Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Victorious Boxers Challenge

Wiin liikkeentunnistukseen perustuvaa ohjausmekaniikkaa on yritetty hyödyntää peleissä vaihtelevalla menestyksellä. Harmittavan usein Wiimoten heiluttelu on jäänyt sivuseikaksi, vaikka pelejä on Nintendon konsolille tehtailtu yli kaksi vuotta. Yksi fanien pelitoiveista on kunnollinen nyrkkeilypeli Wii Sportsin yksinkertaistetun version rinnalle. Huutoon on nyt vastattu, kun Grand Prix -kehitysstudion tuotos Victorious Boxers Challenge astuu kehään aseinaan monipuolinen ohjausjärjestelmä ja taustatarina.

Victorious Boxers Challenge perustuu japanilaiseen anime- ja mangasarjaan Hajime no Ippoon (englanniksi Fighting Spirit). Pelissä ohjataan Makunouchi Ippon nousua tavallisesta opiskelijasta ammattinyrkkeilijäksi ja lopulta mestaruusotteluihin asti. Juoni etenee pitkähköjen välinäyttöjen avulla otteluiden lomassa, pysyen uskollisena lähdemateriaalille. Tv-sarjan pituuden vuoksi useita sivujuonia, vähemmän tärkeitä otteluita ja yksityiskohtia on jouduttu karsimaan. Kokonaisuus tuntuu kovin irtonaiselta ja suppealta, joskin taustatarinaan on panostettu enemmän kuin nyrkkeilypeliltä odottaisi.

Huitoa vai heilutella?

VBC tarjoaa Wiimote & Nunchuck -yhdistelmallä nyrkkeilevälle kaksi pääohjaustapaa. Ensimmäinen on lähempänä Wii Sportsin toimintaa: lyönnit tehdään heilauttamalla jompaakumpaa ohjainta joko suoraan eteenpäin, sivulta toiselle tai alhaalta ylös, jolloin hahmo ruudulla lyö vastaavanlaisesti. Wiin liikkeentunnistus on valitettavasti alikehittynyt toimivan nyrkkeilypelin tekemiseen, sillä etenkin ylä- ja alakoukun humauttaminen epäonnistuu pelistä/pelaajasta riippumatta. Ongelman ratkaisee VBC:n vaihtoehtoinen ohjaustapa, jossa lyöntien liikerata piirretään ruudulle huiskimisen sijaan. "Piirto-ohjausta" käyttämällä voi pienen harjoittelun jälkeen paremmin luottaa siihen, että nyrkkeilijä tottelee komentoja. Tarkkuudella on kuitenkin hintansa, sillä varjonyrkkeilyohjaus on hauskempaa.

Vastustajan pärstävärkkiä voi muokata uuteen uskoon kolmessa eri pelitilassa. Pääosassa on tarinatila, jossa pelaaja hyppää Ippon nyrkkeilyshortseihin ja aloittaa pitkän ja hikisen taipaleen kohti kunniaa. Ennen tätä kannattaa käydä läpi hyödyllinen opetusmoodi, jossa treenataan kontrolleja ja nyrkkeilyn perusteita. VBC:ssä voi myös pelata yksittäisiä otteluja joko kaveria tai tekoälyä vastaan. Harmittavasti verkkopelituki puuttuu, joten tarinamoodissa avaamiaan nyrkkeilytähtiä ei pääse käyttämään kansainvälisissä koitoksissa.

Peli kuin sarjakuva

Pelin graafinen ulosanti on hyvää keskitasoa. Victorious Boxers Challenge tavoittelee esikuvalleen uskollisesti sarjakuvamaista ulkoasua cel-shading-tekniikan avulla. Hahmot ovat tarkasti mallinnettuja, kun taas muu ympäristö näyttää karulta. Nyrkkeilyhallissa yksityiskohdat ovat harvassa, sillä ruudulle piirtyy ainoastaan yksinkertainen kehä ja ottelijat. Taustalla heiluu kaksiulotteista pikselipuuroa, jonka pitäisi kuvata yleisöä. Kehätoimintaa elävöittävät onneksi erikoistehosteet, kuten ruudun välkehtiminen ja lyöntien jättämät liikeradat.

