Esikatselu: Star Wars: Rogue Squadron 2

Nintendo 64-pelaajien pitäisi varsin hyvin muistaa peli nimeltä Star Wars: Rogue Squadron. Tämä Lucasartsin julkaisema ja Factor 5:n kehittelemä SW-peli antoi pelaajan lennellä kuuluisilla elokuvasta tutuilla aluksilla (mm. X-Wing) sarjassa tehtäviä ja pistää imperiumi remonttiin. Peli tarjosi erittäin vakaan pelattavuuden yhdistettynä hienoon tekniseen toteutukseen, joka herätti varsin ansaittua ihmettelyä muutama vuosi takaperin N64:llä. Nyt, Factor 5 herättää pelin jälleen henkiin GameCubella - tämä on Star Wars: Rogue Squadron 2, peli, joka vakuutti taannoin E3-messuilla ihmiset GameCuben erinomaisuudesta (peli keräsi lukuisia palkintoja messuilla). Rogue Squadron 2 on useimmille juuri SE Cuben julkaisupeli, jonka takia koko konsoli kannattaa alunperin ostaa. Ja se jos mikä on erittäin kova suositus.

Peli perustuu niihin ensimmäisiin julkaistuihin Star Wars-elokuviin ja pelaajalla on mahdollisuus ohjata klassisia SW-aluksia (mm. X-Wing ja A-Wing). Myös jokainen pelin 11 tasoa (jotka on jaettu useisiin ratoihin, pelattavaa lienee siinä 30 radan verran) perustuvat ensimmäisiin elokuviin - pelaaja pääsee kokemaan itse mm. jääplaneetta Hothin taistelun, Tatooine-planeetan ilmataistelut sekä hyökkäykset massiivisille kuolontähdille. Ennakkoversioiden perusteella monet nettisivut ovat kehuneet pelattavina olleita kenttiä mahtaviksi - sekä pelattavuutensa että teknisen toteutuksensa vuoksi.

Pelattavuudessa Lucasarts ja Factor 5 ovat yltäneet hämmästyttävän hyviin tuloksiin. Lähes jokainen GameCuben ohjaimen nappuloista on käytössä: A-nappulasta ammutaan ohjauksessa olevan aluksen pääaseella (rämpyttämällä alus ampuu nopeammin, mutta tehottomampia luoteja, pohjaan painettuna ammukset ovat tehokkaampia, mutta ne tulevat hitaammin), B-nappulaa käytetään tehokkaampaan kakkostulitoimintoon. Y-nappulasta kytkeytyy päälle tähtäinsysteemi, jonka avulla vaikeasti avaruustaustoja vasten erottuvatkin kohteet ovat huomattavissa. X-nappulasta pystyy vaihtamaan sisäkuvakulmaan.

Olkaapäänappuloista, L-nappulaa käytetään aluksen jarruttamiseen ja R-nappulaa luonnollisesti taas kiihdytykseen. Sekä L- ja R-nappulat ovat molemmat painetuella varustettuja, eli mitä kovempaa nappulaa painaa, sitä tehokkaampi toiminto on.

Ristiohjainta käytetään siipimiesten ohjaamiseen. Siipimiehille voi antaa erilaisia käskyjä, kuten "suojaa minua" tai "eroa muodostelmasta". Kätevää.

Myös tutkaa on onnistuttu parantelemaan pelin edellisestä osasta. Tutka sisältää nyt myös tasojen maastoja, joten kartasta voi helposti nähdä, ovatko kohteina olevat vihollisalukset ylä- vai alapuolellasi. Toinen ero alkuperäiseen osaan on mahdollisuus vaihdella aluksia tasojen aikana. Lentämällä ennaltamäärätyille asemille pelaaja pystyy leikkimään eri aluksilla tehtävän objekteista riippuen.

Tekniseltä toteutukseltaan, Star Wars: Rogue Squadron 2 on todella hieno osoitus tehoista, joita GameCubesta pystytään saamaan irti. Ruutu päivittyy 60 kertaa sekunnissa kaikilla efekteillä varustettuna ja pelaajan ohjastama alus käsittää yli 30.000 polygonia. Ja jos pelkkä pelaajan alus sisältää tuommoisen määrän polygoneja, jättimäiset vihollisristeilijät ja kuolontähdet ovat täysin oma luku sinänsä. Uskomatonta kyllä, ainakin pelin videoiden ja hankkimieni tietojen mukaan peli ei hidastele lainkaan missään vaiheessa ja ruudunpäivitys on silkinpehmeää.

Audiopuolella peli loistaa edelleen, onhan tekijänä Cuben äänimaailmasta vastaava Factor 5. Tuttu klassinen Star Wars-musiikki pauhaa taustalla ja muut ääniefektit ovat kiistatta erittäin hyvää laatua. Hyvänä esimerkkinä tästä mainittakoon se tosiasia, että voit jopa kuulla, mistä suunnasta vihollisalukset sinua lähestyvät.

Kaikkiaan, Star Wars: Rogue Squadron 2 vaikuttaa jo nyt taatulta klassikkopeliltä ja tämä voisi hyvinkin olla SE peli, jonka takia GameCube kannattaa ostaa.

Ruutukaappauksia:





Kirjaudu kommentoidaksesi