Picross 3D Round 2

Kadonneen kuvion metsästäjät

Hei, sinä! Haluatko kehittää pääkoppaasi ratkomalla kolmiulotteisia aivopähkinöitä? Jos nyökkäilet, voi Nintendo 3DS:lle julkaistu Picross 3D: Round 2 sopia sinulle kuin nakutettu.

Kyseessä on puzzleilu, jossa ratkotaan eräänlaisia kolmiulotteisia sudokuja. Niiden selvittelyssä tarvitaan päättelykykyä ja usein myös hieman kärsivällisyyttä, sillä sääntöjä ja toimintoja on kaksiulotteisia sanomalehtipulmia enemmän. Ongelmien ratkaiseminen palkitaan paljastamalla palikkakasojen sisältä löytyvät kuviot ja hahmot. Kuulostaa yhtä aikaa simppeliltä ja haastavalta, eikö vain?

Salaisuus pinnan alla

Pulmanratkonta alkaa iskemällä ruudulle kuution muotoinen palikkarykelmä, jota ryhdytään pienentämään sekä maalaamaan. Tarkoituksena on poistaa turhat objektit sekä värittää piilotetun muodon osaset oranssilla tai sinisellä värillä. Tätä tehtävää avittamassa on kuutioista koostuvien pysty- ja vaakarivien päästä löytyvät numerot, jotka ilmaisevat montako merkillepantavaa palikkaa riveihin on piilotettu.

Kontrollit ovat simppelit. Kosketusnäyttöä ja stylus-kynää käyttämällä voidaan liikutella kuvakulmaa, josta palikkakasaa katsellaan. Kun on tarve maalata tai tuhota jotakin, aktivoidaan nämä toiminnot painamalla ristiohjaimen napeista. Simppeliä. Peli sopii myös vasenkätisille, sillä eri työkalujen aktivointi onnistuu ristiohjaimen lisäksi laitteen toiselta laidalta löytyvistä painikkeista X, Y, B ja A.

Isoimpien pulmien selvittelyssä auttaa mahdollisuus piilottaa kasan uloimpia kerroksia näkyvistä, jotta rykelmän sisuksia pääsee ronkkimaan helpommin. Tämä on varsin kätevä ominaisuus etenkin haasteen kasvaessa.

Isku palikkamaahan

Aivopähkinät on jaettu eri teemoilla varustettuihin kirjoihin. Niistä ensimmäiset ovat käytännössä tutoriaaleja, joiden esimerkit ja muutamat harjoitustehtävät tutustuttavat Picross 3D:n toimintaan. Niiden avulla myös ensikertalaiset pääsevät kätevästi kärryille pelimekaniikasta. Ja kun ensimmäisen oman puzzlen saa viimeisten opettelukierrosten jälkeen ratkottua, tuntee saavutuksestaan pienoista ylpeyttä.

Normaalin kuvioiden etsimisen lisäksi käytettävissä on kaksi hieman erilaista pelitapaa. Timed Challenges iskee pelaajalle aikamääreen, jonka aikana piilotettu kuvio pitää kokonaisuudessaan löytää. One-Chance Challenges puolestaan ei salli yhden yhtä virhettä, sillä ne katkaisevat pelailun niille sijoilleen.

Pulmia on hulppea määrä, yli 300 kappaletta. Myös tietyillä amiiboilla saa avattua kyseisiä hahmoja esittäviä aivopähkinöitä ratkottavaksi. Tästä esimerkkinä Luigi kummituksineen alla. Kaikki tehtävät eivät ole avoinna heti alussa, vaan ne aukeavat ongelmia ratkomalla. Käytettävissä on kolme vaikeustasoa helposta vaikeaan. Haasteen voi surutta säätää mieleisekseen, sillä eteneminen ei tyssää vaikka koko pelin pelailisi läpi helpolla vaikeustasolla. Kuten sanottua, uusia tehtäviä aukeaa aina edellisiä ratkomalla.

Oikukkaat kuviot

Mikäli sormi menee suuhun eikä oikea etenemistapa tunnu löytyvän, on tarjolla myös aputoiminto. Tämä tulee käyttöön etenkin jättimäisten palikkakasojen kanssa, sillä näissä kohdin suuhun voi mennä sormen lisäksi koko käsi. Taas kun ratkominen alkaa sujua, jää siihen melkeinpä koukkuun. On todella tyydyttävää nähdä satakuutioisen rykelmän häviävän ruudulta piilotetun kuvion alkaessa hahmottua.

Musiikkipuolella meno on mukavan rentoa ja rempseää. Musa sopii hyvin pelin kokonaistunnelmaan, eikä ala kyrsimään. Äänet voi toki kytkeä vaikka pois päältä, eikä kokemuksesta häviä mitään merkittävää. Grafiikkapuolesta ei ole suurta kerrottavaa. Peli on miellyttävää katsottavaa, vaikka suurin osa ajasta kuluukin palikoita syynäillessä.

Picross 3D: Round 2 on miellyttävä kokemus. Siltä ei parane odottaa muuta kuin ongelmanratkontaa mutta sentään viihdyttävää sellaista. Se vaatii parhaimmillaan reilusti kärsivällisyyttä ja päättelykykyä, mutta onnistuessaan pulmapeli palkitsee pelaajansa.