Mad Max sekoiluja Gucci Gang -estetiikalla

Ubisoft yllätti monet viime vuoden The Game Awards -tapahtumassa julkistamalla upouuden Far Cry -pelin, joka sijoittuu Hope Countyn maaseudulle, minne ydinpommit tippuivat kauan sitten. New Dawn -lisänimeä kantava teos on siitä erikoinen, että se on jatko-osa edeltäjälleen, mutta Far Cry 3: Blood Dragonin tavoin toimii myös itsenäisenä osanaan. Valitettavasti on vaikea kuvitella Far Cry V -fanien lisäksi muita, jotka nauttisivat tästä edes jollakin tavalla.
Prosperityssä asuvat perheet auttavat toisiaan

Ulkopuolinen pelastaja auttaa pientä yhteisöä jälleen

Tuoreimman osan tarina jatkaa tapahtumia 17 vuotta myöhemmin. Ydinsäteilyn häivyttyä kasvillisuus ja luonto ovat ottaneet takaisin ihmisten elintilaa. Bunkkereissa eläneet selviytyjäjoukot ovat jatkaneet asumista maan pinnalla rakentaen erilaisia kommuuneja. Kaikki eivät ole kuitenkaan halukkaita jatkamaan elämää toisiaan auttaen. Highwaymen-jengi on joukko Mad Max -fanifiktiosta karanneita retaleita, jotka haluavat haalia kaikki resurssit tällä sekunnilla – vaikka sitten muilta ryöstämällä. Päähahmo saapuu Prosperity-kylään auttamaan siellä asuvaa ihmisjoukkoa taistelemaan pahaa moottoripyöräjengiä vastaan. Perusasetelma on hyvin tuttua viimeisimmistä sarjan nimikkeistä. Allekirjoittanutta tämä ei haittaisi, jos myöhemmin teoksessa ilmenisi hieman uusia tai erilaisia elementtejä, jotka koristaisivat koko paketin oman näköisekseen.

Maailmanlopun jälkeinen maailma disco-filtterillä

Tapahtumapaikkana New Dawnissa nähdään viidennestä osasta tuttu Hope County, joka vaikuttaisi jääneen neon-värisen vaahtokarkkihyökyaallon alle. Kirkkaat kukat kasvavat villinä siellä missä ennen on ollut vain ruohikkoa ja peltoa. Monet eläimistäkin ovat kehittyneet ja muuttaneet ulkomuotoaan sopimaan värikkäämpään luonnonmaisemaan. Harmi, että tutkittava alue on aikaisempaan osaan verrattuna pienempi. Satunnaisen tutkiskelun aikana selviää, että osa Hope Countysta kärsii yhä radioaktiivisesta säteilystä, joten ei kannata odottaa pääsevänsä tutkimaan aivan kaikkia edellisestä pelistä tuttuja paikkoja. New Dawnin soundtrack on valitettavasti mitäänsanomaton, lukuunottamatta Soundcloud-räppäreiden parhaimmistoa, jota kuulee taistellessa vihollisporukkaa vastaan.

Kuvassa myös esillä sahalingon parhaimpia versioita

MacGyver-tempuilla voittoon

Tuoreimman Far Cryn räiskintää on hiottu entisestään. New Dawn esittelee uutena mekaniikkana paljon rakentelua. Aseiden askartelua on tarkoitus toteuttaa etsimällä materiaaleja erilaisista kätköistä tai vapauttamalla vihollisten valtaamia leirejä. Osa harvinaisemmista tarvikkeista löytyy expedition-tehtävistä, jotka vievät pelaajan Hope Countyn ulkopuolella sijaitseviin paikkoihin kuten hylättyyn huvipuistoon tai risteilyalukselle. Löydetyt ilmastointiteipit, ratakset ja etanolit voi käyttää Prosperityn eri osa-alueiden kohentamiseen, jotta pääsee käsiksi esimerkiksi parempiin aseisiin, räjähteisiin tai kulkuneuvoihin. Tein itse ja säästin -aseista hauskin on jo alkumetreillä saatu sahalinko, joka ampuu ympyrän muotoisia sahateriä. Kimpoilevien teriensä ansiosta kyseinen työkalu antaa vapaammat kädet taktikointiin, mikä ei edellisessä julkaisussa ollut mahdollista. Tussareiden päivittäminen on tärkeää, sillä myös vihollisten tasot nousevat etenemisen mukaan. Mestarillista hiiviskelyä harrastava pelaaja saattaa joutua tilanteeseen, jossa pomotappelun kohdalla on pakko keskeyttää tehtävä, koska ensimmäisen tason kivääri tekee herneen verran vahinkoa eliitti-tason viholliseen.

Ei kannata odottaa liikoja

Far Cry New Dawn yrittää olla sekä oma teoksensa että jatko-osa ampuen kuitenkin itseään nilkkaan. Itsenäisenä julkaisuna se uudistaa liian vähän sarjan räiskintämekaniikkoja erottuakseen edukseen. Tarinallisesti New Dawn kärsii samankaltaisesta ongelmasta. Kolmen aikaisemman tekeleen tuttu perusjuoni alkaa käydä uuvuttavaksi, eikä edellisen osan faneille tarjota riittävästi merkittävää sisältöä.

ladataan kommentteja...