Otteluiden äänimaailma on tyydyttävä. Iskuäänet ajavat asiansa, ja taustamusiikki on pitkälti mitäänsanomatonta peruskauraa laajasta valikoimasta huolimatta. Peliin on myös ympätty selostaja, jonka sanailu saattaa viihdyttää muutaman erän, mutta tämän repliikit tulevat nopeasti liiankin tutuiksi. Onneksi kommentaattorin saa kytkettyä asetusvalikosta pois, mikäli kyllästyy "Makunouchi!"-hokemaan. Animesarjan alkuperäiset japanilaisäänet on ikävä kyllä dubattu englanniksi, mikä latistaa sarjan fanien fiiliksiä entisestään.

Pyyhe kehään

Victorious Boxers Challenge on vain lievä parannus Wii Sportsin nyrkkeilypeliin. Ippon edesottamuksista kertova tarina ei yllä anime-/mangasarjan ulottuvuuksiin. Uudistuksetkin, kuten liikkuminen ja erikoislyönnit, jäävät merkitykseltään vähäisiksi. VBC:n etu Wii Sportsiin verrattuna on sen haastavuus: monipuolisten kontrollien hallitseminen vaatii harjoittelua. Keskivaikealta tekoälyltä tulee helposti nokkiin, ja vaikein taso vaatii pelaajalta todellista paneutumista. Mikäli Wii-pelikonsolin mukana tullut nyrkkeily on kulutettu puhki, saattaa olla aika harkita pientä lisähaastetta. Sunnuntaiottelijoiden kannattaa jättää hanskat naulaan.

Galleria: 

Kommentit

Arvostelijan loppukommentit:

Kyllähän nyrkkeily on Wiillä kivaa, mutta jotenkin se oli hauskempaa Wii Sportsilla.

Suosittelen katsomaan Asikaisen matseja. :)

Hmm... pelihän alkoi jopa hieman kiinnostamaan tämän arvostelun luettuani. Wii- sportsin nyrkkeilyä on tosiaan jonkun verran tullut mätettyä ja jotain kunnon nyrkkeilypeliä tekisi mieli. Olin vaan muutaman muun arvostelun perusteella saanut pelistä sellaisen kuvan, että se olisi täyttä kuraa.

Tässä kuitenkin aika hyvin kerrottu ja perusteltu pelin hyvät ja huonot puolet. Itse kun pidin Wii- sportsin nyrkkeilystä, niin siinä mielessä tämäkin saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto. Noh, jos jostain halvalla löytää, niin saattaa lähteäkin matkaan.

Hyvän arvostelun olet kuitenkin saanut kasaan, joten kiitokset siitä:).

Edit: Heh, missasin jostain syystä täysin nämä arvostelijan loppukommentit, silloin kun tätä kirjottelin:).

Tekisivät Punch Outin :P

Ippoa olen kyllä seuraillut alusta loppuun ja pitänytkin siitä todella paljon. Englanniksi ääninäytelty... se on kirosana kirjoissani. Itse pelistä en tiedä, arvostelu oli kyllä kohtalaisen syväluotaava ja ei sinäänsä peli alkanut kiinnostamaan vaikka nyrkkeilystä pidänkin. Täytyy katsoa jos joskus tämän saisi alekorista, se turvallinen keino :P

Jepulis, kyllä ainaskin alekorista kannattaa poimia jos

1. Nyrkkeily kiinnostaa (ja haluaa lisähaastetta WiiSportsiin)
2. Ippo on tuttu
3. Ks. kohdat 1&2

Hiivatti kun ois nettipeli ollut ni ois voinu pisteitä nostaa. Se lienee Wiillä harvinaista herkkua kuiteskin.

Omg, Healtilla Wii? WIII!

Tottahan pelimieheltä täytyy kaikki vehkeet löytyä omasta takaa:D.

Läähkuol lisää nyrkkeilyä Wiillä! Pitäisi vähintään tesmiä.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi