttakin on onneksi mukana. Siinä missä ykkösosassa ennen kenttää valittiin pelaajan ohjastaman tappajan kykyihin vaikuttava maski, kakkosessa vaihtuu samalla itse hahmo ja tämän erikoistaidot. Muutamasta tarjolla olleesta en ehtinyt kokeilla kuin kahta, mutta tuplakivääreillä räiskineestä tappokoneesta jäi todella positiivinen fiilis. Luotisadetta tykittäessä sankarin ote leviää kuin Matrixissa konsanaan, jolloin parhaimmillaan tulitus yltää niin vasemmalle kuin oikealle. Kykyyn totuttautuminen jäi vielä hitusen puolitiehen, mutta jo ensifiiliksen voi sanoa olleen miehekäs isolla ämmällä. Toinen kokeiltu hahmotyyppi luottaa täysin luuvitosen voimaan, jolloin tuliaseiden perään ei katsella kuin enintään pelokkaan haikailevasti. Pelaamistaan täytyy ainakin lyhyen otannan perusteella muutella pitkälti valitun hahmon mukaan, mutta yhtä kaikki eteneminen onnistuu sopivan kivuliaasti kummalla tahansa.

Pelin tarinaa demo ei vielä lähtenyt erityisemmin avaamaan, mutta juonikuvion kerrottiin joka tapauksessa pyörivän ajassa ennen ja jälkeen ykkösosan. Eihän Hotline Miami tarinallaan ikinä kummoisesti säväyttänyt, joten tokkopa kakkosenkaan sopii olettaa yltävän ihan klassisen kaunokirjallisuuden tasolle. Hahmojen tappaminen siellä ja täällä on huippuunsa hiotun pelimekaniikan ansiosta niin koukuttavaa, ettei ympärillä vellovaa juonta pahemmin jää kaipaamaan. Uusintayritykseen tuli tartuttua aivan muista syistä.

Hotline Miami 2: Wrong Number tuntuu kiistatta kovin samanlaiselta kuin ykkönen, mutta juuri sitä ainakin tämä fani salaa toivoi. Vaikka tarkka julkaisuajankohta on toistaiseksi usvan peitossa, verilöylyä päässee heittämään kiukaalle vielä kuluvan vuoden aikana PC:llä sekä Sonyn alustoilla. Demoa kokeilleena innostusmittari on täpötäydessä, sillä ainakin mainospuheiden perusteella saagan päätösosaksi jäävä peli tietää vahvuutensa. Tarkka pelattavuus yhdistettynä tiukkaan vaikeusasteeseen takaa kymmeniä jos ei satoja yrityksiä – kenties jopa jokaista kenttää kohti. Sitähän tässä on jo kaivannutkin.

Hotline Miami 2: Wrong Number julkaistaan loppuvuodesta PlayStation 4:lle, PlayStation 3:lle, PS Vitalle sekä PC:lle.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi