Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Roolipelit - Riski pelitaloille?

Onko Xbox todellakin niin media seksikäs konsoli että kiiltäviä kromirobootteja (aka Mech) taistelee jokatoisessa pelissä ja Ferrarit tai jotkin futuristiset menopelit kiitävät radoilla, tai kovikset pamauttelevat erilaisia ökömönkiäisiä FPS muodossa. Vanhana PC:pelaajana näitä tuli kyllä tahkottua, vaan missä onkaan kaikkien konsoleiden helmet, eli Roolipelit!? Tietysti maailmalta kuuluu myönteisiä uutisia roolipelien tulemisesta Xboxille, kuten Metal Dungeonin ulos tulo Japanista, Crimson Sean trailerit ovat varmasti kaikkien koneilla ja Projet Egoa (Fable) odotetaan kuin Diablo2:sta aikanaan. Morrowind tekee myös hidasta mutta varmaa tuloaan Eurooppaan mutta onko Morrowind ja Fable konsoliRPG pelejä?



Miksei olisi? Eikö sitten konsolipelaajilla ole aikaa tahkoa Baldurs Gaten katuja läpi? Ja samalla saa lukea kuinka Final Fantasya hakataan useita kymmeniä tunteja. Eikö tuonakin aikana voisi seikkailisi alati vaihtuvassa juonellisessa maailmassa kuin hakkaisi samoja pahiksia paremman aseen tai muutaman kolikon toivossa? Yleensä ns. JRPG eli toiseltanimeltään Final Fantasyt ja sen kloonit mielletään konsoleiden roolipeleiksi, ne ovat yleensä varsin helppo oppia ja pelata ja yleensä hahmot ja maailmat ovat olleet kuin jostain Disneyn helvetillisestä karkkimaailmasta. Synkkyys tuntui olevan viimevuosikymmenen juttu, ja miksei se toimisi vieläkin. Squall toi FF8 kanssa karkkimaailmaankin hiukan synkkyyttä kun samaan aikaan Baldurin pojat levittivät synkkyyttään PC-maailmassa. Juonetkin ovat yleensä olleet varsin kliseisiä mutta huomaa kuinka näihinkin panostetaan paremmin vuosi vuodelta. Miksi sankarin pitää aina pelastaa maailma? Jos tehtävänä on pelastaa vaikka oma äiti niin yleensä siihenkin saadaan ängettyä maailmanpelastaminen samaan syssyyn, kätevää? Kyllä. Järkevää? Ehkä. Jos pelataan roolipeliä niin tietysti silloin mieluusti omaksuu jonkun komean sankarin roolin, joka on alussa mahdollisimman arkipäiväinen heppu mutta pelin edetessä kasvaa maailman coolimmaksi sälliksi joka niittaa demoneita ja muita pahiksia yhdellä iskulla takaisin hornan syvimpään rotkoon. Mitä järkeä olisi ostaa peli jossa seikkaillaan amiksessa viiksekkäänä opiskelijana jolla ei ole mitään tietoa miten sinne joutui, tai mites tästä eteenpäin.







Syy miksi konsoleiden roolipelit yleensä ovat juuri JRPG-tyylisiä johtuu luultavimmin konsoleiden suurimmasta käyttäjäkunnasta eli lapsista tai nuorista. Mitään tilastoja ei ole tarjolla, mutta uskon että konsoleita tahkoo enemmän alle 18 vuotiaat. Tämä taas vaikeuttaa ns. vakavampien roolipelien tuloa konsoleille, koska monille on muodostunut jo vahvat ennakkoluulot sellaisten pelien toimimisesta konsoleilla. Sanoisinpa vain että katsokaapas mitä Halo teki FPS-puolella, harvemmin siitä enään kitistään että "eihän konsolilla voi mitää FPS-peliä pelaa". Tietysti 9 vuotias serkkuni osaa hakata nappia JRPG roolipelien "kiivaiden" taisteluiden tahdissa, mutta kun eteen pistettäisiin ajattelua vaativa roolipeli (esimerkkinä toimikoot taas Baldurs Gate PC:llä) jossa englanninkielisiä prologeja on suotavaa ellei pakollistakin lukea/kuunnella ja vielä ymmärtääkkin. En toki väitä etteikö JRPG peleissä olisi vastuksiin ajattelua vaativia jippoja, mutta nekin ovat yleensä varsin helposti keksittävissä, ja vielähelpommin toteutettavissa. PC:llä roolipelien pelaamiseen sitten keskitytäänkin erilailla, sitä ensin istahdetaan koneen ääreen ja näyttöä kytätään nenä lasissa, kun äiti huutaa syömään niin ruokapöytään ilmestytään vasta tunnin tai kahden kuluttua. Tämä on myös luultavin syy miksi juonet ja peli on aavistuksen tiheämpää toimintaa kuin päätöntä seikkailua. Kun konsoleilla roolipelaamisen ohella istuskellaan sohvalla, mussutetaan ruokaa, käydään välillä uimassa, vaihdetaan välillä kanavaa ja katsellaan BandX tai Stargate, niin helpomminkin pääsee unohtumaan mitähän se Sir Galahan neuvoikaan minulle eilen...



No mikä niissä sitten kiinostaa?



Roolipelit perustuvat aikalailla törkeästi pelaajan tarpeeseen kerätä aina vain enemmän ja parempaa tavaraa ja vielä hiukan pisteitä, vielä hiukan... Maailman törkeiten ja sitä yhtään peittelemättä tätä käyttää hyväkseen Diablo2, ja ei ole yllätyskään että peli on yksi pelihistorian nopeiten/eniten myydyimpiä PC puolella (nm. 4 acounttia täynnä). Kun hölmöt Jenkit ja Eurooppalaiset luulevat että tarinalla ja toteutuksella olisi jotain väliä. Vaan onpas sittenkin! Kuluttajatkin ovat alkaneet vaatia roolipeleihin oikeaa juonta, parempaa grafiikkaa ja eloisampaa ympäristöä, mielenkiintoisempia hahmoja ja monipuolisempia kykyjä. Luulisi pelitaloilla olevan kiire vastaamaan näihin vaatimuksiin. Roolipelaajien määrä kun ei varmasti ole laskenut viimevuosina joten hyvällä pelillä varmasti riittäisi markkinarakoa.



Roolipelejähän on maailma täynnä, asiaan vaikuttaa myös se minkä mieltää roolipeliksi. Onko roolipeli sellainen missä pelihahmo nousee tasoja? Missä voi kerätä rahaa ja ostaakkin jopa jotain? Saat vaihdettua aseen tai muuta varustusta? Hyvin interaktiivinen maailma? Mitä jos edellämainituista toteutuu vain yksi? Itse sana "roolipeli" tarkoittanee lyhyesti että omaksut jonkun toisen henkilön tai olion roolin. Jep, tämäkun tekee Doomistakin roolipelin. Yleensä yksi asia mikä erottaa roolipelit muista on siihen käytettävä peliaika. Kyllähän autopelejä tai urheilupelejä ja jopa räiskintää saa pelattua saman verran, mutta yleensä autopeleissä ja urheilupeleissä alkaa toisto varsin nopeasti, ja räiskintää yleensä nostetaan vaikeustasoa pykälällä ja pistetään juoksemaan samat kentät uudestaan läpi. Roolipelissä tahkotaan yleensä samaa hahmoa useita viikkoja etsien sitä hiukan parempaa armoria, sitä hiukan parempaa asetta, sitä hiukan tehokkaampaa loitsua, sitä seuraavaa level uppia. Itseasiassa pelin läpimeneminen ei enää innostakkaan koska tiedät että kun pääpahis saa sen viimeisen iskun sinut palkitaan jollain vaivaisella videolla, mutta useiden kymmenien tuntien, hien, rakkauden ja kiroilun avulla saavutettu täydellinen hahmosi katoaa bittitaivaaseen.



Tässävaiheessa monet varmaan ovatkin jo huomanneet että kirjoitteluni pomppii miten sattuu ja asiat harhailevat vieläkin pahemmi. Pointtini on että Xboxilla ei vielä ole roolipelejä, niitä on kyllä tulossa, ja varmasti erittäin moni toistaiseksi salaisina projekteina liikkuvat pelit/huhut ottavat roolipelin muodon. On ikävää että raha vallitsee tätäkin bisnestä niin vahvasti että nopeammin sitä vääntää jonkun 3d räiskinnän joltain ostetulla 3d enginellä ja pistetään myyntiin, kuin aletaan oikeasti miettimään tarinaa ja rakentamaan peliä sen ympärille.






Tulevaisuutta silmälläpitäen muista ainakin nämä :

Star Wars - Knights of the Old Republic

The Elder Scrolls III - Morrowind

Fable (Project Ego)

Lord of the Rings - Fellowship of the Ring

Shenmue II

Metal Dungeon

Crimson Sea


Kirjaudu kommentoidaksesi