Tony Hawk`s Pro Skater 4

Tony Hawk`s Pro Skater 4 on tullut ja tuo mukanaan myös uudet kujeet. Mitä korjata tai lisätä pelisarjaan jossa kaikki tuntuu olevan kohdallaan? Sen puolesta puhuu sarjan edelliset osat joista jokainen on ollut varma kassapommi. Peli on onnistunut luomaan itsestään käsitteen sillä usein huomaa kysyttävän “Onko xxxxx:ssä samanlainen ohjaus kuin THPS?”. Jokainen osa on ollut niin viimeistelty että sitä jää mielenkiinnolla odottamaan mitä Neversoftin pojat voivat enää keksiä peliä parantaakseen. Tony Hawk on haastatteluissa sanonut että hän viettää paljon aikaa Neversoftin poikien kanssa, ja on saanut vaikuttaa peliin erittäin paljon. Eli peli tarjoaa Tonya enemmänkin kuin nimensä puolesta. Eikä uudistukset jääneet tälläkään kertaa hiukan kehittyneempään grafiikkaan. Onneksi!



Tony has a brand new system!




Ehkä suurin ja huomattavin uudistus on tälläkertaa tehtävien suorittamisessa. Enää ei kenttää vain aloiteta ja koiteta saada tiukkaan aikarajaan suoritettua tehtävä. Sillä THPS4:ssä on pudotettu pois moiset rajoitteet. Skeittailla saa ihan vapaasti ja kenttiin kannattaakin tutustua ennen kuin alkaa suorittamaan tehtäviä. Kentät ovat varsin eloisia, sillä ne ovat nyt täynnä ihmisiä ja joissakin tapauksissa myös eläimiä. Joitakin katuja hurjastelee autot, bussit ja raitiovaunut. Niistä saa tarvittaessa napattua kiinni ja otettua hiukan lisävauhtia. Eivät ihmisetkään aivan turhaa siellä seisoskele, sillä heiltä saa tehtävät. Tehtäviä antavat henkilöt on merkitty vihreällä nuolella, ja siitä vain skeittaat viereen ja näpäytät nappia niin hän kertoo sinulle tehtävän ja sitten pärähtää kello käyntiin ja äkkiä tehtävää suorittamaan. Jos et onnistu tehtävässä, niin siitä tulee ruudulle vain ilmoitus ja skeittailu jatkuu normaalisti. Jos tahdot yrittää samaa tehtävää uudestaan niin skeittaat vain samalle henkilölle.


Mukana on myös vanhoja “Tein tässä juuri valotaulua kun jotkut ipanat varastivat kirjaimet S-K-A-T-E. Voisitko sinä kerätä ne kirjaimet minulle?”, kuin myös C-O-M-B-O tehtävät ja pakolliset high ja pro scoret. Muuten jokaisessa kentässä on yksilöllisiä tehtäviä kuten maalaajan pelastaminen hailta, Elefantin ansojen purkaaminen, poliisien hattujen varastaminen ja paljon, paljon muuta. Oma lukunsa on myös kentissä olevat minipelit. Tony kun tykkää välillä matsata tenniksessä, tarkkuushypyssä, apinan lannan väistelyssä, linnun munien keräilyssä yms.



THPS4 onkin roolipeli!?




Create-A-Skater alkaa hahmon nimeämisestä, sukupuolen valitsemisesta, ja sitten siirrytään erittäin tarkkaan hahmon visuaaliseen virittelyyn, tarjolla on tatuointeja, lakkeja, aurinkolaseja, housuja, paitoja, kenkiä ja pääsee tietysti koristamaan omaa lautaansakin. Pelin edetessä hahmo saa kykypisteitä joita sitten sijoitellaan mm. Hypyn voimakkuuden, nopeuden ja erilaisten tasapainoitteluiden kesken. Kentistä löytyy myös rahaa, ja sitä saa lisää suorittamalla tehtäviä. Rahalla tietysti ostetaan koristeita hahmoon tai lautaan, maksullisia kenttiä, (huijaus)koodeja, ja hiukan erilaisempia skeittajia (Iron Maidenin Eddie, Star Wars Jango Fett yms.)


Kaikki kentät ovat erittäin yksilöllisiä ja loppuun hiottuja. Jos maksulliset kentät lasketaan mukaan, löytyy pelistä 9 vaihtelevan kokoista kenttää. Laatu korvaa ehdottomasti määrän, sillä pelaajan pitää oikeasti oppia tuntemaan nämä 9 kenttää kuin omat taskunsa. Tietysti mukaan on laitettu myös Build Park osio, jossa nimensämukaan saa tehtyä omia kenttiä. Rakennustyökalut ovat aika suppeat, eikä niillä mitään ihmeitä saada aikaan, mutta mukava lisä jokatapauksessa. Valmiiksitehtyjä “lisäkenttiä” löytyy 25 kappaletta, joista muutamat ovat todella ala-arvoisia.



Peliin on mallinnettu 14 maailman huippuskeittaaja ja tietysti Create-A-Skaterin luomus ja kaupasta saa ostettua 4 skeittaajaa lisää. Valitettavasti kaikki hahmot ovat täysin identtisiä pelityyliltään, vain ulkoasu ja muutamat erikoisliikkeet muuttuvat hahmon myötä. Jotta pelaaja tutustuisi kaikkiin hahmoihin, on peliin laitettu jokaiselle skeittaajalle (paitsi niille jotka ostetaan) oma Pro Challenge jossa joidenkin kohdalla saa todella venyttää taitonsa äärimmilleen. Palkintona on pieni video kyseisestä pelaajasta ja hiukan rahaa. Alussa jokaisessa kentässä oli 14 tehtävää, ja Pro Challengen jälkeen avautuvat vaikeammat tehtävät, ja näin jokaista kenttää kohden on yhteensä 21 tehtävää, tähän taas poikkeuksena rahalla ostetut kentät.



Pelaamista huomiseksikin?




Eräs THPS –sarjan pahimmista koukuista on sen addiktiiviisuus. “Minä saan tuon 500,000 pisteen combon!” ja tätä hoetaan viellä yrittämällä nro. 1337. Vain muutama tehtävä on oikeasti niin vaikea että sen jättää tuskatumisen takia suorittamatta, mutta yleensä käy niin että päivän tai kahden kuluttua samainen tehtävä menee läpi heti ensi istumalta. Pelissä on helppo olla hyvä, mutta mestariksi pääsemiseen tarvitaan näppäriä sormia ja manualin ja revertin täydellistä hallitsemista. Yksinpeliä jaksaa takoa päiväkausia mutta on peliin onneksi laitettu mukaan toimiva kaksinpeli ja System link joka mahdollistaa useamman Xboxin yhteen liittämisen. Kaksinpelissä on yhteensä 8 eri moodia missä ottaa kaverista mittaa. Aina perinteisestä hipasta ja aasista kukkulan kuninkaaseen. Mukavana lisänä on jaetun ruudun säätämismahdollisuus horisontaalisesta vertikaaliksi.



Kickflip + Airwalk + BS Revert + Manual



Aluksi ennen pelin omistamista olin ehdottomasti sitä mieltä että THPS4 on peli joka vaatii Controller-S:n, ja mielipiteeni ei muuttunut ennekuin tajusin että en vain osaa pelata. Mutta kovalla harjoittelulla ja sadoilla yrityksillä huomasin että Xboxin peruspadi sopii tähän peliin aivan mainiosti. Siitä olisiko Controller-S parempi, en osaa sanoa koska kyseistä vempelettä ei talostani löydy. Pelin graafinen ilme on taas saanut pientä ehostusta THPS3 verrattaessa. Maisemat ovat tyylikkäitä, ja kentät piirtyvät erittäin pitkälle. Kaikkiin skeittaajien liikkeisiin on käytetty aikaa, ja vaikka hypyt ovatkin hiukan liioiteltuja, liikkeet ovat kuin suoraan oikeista videoista. Toinen mistä THPS sarja on tunnettu, on sen soundtrack, eikä se petä tälläkään kertaa. Vaikka pelissä onkin luonnollinen mahdollisuus soittaa omia musiikkeja Xboxin kovalevyltä, huomasin että idea ei edes tullut mieleeni. Musiikki on varsin vahvasti punk –pitoista, ja mukana on myös muutamia tunnetumpia yhtyeitä kuten Iron Maiden, System of a Down, Offspring ja AC/DC. Kattavan soundtrackin löydät tästä. Skeitti vinkuu reilaillessa ja erilaisilla alustoilla ja taustametelit koostuvat linnun laulusta leijonien murinaan.



Kertaakaan ei THPS4 saanut Xboxiani köhimään, vaan ruudunpäivitys on erittäin sulavaa. Muutamia graafisia bugeja tuli vastaan. Usein ne olivat luokkaa “kaaduin ja mun pää oli tuolla seinän sisällä”. Mutta muutamaan otteeseen törmäsi astetta hämärämpiin bugeihin, kuten hyppyristä läpi valuminen. Mutta olisi liioiteltua sanoa että näihin törmää edes 1% pelin parissa vietettyyn aikaan nähden. Myös ratkaisu että Uramodin aikana voi pelaajaa vaihdella vapaasti vaikuttaa hiukan hölmöltä. Ura olisi voinut jatkua valitulla pelaajalla alusta loppuun, ja sitten aloitetaan uusi ura uudella skeittaajalla.



Ja käteen jäi…



...mainio peli. Vaikka sitä jokakerta ajattelee että ei Neversoft saa peliin enään mitään uutta, onnistuvat he kumminkin yllättämään. Peli aiheuttaa vahvan riippuvuustilan ja jos omistat kavereita kenen kanssa pääsisi peliä hakkaamaan ja kotoontasi löytyy Dolby Digital vehkeet, on täyteläinen pelinautinto luvassa. Mutta jos aikaisemmat THPS:t eivät ole mielestäsi olleet erikoisia, ei THPS4 varmaankaan muuta mieltäsi, vaikka peliä on paranneltu lähes kaikkialta, sykkii kauniin kuoren alla vahvasti vanhat versiot. Jos jostain käsittämättömästä syystä et ole ikinä koittanut THPS pelejä, nyt on korkea aika.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi