Haastattelussa analyytikko Michael Pachter

Pelialan uutisia seuraava on varmasti törmännyt Wedbush Morgan -yhtiössä työskentelevän Michael Pachterin ennustuksiin ja lausuntoihin, jotka aiheuttavat usein kiivasta keskustelua nettifoorumeilla. Pachter on joka tapauksessa arvostettu analyytikko, joka vierailee mm. Gametrailersin Bonus Round -ohjelman vakituisena vieraana.

KonsoliFIN onnistui tavoittamaan Pachterin, joka kertoo alla työstään ja lempipeleistään. KonsoliFINin moderaattorit saivat myös ohjeita fanipoikien käsittelemiseen, mutta emme todennäköisesti ota pelialan tunnetuimman analyytikon neuvosta vaaria.

Minkälainen on Michael Pachterin tyypillinen työpäivä?

Aloitan työskentelyn aamulla puoli viidestä alkaen aina kello 17 asti, maanantaista perjantaihin ja viikonloppuisin vähintään kolme tuntia päivässä. Neljännesvuosittain tulostenjulkistamisten yhteydessä paiskin pari viikkoa töitä myöhään iltaan asti. Työni koostuu peliyhtiöiden tutkimisesta, joten kerään niin paljon tietoa kuin voin. Käytän erilaisia lähteistä kuten nettiä, julkaisuja, peliteollisuuden kontakteja ja kolmansien osapuolten analyyseja. Vietän suurimman osan päivästäni puhumalla sijoittajille siitä mitä olen oppinut. Kirjoitan kolme tai neljä muistiota joka viikko ja niihin menee aikaa kaksi tuntia joka päivä.

Vietkö työn kotiisi usein?

Vien työtäni kotiin joka ilta, mutta tarkoitan sillä kirjoittamista, en pelaamista. Pelaan yleensä viikonloppuisin.

Mitä konsoleita omistat? Kerro myös hiukan mitä pelaat tällä hetkellä.

Omistan kaikki konsolit ja suosin PlayStation 3:sta. Pelaan myös Wiin ja Xbox 360:n yksinoikeuksia ja satunnaisesti DS:llä ja PSP:llä. En pelaa juurikaan PC-pelejä, joskin Spore oli poikkeus. Tällä hetkellä pelaan UFC:ta ja aloitan viikonloppuna Red Factionin tahkoamisen.

Kuinka sinusta tuli tunnetuin pelianalyytikko? Kerro myös työ- ja opiskeluhistoriastasi.

Olen alkujaan lakimies, olen tehnyt kolme jatkotutkintoa ja olin aiemmin sijoituspankkiiri. Työkokemukseni on hyvin kirjava ja olen työskennellyt esimerkiksi yritysten fuusioitumisten parissa. Todennäköisesti minut tunnetaan koska vastaan KonsoliFINin kaltaisten medioiden haastattelupyyntöihin ja sanomiseni ovat lainauksien arvoisia.

Kuinka työkenttäsi on muuttunut viimeisten kymmenen vuoden aikana?

Ammattimme ei ole juurikaan muuttunut, teemme samoja asioita kuin kymmenen vuotta sitten.

Mitä muutoksia ja haasteita näet seuraavan vuosikymmenen aikana analyytikon työssäsi?

Suurin haaste on sijoittajien kouluttaminen. Asiakaskuntani on täytynyt vähentää menoja, joten ihmiset ovat vastuussa koko ajan kasvavasta työmäärästä ja heidän odotetaan tuntevan suuren osan teollisuuden aloja. Tämä aiheuttaa enemmän paineita minulle auttaa heitä oppimaan pelialasta. Koska olen hyvä, tulee minulle myös paljon vaatimuksia.

Seuraatko pelaajien sivustoja, kuten NeoGAFia aktiivisesti?

Luen paljon nettisivuja ja pidän todella paljon NeoGAFista. Se auttaa minua valtavasti. On vain harvoja tärkeitä uutisia, jotka eivät ilmesty NeoGAFiin puolen tunnin sisällä.

Parhaimmat ja huonoimmat hetket työssäsi?

Huonoin osa työtäni on asiakkaideni rahan menettämiset. Vihaan sitä kun asiakkaani eivät menesty, koska se vaikuttaa heidän elämäänsä. Para

sta on saada hyvää palkkaa sellaisesta työstä josta pidän.

Muistorikkain hetki analyytikon historiassasi?

Muistorikkain hetki oli varmaankin se, kun julkaisin ensimmäisen toimialan raporttini vuonna 2002, ja tajusin että ymmärrän todella tätä alaa.

KonsoliFINissä meillä on paljon jäseniä, jotka seuraavat peliteollisuutta yksipuolisesti (fanipoikia). Voitko antaa heille vinkkejä, kuinka katsoa asioita useammalta eri kantilta?

Luulen, että kannattaa antaa KonsoliFIN-jäsenien nauttia siitä ulottuvuudesta jonka he valitsevat. Jos he haluavat olla fanipoikia, meidän ei kannata järkyttää heidän todellisuuttaan.

Jos Sony ja Microsoft kärsivät Wiinis-kateudesta (Pachterin termi "Wii-nis envy"), niin mistähän Nintendo kärsii?

Nintendo tekee luultavasti virheen verkkopelaamisessaan ja ellei toisin todisteta, yhtiö saattaa menettää jonkin verran rahaa muiden hyväksi.

Mitkä ovat mietteesi Remedy Entertainmentin Alan Wakea kohtaan? Luuletko että monen vuoden odotus palkitaan lopulta?

Odotan todellakin Alan Wakea. Se menestyy todennäköisesti hyvin, mutta luulen että pitkä odotus haittaa sen mahdollisuuksia. Vuonna 2005 sitä odotettiin innokkaasti ja odotus on hiipunut joka vuosi sen jälkeen. Max Payne on kaikkien aikojen suosikkipelini, ja olen varma että nautin Alan Wakesta.

Kysymyksistä vastasivat KonsoliFINin kirjava kaarti: Kastle, Corca, jryi ja Paavi.

Galleria: 

Kommentit

Hyvä haastattelu, varmaankin Patcher on suht kiireellinen ihiminen, joten hienoa että saitte häneltä haastiksen.

Mielenkiintoisia kysymyksiä, näitä seikkoja harvemmin tulee esille povausten yhteydessä.

Hyviä kysymyksiä. Pachter on nykyajan Nostradamus... heittelee niin paljon ennustuksia että kyllä joku aina osuu :)

Täytyy kyllä nostaa hattua tästä haastattelusta, Pacter on kumminkin todella kovan luokan tyyppi tällä alalla.

Noilla työajoilla vielä töitä kotiinkin joka ilta, voi voi....

Saisi Nintendo tosiaan parantaa verkkopeliominaisuuksiaan ja ennen kaikkea tehdä parempia nettipelejä. Netissä pelattava Metroid ilman Friend Code-helvettiä olisi kokemus erektion ja huumepilven väliltä.

"Netissä pelattava Metroid ilman Friend Code-helvettiä olisi kokemus erektion ja huumepilven väliltä."

Siinä salainen unelmani.

Antaa fanipoikien olla fanipoikia ukolla on oikea asenne fanipoikia kohtaan :P

Kiitos hyvästä haastattelusta!

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi