Nintendo tuo pelaajat nykyaikaan (ja rahastaa sillä)

Kun ostamasi pelin aikaisemmin ilmainen ominaisuus laitetaan maksumuurin taakse, on kysymyksessä joko "palveluiden laatua parantava toimenpide" tai "rahastus". Allekirjoittakoon kukin kumman tahtoo.

Nintendo on laite- ja pelivalmistaja, joka ei ole osannut ikinä hyödyntää kunnolla online-toiminnallisuuksia kuten kilpailijansa. Nykyaikaiset itsestäänselvyydet kuten pelaajien keskusteleminen kuulokemikrofonien välityksellä on jäänyt toteuttamatta. Merkittävin syy tähän perässä tulemiseen on selkeästi yrityksen pelilaitteiden pelikirjastot, jotka ovat profiileiltaan... nintendomaiset; poissaoloillaan loistavat Call of Dutyt, Battlefieldit, Grand Theft Autot ja Destinyt.

En lähde sen syvemmälle niihin juurisyihin miksi näin on – sen sijaan tyydyn huokaisemaan syvään yrityksen kyvyttömyydelle suoda pelaajilleen edes niitä kaikkein arkisimpia nykyteknologian mahdollistamia palveluita.

Paluu tulev... menneisyyteen

Nyt yli vuosi julkaisunsa jälkeen saamme Nintendo Switch Online -palvelut, joiden yksi osa-alue on kaivattu pilvipalvelu. Pelitallennuksesi ovat jatkossa turvassa, vaikka hybridikonsolisi molskahtaisikin lampeen.

Uusien online-palveluiden myötä Switch-pelaajat voivat nauttia nyt myös pilvitallennuksiakin tärkeämmästä ominaisuudesta: keskustella toistensa kanssa puhuen. Tarvitset tosin älypuhelimen ja siihen sovelluksen. Palvelumuotoilu ja asiakaskokemus eivät nähtävästi paina paljoa puntarissa kun japanilaisen yrityksen insinöörit käyvät suunnittelutyöhön. Itsesi ympäröiminen sohvanperukoilla taas yhdellä ylimääräisellä laitevirityksellä ei ole järin houkuttelevaa.

Konsolin ensisijaisen kohdeyleisön huomioiden on myös täysin mahdollista, ettei pelaaja yksinkertaisesti omista sellaista älypuhelinta, joka sallisi ohjelmien asentamisen.

"Ennen kaikki oli paremmin"

Kuuluvin ja näkyvin online-palvelun ominaisuus on sen ilmainen pelitarjonta. Julkaisussa palvelun myötä pääsee käsiksi 20 NES-konsolin peliin. Pelikattaus on tasapainoinen yksin- ja kaksinpelien vyyhti, jonka parissa pääsee joko tutustumaan siihen, mitä pelit olivat ”silloin kun kaikki oli vielä parempaa”, tai kokemaan sen armottomuuden uudelleen, mikä nuorempana sai kyyneleet silmiin.

Pelilista:

Soccer

Tennis

Donkey Kong™

Mario Bros.™

Super Mario Bros.™

Balloon Fight™

Ice Climber™

Dr. Mario™

The Legend of Zelda™

Super Mario Bros.™ 3

Double Dragon

River City Ransom

Ghosts'n Goblins™

Tecmo Bowl

Gradius

Pro Wrestling

Excitebike™

Yoshi™

Ice Hockey

Baseball

Uusia pelejä julkaistaan kuukausittain, ja jo vuoden mittaisella jäsenyydellä saa melkoisen pelikokoelman käyttöönsä. Pelit eivät ole täysin suoria käännöksiä alkuperäisistä, vaan ne sisältävät vaihtelevasti online-ominaisuuksia, sekä mahdollisuuden vapaaseen pelitilanteen tallentamiseen. Molemmat ominaisuudet ovat tervetulleita, mutta erityisesti haastavuudestaan tunnetut "kasibittisen" pelit aukeavat vapaan tallentamisen myötä pienemmällä tuskalla.

Jatkuvasti kasvava pelikirjasto suo ikääntyneemmälle pelikansalle mahdollisuuden tutustua peleihin, joita ei ole aikaisemmin pelannut. Esimerkikiksi julkaisupaketissa oleva Ice Hockey oli omassa nuoruudessani saatavilla ainoastaan vuokrapelinä.

Nettimaailman huhumyllyt ovat herätelleet toiveita SNES ja N64 -peleistä, mutta Nintendo ei ole asiaa kommentoinut. On hyvin epätodennäköistä, että online-palvelut laajenevat NES-pelien ulkopuolelle.

Vuoden jäsenyys online-palveluissa kustantaa 19,90 euroa, mikä on alle puolet siitä mitä Sony laskuttaa PlayStation 4:n vastaavista serviiseistä. Jäsenyysmalleja on tarjolla erilaisia, ja se on hyvä, sillä esimerkiksi joillekin Switch voi olla se kapistus mikä kaivetaan esille ainoastaan kesälomien koittaessa.

Vaihtoehdot:

● Kuukauden jäsenyys 3,99€

● Kolmen kuukauden jäsenyys 7,99€

● Vuoden jäsenyys 19,99€

● Perhejäsenyys (vuosi) 34,99€ (*mahdollistaa kahdeksan linkitetyn pelitilin yhdenaikaisen verkkotoiminnan.)

Vuosijäsenyyden hinta ei varsinaisesti päätä huimaa, mutta ostopäätöstä pyöritellessä päässään on vaikea olla pysähtymättä tuumimaan sitä, että niin vain aikaisemmin olet voinut pelata sitä jo ostamaasi Mario Kartia ystäviesi kanssa yhdessä online-tilassa. Nyt siitä pitäisi sitten maksaa.

No se digidigi

On hyvä pitää mielessä, että yritykset eivät ole mitään hyväntekijöitä vaan tähtäävät kaikessa liikevaihdon kasvattamiseen. Digitalisaatio on tuonut mukanaan paljon hyviä asioita, mutta kuluttajien kannalta myös niitä ikävämpiä; on esimerkiksi vaikea ymmärtää sitä, että miksi digitaalisesti ostettu peli on saman hintainen kuin fyysinen kaupan hyllyllä oleva kappale. Digitaalisesta jakelusta on poistettu kaikki välikädet materiaali-, valmistus- ja logistiikkakuluista lähtien.

Uudet Nintendo Switch Online -palvelut vilauttavat lupauksia eksklusiivisista sisällöistä, jotka saattavat olla esimerkiksi prosenttiyksikön tai kaksi edullisemmat hinnat peleistä. Jos Nintendo oikeasti haluaisi niin sanotusti räjäyttää pankin, se nostaisi (digidiginä) saatujen kultapisteiden prosentuaalista määrää. Tämä heijastelee huomattavasti suurempia etuja pelaajille kuin se, että kyseessä olisi pelkästään alennus pelihinnasta – mikä tarkoittaa myös vähemmän kultapisteitä.

Maailmanpelastajan elkein Nintendo palkitsee digitaalisista ostoista paremmin kuin fyysisten pelien hankkimisesta. Digiostoista saa 5% ostotapahtuman hinnasta kultapisteinä tilille, siinä missä fyysisten ostojen yhteydessä lukema on 1%.

Voimaa... Nopeutta

Yhteispeli online-palvelun kautta edellyttää käytännössä erinomaista yhteyttä. Kaupunkialueella kokeiltu NES-pelaaminen kärsi paikoitellen merkittävästä lagista, mutta muuttamalla "isännäksi" nopeamman netin omistajan, tasottui kokemus - kokonaan ei Switchin varoituksista hitaasta yhteydestä päässyt kuitenkaan eroon.

Kokeilun yhteystyyppien nopeudet olivat Switchin sisäisen yhteystestin perusteella 30/8 ja 11/8 megaiset. Jälkimmäinen on mobiilinetti. Ohjearvoksi toimivalle palvelulle Nintendo määrittelee lukemat 3/1.

Nintendon puhumiseen tarkoitettu ohjelma synkronoi itsensä puhelimen ja Switchin välillä. Kirjautuneena sisään se tunnistaa pelit ja palvelut, joissa puheyhteys voidaan avata. Kokeilussa käytettiin Nintendon appia, sekä vertailun nimissä Discord-palvelun kännykkäappia. Jälkimmäinen vaihtoehto toimii ilman Switch-linkityksiä ja ei näin tuo mitään ylimääräistä "linjalle" ja pelikokemuksen eteen poikkiteloin.

Illan mittaisella sessioinnilla on Discord-ratkaisu lähtökohtaisesti parempi. Varoituksia yhteyden hitaudesta kuitenkin tuli, eikä online-palvelun "huonon yhteyden tilalla" ollut käytännössä suurta vaikutusta.

Kokemusta eniten parantava toimenpide on laittaa nopeamman netin omistaja isännöimään pelisessiota - mikä varsinaisesti ei yllätä. Se, mikä kuitenkin yllättää, on palvelun kokonaisvaltainen tahmailu. Toivotaan, että kyse on uuden palvelun alkukankeudesta. Tällaisenaan kokemus on varsin epänautinnollinen.

Hintansa väärti?

Vastaus siihen kysymykseen ovatko uudet palvelut hintansa väärtejä selviää ikävä kyllä vasta ajan kanssa. Pilvitallennukset palvelevat paljon pelaavia hyvin, ja kännykkätsättäily kyllä onnistuu paremman puutteessa. Vanhat pelit jatkavat kansan jakamista heihin, jotka ovat onnensa kukkuloilla sekä niihin, jotka harmittelevat että nämäkin ponnistelut oltaisiin voitu käyttää jonkun uuden tekemiseen.

Switch-konsolin myyntiluvut ja sen modernius portabiliteettinsä myötä saavat toivomaan suuria Nintendon uudelta online-palvelulta – nyt ei olla minkään Virtual Console 2:n äärellä. Esimerkiksi suurina kysymysmerkkeinä ilmassa leijuvat Netflixin ja Spotifyn kaltaiset striimauspalvelut saattavat olla askeleen lähempänä päätymistä alustalle.

Tai... mistä sitä tietää

Nintendo tekee aina mitä se haluaa, ja tulokset ovat pelikansan keskuudessa vähintäänkin polarisoivia.

ladataan kommentteja...