Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

GameCuben menestys Japanissa

Tämä pääkirjoitus on sen kirjoittajan henkilökohtainen mielipide, eikä se välttämättä edusta NintendoFIN-sivuston virallista kantaa.

Tilanne GameCuben julkaisun jälkeisinä viikkoina tätä kirjoitettaessa on nousevan auringon maassa Japanissa varsin sekava. Tämä johtuu siitä, että Nintendo ilmoitti hieman julkaisun jälkeen myyneensä ensimmäisen kolmen myyntipäivän aikana kaikkiaan 300.000 GameCube-pelikonsolia. Samalla kuitenkin Japanissa erittäin arvostetussa asemassa oleva Famitsu-pelilehti kertoi Cuben myyneen samalla aikavälillä vain noin 130.000 kappaletta. Famitsun hiljattainen numero jatkoi samalla linjalla, ja lehti väittikin GC:n myyneen tähän päivään mennessä Japanissa noin 166.000 kappaletta. Kuitenkin samalla Japanilaiset pelikauppiaat julkaisivat listan, jossa ilmoitettiin Luigi's Mansionin olevan Japanin nopeimmin myyvä peli tällä hetkellä hieman yli 200.000 kappaleen kokonaismyynnillä. Famitsun ja Japanilaisten pelikauppiaiden tiedot ovat selvästi ristiriidassa keskenään, ja koko homma on mennyt aikamoiseksi sekoiluksi myyntitilastopuoliskolla.

Joka tapauksessa, Nintendo on omien sanojensa mukaan valmis julkaisemaan Marraskuun aikana kaksi uutta GameCube-väriä, oranssin ja mustan, Japanissa. Samoihin aikoihin uusien värivaihtoehtojen kanssa on tulossa kauppoihin myös kaksi erittäin odotettua peliä, Pikmin ja Super Smash Bros Melee, joista molemmat julkaisee Nintendo.

Iso "N" toivoo, että etenkin Super Smash Bros Melee, jota Japanilaiset ovat tietojen mukaan odottamassa todella innolla, olisi lomakauden myyntiraketti ja nostaisi GameCuben myynnin jälleen nousuun.

Tällä hetkellä Japanissa ulkona olevat kolme peliä (Luigi's Mansion, Wave Race: Blue Storm ja Super Monkey Ball) ovat olleet kokonaisuutena varsin hyviä menestyksiä, etenkin Luigi's Mansion, mutta Nintendo tarvitsee lomakaudelle uusia myyntivaltteja ja edellämainitut Pikmin ja SSBM voisivat varsin hyvin niitä olla.

Cuben julkaisu Japanissa oli alunperin varsin hiljainen, mutta konsoleita on silti kadonnut kaupoista varsin tasaiseen tahtiin. Nintendolle oli hyvin tärkeää saada konsoli ensin ulos kauppoihin ja saada sille tasainen käyttäjäkunta ennen kuin lisää pelejä vyöryy markkinoille. Juuri tämä oli alunperin N64:n ongelma, kun konsolin julkaisua myöhästytettiin todella kauan, jotta Super Mario 64 saataisiin valmiiksi. Lopulta SM64 oli kiistatta mestariteos, mutta se asetti myöhemmin ilmestyneille pelille todella kovan standardin, mikä heijastui hieman tulevien pelien laatuun lähinnä negatiivisessa mielessä, kun pelitalot eivät halunneet, että heidän N64-pelejään liiemmin verrattaisiin N64:n ihan ensimmäiseen peliin. Cuben kolme julkaisupeliä eivät olleet niin suuria klassikkoja, mutta ne olivat silti erittäin hyviä pelejä. Näin myös myöhemmille peleille jäi parantamisen varaa.

Jatko näyttää GameCuben menestyssuunnan Japanissa. Kun Nintendon myyntivaltit on paljastettu Marraskuun lopussa/Joulukuun alussa, konsolin todellinen suunta nousevan auringon maassa paljastuu. Siihen asti kaikki on pelkkää spekulointia.

- Esa Mäkijärvi, webmaster

Kirjaudu kommentoidaksesi