Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Flashback

Vanhojen pelien teräväpiirtoversioille ei näy loppua. Jonkin aikaa jatkunut villitys ei toki ole huono asia, sillä nyt uusilla pelaajilla on mahdollisuus saada kosketusta vanhoihin hyviin aikoihin, jolloin miehet oli rautaa ja Nalle Wahlroos vasemmistolainen. Yksi uusiobuumin viimeisimmistä uhreista on jo kuolleen ja kuopatun Delphine Softwaren scifiseikkailu Flashback. Kulttimainetta nauttiva tuotos oli aikoinaan kuuluisa rotoskooppauksella toteutetusta hahmoanimaatiosta ja kireästä vaikeustasosta.

Unohda tai kuole

Conrad B. Hart herää keskeltä Saturnuksen Titan-kuun viidakkoa ilman minkäänlaisia muistikuvia. Moisen asian voisi helposti laittaa vaikkapa kostean polttari-illan piikkiin, mutta jos samalla on unohtunut kokonaan oma identiteettikin, kyseessä taitaa olla jotakin paljon vakavampaa. Ensihämmennyksen ja lyhyen ympäristön tutkimisen jälkeen Conrad saa käsiinsä hologrammilaitteen, joka tietää kertoa miehen olevan salainen agentti. Samalla selviää, että miehen muisti on myös tallella, joskin Ian-nimisen kaverin hallussa. Hyviä uutisia seuraa luonnollisesti nippu huonoja: Salaperäinen muukalaisrotu suunnittelee maapallon tuhoamista. Conradin täytyy siis lähteä vaaralliselle matkalle, joka vie hänet 1980-luvun scifielokuvia muistuttaviin ympäristöihin täynnä vauhtia ja vaarallisia tilanteita.

Flashback lainaa paljon tieteiselokuvien merkkiteoksilta ja selviä viitteitä löytyy esimerkiksi Blade Runneriin ja Total Recalliin. Yhdessä kentässä jopa osallistutaan ihmishengillä leikkivään televisio-ohjelmaan The Running Man -leffan hengessä. Vastaantulevien hahmojen nimissä vilahtaa tuttuja kaikuja aina Verhoevenista Carpenteriin. Populaarikulttuurin ystäville on siis tiedossa runsaasti sisäpiirivitsejä, jotka varmasti lämmittävät etenkin scifin ystävien sydämiä.

Tarinankerronnan suhteen Flashback ottaa askeleen kohti tätä päivää. Vaikka välivideoissa on kaikuja alkuperäisestä, ne ovat kokeneet uudelleenkäsittelyä kovalla kädellä. Conrad ei ole enää sama hiljainen ja salaperäinen sankari kuin joskus muinoin. Tilalle on päätynyt näsäviisas moottoriturpa, joka luonnollisesti aukoo päätään juuri silloin kun siihen ei olisi varaa tai kukaan ei jaksaisi kuunnella. Peliä ennen pelaamattomia asia tuskin suuremmin häiritsee, mutta Flashback-puristit saattavat tuntea suonen pullistuvan otsassa. Vaikka juonenkuljetus muuten toimii, ei päähenkilön ärsyttävyys ole koskaan erityisen hyvä asia.

Juokse tai kuole

Mekaniikaltaan Flashback on kaksiulotteinen toimintaseikkailu, jonka koukerot vaativat hetken totuttelua. Pelattavuutta on sulavoitettu, joten millintarkat hypyt eivät ole enää niin tärkeässä roolissa kuin pronssikaudella, mutta valppautta silti vaaditaan. Juoksemisen, kierimisen ja hyppimisen ohella Conrad voi tarttua tasojen reunoihin ja jäädä niihin roikkumaan tai kiivetä ylös. Aseella tähdätään oikean analogitatin avulla, ja muutaman yrityksen jälkeen homma toimii varsin sulavasti. Etenkin muutamat amerikkalaiset pullamössöarvostelijat ovat haukkuneet ohjattavuutta alimpaan helvettiin, mutta asian laita ei ole ihan niin synkkä. Alkuperäiseen verrattuna Conrad liikkuu ja ampuu huomattavasti ketterämmin. Riippuu pitkälti omien korvien välistä, onko muutos hyvä vai huono asia.

Viholliskatras koostuu muun muassa lentävistä droideista, vartioista ja avaruusmuukalaisista, jotka kukin toimivat eri tavoin. Vaikka luodit lopulta tehoavatkin kaikkiin vihollisiin, ei suora toiminta ole aina oikea vaihtoehto. Kiperimpiä taisteluita varten joutuu kokeilemaan erilaisia strategioita, joten Conradin liikkeet on syytä olla hallussa. Eräässä vaiheessa sankari saa käyttöönsä suojan, jota voi käyttää hetkittäin torjumaan ammuksia. Mukaan heitetyillä roolipelielementeillä voi parantaa agentin kestävyyttä, osumatarkkuutta ja tulivoimaa. Käytännössä hahmonkehitys on niin vähäistä, että moisen ominaisuuden olisi voinut hyvin jättää kokonaan pois.

Uudistettu ulkoasu herättää Flashbackin maailman henkiin aivan eri tavalla. Realismiin pyrkivä grafiikka ei ehkä pärjää muinaiselle visuaaliselle tyylittelylle, mutta luo siitä huolimatta ruudulle tunnelmallisia näkymiä. Taustoissa on uudenlaista yksityiskohtaisuutta, johon vuosikymmeniä vanhalla tekniikalla ei yksinkertaisesti päästy. Mitään tajuntaa mullistavaa on turha odottaa, mutta homma toimii. Äänipuoli fiilistelee elokuvamaisesti taustalla, ja paikoin typerä dialogi hoidetaan tarpeeksi ammattitaitoisesti.

Paluu tulevaisuuteen

Flashbackilta ei kannata odottaa mitään maata järisyttävää. Vaikka kyseessä ei ole yksi-yhteen uudelleenlämmittely, radikaalit muutokset ovat jääneet jonnekin matkan varrelle. Tämä tekee pelin arvioimisesta hieman hankalaa, varsinkin kun ajat ja pelimieltymykset ovat muuttuneet. Uudet pelaajat eivät ehkä ymmärrä tämän vanhan helmen viehätystä, kun taas alkuperäisen fanit eivät välttämättä sulata näitä pieniäkään muutoksia. Mukana sentään tulee alkuperäinen versio "kabinettimuodossa", jonka kuvaa ei harmillisesti pysty levittämään koko ruudulle. Tämän vuosituhannen Flashbackissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa, mutta se ei myöskään ole niin moderni kuin se ehkä yrittää olla. Peliä kannattaakin ehdottomasti kokeilla ennen ostopäätöstä, mielellään niin kauan, että ohjattavuus tulee tutuksi. Mikäli tälle tieteisseikkailulle antaa rehdin mahdollisuuden, se voi yllättää hyvinkin positiivisesti. Mene ja tiedä, minä ainakin viihdyin Conradin ärsyttävyydestä huolimatta.

Flashbackin voi ostaa Xbox Marketplacelta hintaan 9,49€

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi