Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Tetris Worlds

Tetris on kaikessa yksinkertaisuudessaan innovatiivisimpia puzzlepelejä koskaan. Tämä palikoiden kasaamis- ja tuhoamispeli on vienyt monelta yöunia aikanaan ja onnistuu sen tekemään vielä tänäkin päivänä. Tetriksen luoja Alexey Pajitnov keksi tämän pelilegendan vuonna 1985 Moskovan paikallisessa tiedeakademiassa ja ensimmäisen Tetris-prototyypin ohjelmoiminen vei häneltä vain kaksi viikkoa. Pelin julkaisun jälkeen loppu onkin jo historiaa, Tetris on puzzlepelien ikoni ja vaikuttaja.

Pelistä on aikojen saatossa keksitty useita eri variaatioita, muunnelmia ja itse Tetriksestäkin on tehty erilaisia versioita. Tunnetuimmat perus-Tetrikset löytyvät 8-bit. Nintendolta, Gameboylta ja PC:ltä ja nykyaikaisemmista versiosta The New Tetris Nintendo 64:lla on ehkä parhain tweakattu versio pelistä loistavan taustamusiikin ja hiotun pelattavuutensa ansiosta. THQ:n kehitystiimi Blue Planet Software päätti tehdä yhden uuden Tetriksen lisää ja peli onkin ollut viime vuoden lopulta saatavilla PC:llä sekä kaikilla konsolialustoilla.

Olen palikka

Tetriksen idea on kaikessa yksinkertaisuudessaan valloittava: Pelaaja liikuttelee seitsemää alaspäin putoavaa erilaista nelikulmaisista palikoista muodostunutta objektia pienellä peliareenalla siten, että alas muodostuu horisontaalitasossa yksi kokonainen rivi. Rivi muodostuessaan häviää pelialueelta ja pelaaja palkitaan pisteillä. Rivejä voi muodostaa myös useampia ja mitä enemmän rivejä uskaltaa muodostaa lähes valmiiksi aktivoiden rivitorni sopivalla palkilla, sitä enemmän pisteitä tulee. Neljän rivin saaminen on pelissä maksimi eli Tetris, ja tästä pelaajaa myös palkitaan maksimipisteillä.

Virheelliset palikkasijoitukset jättävät tyhjiä aukkoja riviin, eivätkä näin poistu ennenkuin aukon yläpuolella oleva rivi saadaan hävitettyä. Peli päättyy kun virheellisiä sijoituksia tulee liikaa eli sekalaisia palikkakasoja tulee peliareenan kattoon saakka. Veteraanipelaajallekin tulee jossain vaiheessa hätä käteen pelin nopeutuessa sitä mukaa kun pelaaja napsii riveistä saatuja pisteitä. Konsepti on äärimmäisen simppeli, mutta todella addiktiivinen.

Tetris Worlds tarjoaa normaalipalikoinnin lisäksi 5 muuta pelimuotoa(Square, Sticky, Hot-Line, Fusion ja Cascade), joista jokainen muuttavat peliä tavoitteiltaan erilaisiksi. Moodit ovat periaatteessa oikeilla jäljillä, mutta innovatiivisuus ja viimeistely puuttuu. Otetaan pelimuodoista esimerkiksi Hot-Line, jossa pelaajan on tarkoitus tähdätä rivisuoritukset ennalta merkattujen "kuumien rivien" kohdalle jotka on peliareenalle merkitty eri värein. Mitä korkeamman "kuuman rivin" uskaltaa tehdä, sen enemmän pisteitä tulee.

Idea on sinällään ok ja pelattava, mutta kovin jännitteetön toteutus vie harmittavan paljon pohjaa peli-ilolta. Samankaltainen laiskanpulskeus vaivaa muitakin pelimuotoja, vaikka potentiaalia olisi ollut pienellä panostamisella parempaankin. Story-moodi toimittaa Tetris Worldsin pääpelitilaa, mutta käytännössä tämä tarkoittaa kuuden eri kentän läpikäymistä kökköjen ja ennenkaikkea turhien välianimaatioiden säestyksellä, jonka jälkeen palikoinnin ruutulippu häämöttää ilman suurempia fanfaareja tai ekstroja. Story eli tarina-pelimuoto on käytännössä tavallinen Tetris kääräistynä animaatiohärpäkkeeseen.

Tyyli on todellakin vapaa

Moninpeli on Tetriksessä, kuten muissakin peleissä, yleensä se herkkupala/suola joka koukuttaa jäämään peliin kiinni. Tetris Worldsissä moninpeli on kuitenkin merkillisesti toteutettu. Kaikki ylläolevat pelimuodot on 1-4:lle pelaajalle kyllä tarjolla, mutta pelityylejä on vain kaksi, "Race" ja "Knockout" joista kumpikin on puoliksi ryssitty jo suunnittelupöydällä. Race-moodissa voittaja on se, joka kerää tietyn määrän rivejä nopeammin kuin vastustaja ja Knock-Outissa taasen tuhoutuneet rivit muuttuvat rangaistus/roskariveiksi vastustajalle. Race-moodin ongelmaksi muodostuu sen heikko toteutus. Kun tietty määrä pisteita/rivejä saadaan aikaiseksi, peli loppuu kuin seinään ja ilmoittaa voittajalle onneksi olkoon ja hyvää alkanutta vuotta. Peliä voi toki jatkaa Continue-namiskan avulla, mutta paljon fiksumpi ratkaisu olisi ollut nostaa tavoiterivimäärää ja antaa pelin jatkua ja palkita nopeammin tavoiterivin saanutta mojovilla pisteillä.

Knock-Outissa taas hyvä idea menetetään ajattelemattomuuteen. Pelissä on sama tavoiterivimäärä kuin Racessakin, tässä tapauksessa tavoitteen saavuttaminen tuhoaa kaikki palkit omalta peliareenalta, mukaanlukien myös omat rangaistuspalkit...miksi? Koko pelimoodin idea rakentuu itselle tai vastustajalle kasautuvista roskapalkeista ja siitä tulevalle haasteelle. Kun roskapalkit poistetaankin pelin toimesta automaattisesti, koko pelimuodon jännite jää vajaaksi ja antaa suunnittelutyöstä homssuisen kuvan.

Tetris-pelin yksinkertaista pelimekaniikkaa ei ihan helpolla pysty tupeltamaan ja kontrollipuolella Tetris Worlds toimiikin varsin hyvin. Pelissä on peruspalikointiin verrattuna lisäominaisuutena The New Tetriksestä tuttu "reservi"-optio, jonka avulla pelaaja voi laittaa haluamansa palikan jemmaan(vasen/oikea liipaisin) ja käyttää haluamanaan ajankohtana. Tämä erittäin käyttökelpoinen mahdollisuus antaa pienen taktisen lisän ja onkin oiva, joskaan ei uusi ominaisuus Tetrikseen. Lisäksi pelaajaa helpotetaan jopa kuuden tulevan palikan voimin, joten aikaa jää hyvin suunnitella palikkakasaa jo ennakolta haluamakseen. Kokonaisuutena palikoiden hallinta ja pelattavuus on helppoa ja viimeisteltyä. Tärinää käytetään maltilla eikä ohjaimen "sheikkailu" ainakaan herätä pelaajaa koomasta, jos sellaiseen sattuisi pelaamisen lomassa vaipumaan.

Kasaaminen hauska tää, miks ei näytä miltään

Xboxin tehot tietäen voisi odottaa jokaiselta peliltä tiettyä tasoa graafisesti, mutta totuus on usein valitettavan kirjava. Tetris Worlds onnistuu löytäämään itsensä sateenkaaren juuri siltä puolelta, jonka päässä rahapataa ei ole näkyvissä. Vaikkei Tetrikseltä mitään veretseisauttavan graafista läpimurtoa odotakaan, Mm. The Simpsons: Road Rage, Dark Summit ja Dark Angel -pelien ulkoisesta asusta vastannut Radical Entertainment ei sitäkään vähää ole hikeä työpaikalla virrattanut Tetris Worldsin ulkoasua hioessaan. Kokonaisuutena pelikuva on selkeän arcademainen, mutta myös pitkälle yksinkertaistettu. Erilaiset efektit, kristallinkirkkaat ja terävät tekstuurit sekä muut hienoudet on jätetty johonkin toiseen peliin, eikä hohdokkaasta yleisilmeestä voida juuri puhua.

Itse pelialue on noin neljäsosan kokoinen kaistale peliruudusta, olisiko puoliruudun tai jopa kokoruudun pelialue ollut mahdoton ajatus? Palikat ovat pienellä heijastuksella varustettuja erityyppisiä 2d-malleja, pelitaustat vaihtelevia ja ainakin näennäistä pirteyttä lisäävä silmänjatke. Tyylikkäämpänä efektinä mainittakoon vaikeustason lisääntyessä koko ruutua tärisyttävä sähköinen purkaus peliareenan ympärillä. Jotain kivaa sentään.

Vaikkakin Dolby Digital 5.1-ääntä on tarjolla kuten pitääkin, tarjoaa se turhan bassopainotteisia ja sävyttömiä pelitehosteita kautta linjan. Bassojen ylikorostus tulee esiin palikoiden laskeutuessa paikoilleen ja koko äänikuva on tästä johtuen turhan raskas. Taustamusiikeissa ei ole lähelläkään samaa imua kuin useissa muissa Tetris-klooneissa, muttei musavalinnat toisaalta aiheuta negaatioitakaan, sähköinen konepoppi, techno ja trance ajaa asiansa. Rivien tuhoamista kommentoi metkasti kuiskaamalla naisääni, tästä pieni plussa. Kokonaisuutena audiovisuualisesta annista olisi voitu saada valloittava, jopa ilotulitusmainen runsailla efekteillä ja koukuttavalla biisikarusellilla ryyditettynä. Nyt tulos on varsin keskinkertainen ja innoton, joskin toimiva ja selkeä. Latausajat kauttaaltaan kohtuullisen hyvää tasoa.

Puzzlepeliä ei keksitty uudelleen

Tetris Worlds on perustetristä selkeällä, joskin hyvin yksinkertaisella ulkoasulla ja äänimaisemalla varustettuna. Pelissä olisi ollut hurjasti potentiaalia simppelistä ideastaan huolimatta suurillekin uudistuksille, mutta jos aita on näkyvissä ja suht matalakin vielä, niin mikäs siitä on alta mennessä. Tällä on kuitenkin hintansa ja lopputulos sen mukainen. Pelistä 60-70 euron hintasuoritus kaupan kassalla onkin sulaa hulluutta vaikka kuinka tekisi mieli palikoilla leikkiä. Joku 25-30 euroa kuulostaa paremmalle maksimihinnalle tästä klassikkopelin uudelleenlämmittelystä. Tetris-faneille ja puzzle-pelien ystäville Tetris Worlds tarjoaa kohtuullisen esityksen laiskasta sisällöstään huolimatta. Genrensä keskinkertaisuus.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi