Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

2K Games julkaisi eilen BioShock 2:een moninpelilaajennuksen, joka maksaa 400 Microsoft-pistettä. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että sisältö olisi toimitettu jo alkuperäisellä pelilevyllä, eikä verkosta ladata kuin sen aukaisemiseen tarvittava avaintiedosto.

Huomio on nostattanut pienen myrskyn 2K Gamesin virallisella keskustelualueella. Kyseessä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun vastaavanlaista käytäntöä hyödynnetään maksullisen lisäsisällön kohdalla.

Päivitys klo 23:00: 2K Gamesin yhteisövastaava reagoi foorumilla tilanteeseen tunnustamalla, että tiedostot ovat jo levyllä. Hän perusteli yhtiön toimia halulla pitää pelaajayhteisö yhtenäisenä.

– Eräs julkaisun jälkeisen moninpelisisällön haasteista on, että se saattaa jakaa pelaajakunnan kahtia, ja me haluamme välttää sen aina kun mahdollista. Tälle sisällölle paketin luominen tällä tavalla antoi meille mahdollisuuden pitää pelaajakunnan yhtenäisenä – joten osti tai ei ostanut uutta sisältöä, onnistuu kavereiden kanssa pelaaminen, nimimerkki 2K Elizabeth kertoo keskustelualueella.

Galleria: 

Kommentit

En ole ikinä ymmärtänyt miksi tuollaisesta valitetaan. Helpompihan se on hankkia, jos ei tarvitse erikseen ladata.

Hups!

Heh, olisivat tajunneet antaa osuudelle kirvestä levyltä ja lisänneet nyt latauksella, niin kaikki negatiivinen julkisuus olisi vältetty.

Toisaalta, kuka edes pelaa Bioshock 2:n moninpeliä?

Mielestäni levyllä olevan sisällön pitäisi kyllä olla avattavissa pelaamalla, eikä vain lataamalla maksullista avainta.
Esim. EA:n tapa myydä avaimia sisällölle, joka on avattavissa pelaamallakin, on ihan ok. Jos ei se pelaaminen sen vertaa kiinnosta ja lompakko painaa perstaskussa, niin siitä vaan.

Oikeasti ladattavasta oikeasta LISÄsisällöstä voi sitten maksaakin.

"Toisaalta, kuka edes pelaa Bioshock 2:n moninpeliä?"

Minä ainakin pelasin. Yli kymmenen tuntia ja 142 matsia takana eikä edes kyllästytä. Paras moninpeli fps tässä sukupolvessa ainakin minulle.

Niin ihan oikein, että pelaajat nostaa metelin tälläisestä sumutuksesta (kyllä, sitä se on)

Pahimmanlaatuista rahastusta ja kusetusta. Älkää missään nimessä ladatko tätä!

Tämmöinen meininki olisi oikein vain silloin kun peli olisi julkaisussa normaalia halvempi ja "lisäosan" tai nettipelin voisi sitten ostaa sellaiseen hintaan että kokonaissummasta tulee enintään normaalihintainen.

Tässähän myydään dataa kahteen kertaan. Mitä kuluttaja-asiamies sanoisi kyseisestä toiminnasta?

"Minä ainakin pelasin. Yli kymmenen tuntia ja 142 matsia takana eikä edes kyllästytä. Paras moninpeli fps tässä sukupolvessa ainakin minulle."

Oho, vedän sanani takaisin. Pitänee itsekin kokeilla, tähän asti moninpeli on kuulostanut vain halvalta purkkaviritykseltä.

Ihme valitusta. Samahan se on onko MAKSULLINEN sisältö ladattava vai avattava. Samahan se on TV:n maksukanavien kanssa; siellä ne on jo valmiina, osta vain salauksen avaava avain.

Taustalla on mun mielestäni mielenkiintoisempi kysymys pelien hinnoitteluun liitttyen ylipäätänsä. Uusi peli maksaa 60e riippumatta siitä, kuinka paljon siitä riittää pelattavaa tai kuinka hyvä se on.

Esimerkiksi Mass Effect 2 vs. Batman Arkam Asylum. Molemmat ovat yksinpelejä, ME2:ssä pelitunteja moninkertainen määrä. Molemmat ovat huippuarvostettuja pelejä. Ja molemmat maksavat saman verran.
Olisiko Biowarelta hyväksyttävää halkaista ME2 kahtia ja myydä molempia täyteen hintaan? Kummassakin olisi silti enemmän pelitunteja kuin Arkhamissa.

Mielestäni on väärin rinnastaa pelin rahallista arvoa yksinpelin kestoon. Kyseessä on erilaisia pelikokemuksia, jotka painottavat erilaisia asioita. Mass Effect 2 on roolipeli, joka sisältää paljon samanlaista "täytesisältöä". Batman taasen luottaa suoraviivaisempana toimintapelinä tiiviimpään kokonaisuuteen. Painoarvo pitäisi olla pelikokemuksella kokonaisuutena, ei siitä irti saadulla tuntimäärällä. Intensiiviseen räiskintäpeliin on työläämpää rakentaa 100 tunnin kampanja kuin roolipeliin, näin karuna yleistyksenä. Tietenkin jos roolipelissä keskitytään samalla pietiteetillä yksittäisin taisteluihin, kuluu myös siihen aikaa, mutta todellisuudessa näin ei ole.

Bandicoot: "Ihme valitusta. Samahan se on onko MAKSULLINEN sisältö ladattava vai avattava. Samahan se on TV:n maksukanavien kanssa; siellä ne on jo valmiina, osta vain salauksen avaava avain."

Ostaisitko CD-levyjä, joissa osa biiseistä aukeaa vain avaimen ostamalla tai DVD-leffoja, jossa vaikkapa "directors cut" aukeaa vain lisämaksusta?
Levyt ovat kuitenkin vielä fyysistä tavaraa, mutta tv-kanavat immateriaalijuttuja, joihin kuluttaja saa periaatteessa vain käyttöoikeuden.

EDIT: Ja noihin kahteen edelliseen: Saman verran ne leffatkin maksaa teatterissa, menet sitten katsomaan muutamalla dollaria kuvattua kauhuviritystä tai satojen miljoonien dollarien efektipläjäystä. Kestosta puhumattakaan.

3D-leffat tosin maksavat hitusen enemmän, niihin kun tarvitaan nuo lasitkin. =P

Kyllähän tämmönen toiminta näin kuluttajan kannalta tuntuu aika epäreilulta. Vaikkakin muilla pelintekijöillä lisäosat voivat myös olla valmiita samaan aikaan oikean pelin kanssa, mutta ne pistetään myyntiin myöhemmin ladattavana lisäosana. Erona siis vain lataus fyysisyyden sijaan. Ilmeisesti ne pelit sitten vieläkin on liian halpoja kun lisäsisällöillä yritetään näin "rahastaa".

@Paavi & Oliver
Juu, toisaalta kestonsa puolesta leffoilla ei ole käytännössä väliä, onko sitä 1,5 vai 3 tuntia. Kolmituntisen leffan jälkeen voi seuraavalla viikolla mennä ongelmitta katsomaan samanmittaisen pätkän.

Biowaren pelit taas on musta malliesimerkki siitä, miten pelaaja voi ostaa yhden pelin ja käyttää siihen helposti 100 tuntia. Jos peli nappaa, ei uusiin tarvitse kuluttaa enempää lähitulevaisuudessa. Rahat pysyy lompakossa tai menee muualle.

Batmanin ostaja pelaa 8-16 tuntia, riippuen jaksaako juosta saman rumban uudestaan lävitte. Sen tarvitsee jälleen kaivaa kuvetta 60e verran, jos pelihimoa pitää tyydyttää. Ostettava uusi peli on mahdollisesti jälleen Eidos Interactiven julkaisema, joka siis näin hyötyy siitä että pelaaja on nopeammin uudestaan pelikaupan tiskillä.

En siis väheksy lyhyitä yksinpelejä, päinvastoin. Bioshock 1 oli kuin miljoona volttia, jatko-osakin on kovaa kamaa ja Batman niinikään loistava kokemus. Kunhan leikittelen ajatuksella julkaisijoiden vinkkelistä.

Itse pidin todella paljon ensimmäisestä Bioshockista, mutta tämä peli taitaa kyllä jäädä kaupan hyllylle...

En ymmärtänyt 2K:n vastausta asiaan laisinkaan. ""pitää pelaajankunnan yhtenäisenä" , veloittamalla levyllä oleva materiaali niiltä jotka haluavat sen avata pitämällä myös kunnan joka ei halua??!?! MITÄH?!!?

Silkkaa kusetustahan tuo on. Valmiiseen peliin piilotetaan kustannuksia säästäen lisäsisältöä johon täytyy jälkikäteen ostaa avaimet. Kysymys kuuluu, että jos nämä oli jo pelilevyllä miksi ne ovat lisäsisältöä jos ne olivat pelin valmistuessa jo valmiina.

Nuo "yhtenäistämiset" on siilkkaa paskaa sokerikuorutuksella. Moninpeleissä on jo vuodesta nakki ja banaani tullut tuo tarivttava data pelaajille päivitysten muodossa. Esimerkiksi Burnout: paradise pelissä päivitykset sisälsivät uudet autot, mutta näitä käyttääkseen pelaajat joutuivat ostamaan avaimet näihin autoihin. Näin kaikilla periaatteessa löytyy kaikki tarvittava tieto autoista mutta vain autot ostaneet pelaajat voivat niillä oikeasti ajaa.
Näin ostaneet pääsevät näyttämään muille omia premium autoja.

Aivan uskomantonta kusetusta. Miten tätä edes jotkut kehtaavat puolustella?? Kun tavara on jo levyllä, ei se mitään LISÄsisältöä ole. Pelaaja laitetaan maksamaan asiasta joka ei ole aiheuttanut tuotteen valmistumisen jälkeen mitään lisäkuluja kuten oikeat ladattavat lisäsisällöt. DLC on muutenkin hanurista. Special ja Collector's Edition lisäkkeetkin ovat muuttumassa ladattaviksi, joidenka latauksen jälkeen erikoisversiot ovat yhtä nuivia kuin normi painos.

Jää kyllä hankkimatta tälläsen kusetuksen jälkeen vaikka peli olisi kuinka hyvä tahansa.

eeeeiiii eii ei purplehze...

Peli on mukiinmenevä ja siitä roposet 2K:lla on ok. Mutta tälläisten ns. DLC-laajennusten kohdalla kannattaa äänestää kukkarollaan.

Käsittämätöntä toimintaa julkaisijalta. Käytännössä kuluttajana maksan levystä, jonka sisällön omistan, mutten kuitenkaan omista ilman lisämaksua? Sama kuin ostaisin BMW:n M5:n, mutta joutuisin maksamaan lisää, jotta saisin 5. vaihteen käyttööni tai radion soimaan (okei, ehkä vähän ontuva vertaus). Parempi tosissaan jättää maksamatta, jottei tämänkaltainen toiminta lisäänny.

Se, että onko DLC valmiina jo pelin julkaisussa on sitten eri asia, mutta tämä on jo periaattelinen kysymys..

Siinä vaiheessa, kun julkaisija ajattelee että nyt on ok peli kasassa ja tästä eteenpäin kaikesta nyhdetään ylimäärästä rahaa, on jokin tämän dlc-villityksen kanssa mennyt pahasti pieleen. Ei tämä sinänsä haittaa, koska mp on kasa paskaa. Jonkun oikeasti hyvän pelin kanssa pistäisi vihaksi.

JOS pelintekijä kertoo kuluttajalle virheellisesti sisällöstä, jonka kuluttaja saa ostaessaan pelilevyn, olisi kyseessä kusetus. Mun mielestä aivan turha alkaa kitisemään tollasesta. Maksamalla muutaman roposen lisää, saat pelikokemukseesi lisää sisältöä. Se että kiinnostaako moinen on aivan eri asia. Ketutus ja kusetus ei kulje käsi kädessä. Jos jäi kaivelemaan, äänestä lompakolla.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi