Overwatch: beetavaikutelmat

Hyvin harva nykyajan peleistä saa aikaan todellista riippuvuutta. Overwatch on tässä poikkeus, kun heti ensimmäisen beetapäivän perusteella selvisi, että kyseessä on jotain suurta. Palvelinten sulkeutumisen jälkeen on päivä päivältä kaipuu kasvanut. Blizzardin tavaramerkki “helppo aloittaa, vaikea olla mestari” ei Overwatchin kohdalla rikkoudu.

Vaihtoehtoisat viisikot

Viiden hengen tiimit ottavat toisistaan mittaa joko aluevaltauksessa tai ajoneuvon saattamisessa ja puolustamisessa. 21 erilaista hahmovaihtoehtoa takaa jokaiselle pelaajalle sen tutun ja omaan pelityyliin sopivan sankarin, heron. Hahmot on jaettu neljään ryhmään: hyökkäys, puolustus, tankit ja tuki. Näiden välillä voi aivan vapaasti valita, jopa ottaa vaikka viisi samanlaista. Peli kyllä neuvoo, jos jokin tyyppi puuttuu tai keitä on liikaa valittuna. Mielenkiintoisesti hahmovalintaa ei ole lukittu koko pelin ajaksi, vaan hahmoa voi vaihtaa lennosta aina syntymispisteellä. Tämä avaa ainutlaatuisen kissa ja hiiri -leikin, koska tietyllä herolla on omat vastaheronsa.

Jokaisella hahmolla on omaan tyyliinsä nojaavat kyvyt ja hitaasti latautuva “ultimate”. Yksikään hero ei kuitenkaan tunnu samalta tai ylivoimaiselta. Tarjolla on muun muassa heittotähtiä viskelevä ninja samuraimiekkoineen, parantajasäteellä kuolleet henkiin herättävä enkelineitokainen sekä liikutettavan suojaseinän tekevä tankki jättivasaroineen.

Pelaajatason noustessa saa haltuunsa avaimen, jolla pystyy avaamaan kosmeettisia esineitä sisältävän aarrearkun. Arkusta voi saada hahmokohtaisia asuja, spreijauksia, puheita, eleitä tai pelin sisäistä valuuttaa. Blizzardin tyyliin palkintojen harvinaisuus vaihtelee tavallisesta legendaariseen.

Erittäin toimiva

Kartat pohjautuvat löyhästi futuristisiin versioihin oikeista sijainneista. Maisemia nähdään Gibraltarista Englantiin ja Hollywoodista Nepaliin. Erilaisia kulkureittejä löytyy runsaasti, ja tiettyjen herojen kyvyt mahdollistavat aivan uudet linjat esimerkiksi teleporttauksen tai kiipeämisen ansiosta. Osa kartoista on valitettavasti lukittu tiettyyn pelimuotoon, joten 12 kentän valikoima tuntuu heti suppeammalta. Tähän on tosin julkaisun jälkeen tulossa helpotusta lisäkarttojen avulla.

Teknisesti beeta oli huippumenestys. Massiivisen lähes 10 miljoonan testaajan rasituksessa serverit pysyivät pystyssä alusta loppuun saakka. PlayStation 4:n "blue screeniä" en nähnyt kertaakaan. Lagia tai muuta tökkimistä ei myöskään esiintynyt. Tulevaisuus näyttää saadaanko Overwatchista haastaja yksipuoliseen eSportsin kuningasliigaan, mutta alku vaikuttaa lupaavalta ja kiinnostus tuntuu olevan suurta. Pelin pitkäikäisyyttä tukee Blizzardin päätös jakaa kaikki tulevat ladattavat herot ja kartat ilmaiseksi kaikille.

Mikko Määttä on KonsoliFINin yhteisötoimittaja. Haluatko mukaan tuottamaan sisältöä Suomen suosituimmalle harrastajavoimin ylläpidettävälle videopelisivustolle? Tsekkaa rekrytointisivumme.

Kommentit

Hienoa oli nähdä miten peli kulkee myös randomien kanssa. Matalampi kynnys lähteä yksin pelaamaan kuin esimerkiksi Rainbow Six: Siegessä, joka vaatii käytännössä aina tutun porukan Party Chatin äärelle.

Mulla on sen verran vähän pelikavereita, että pelaan moninpelejä aika paljon yksin. Vaatiihan se totuttelua, mutta minä en paremmasta tiedä :P Itsekeen on tullut pelattua tätä, CoD:Black Ops III ja nyt Doomia. Hyvin sujuu. 

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi