Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Onnea, Xbox. 1v.!

Eletään mielenkiintoisia aikoja

Pelit näyttävät ja kuulostavat paremmilta kuin koskaan aikaisemmin ja tarjoavat elämyksiä joita 10 vuotta sitten saattoi vain kuvitella pelien sisältävän. Samalla pelit ovat selkeästi erottuneet omiin kategorioihinsa ja niin konsoli-, kuin PC-pelienkin omat genrepainotukset ovat löytäneet oman uransa. Silti molempien pelialustojen toimivimpia konsepteja käännetään alustalta toiselle, ajoittain siinä onnistuenkin.
Eroavaisuuksistaan huolimatta konsolit ja PC lähenevät vuosi vuodelta toisiaan. Xboxin konsolimalli jo hyvin lähellä tietokonetta kovalevyn ja verkkokorttinsa ansiosta. Näistä kahdesta verkkokortti ja sen kautta mahdollistuva nettiyhteys on tänä päivänä kaikkien konsolipelaajien huulilla, eikä vähiten tänään julkistetun Xbox Live-nettiyhteyden mahdollistavan Starter Kitin ansiosta. Moninpelaaminen on tullut konsoleilla vihdoin sille kuuluvalle tasolleen.




















PC:llä on moninpelejä internetin kautta on pelattu jo reilut kymmenen vuotta ja aivan viime vuosina internet-, ja pc-tekniikka on saavuttanut tason, jolloin graafisesta ulkoasusta tai pelaamisen sulavuudesta ei tarvitse tinkiä ja tämä aspekti nostaa yhteisöllisen pelaamisen aivan uusiin ulottuvuuksiin. Konsoleilla tämä on erittäin positiivinen suuntaus. Pelejä, joita pystyi ennen pelaamaan vain kaverin kanssa jaetulla ruudulla tai parhaimmillaan linkkikaapelin avulla useamman pelaajan kesken, antaa konsolien nettiyhteys nyt mahdollisuuden pelata kenen kanssa tahansa, milloin tahansa ja vielä massiivisen pelaajamäärän kesken...kotisohvalta käsin. Useisiin yksinpeleihin on nyt mahdollisuus myös lisätä netti-moninpeli, eikä normaalin konsolipelin helmasynnistä tarvitse välittää, jolloinka yksinpeli on loppuunkaluttuja muutamaan läpipeluukerran läpi. Pelit jatkuvat netissä.

Kohti parempia pelejä

Nettiyhteys tarjoaa näin aluksi konsolipelaajille mahdollisuuden pelata netissä toisien nettiyhteyden omistavien kesken sekä pelikohtaisten bonusten latausta konsolin muistiin/kiintolevylle. Tämä tuo hurjasti lisäväriä vanhojenkin pelien pelaamiseen. Splinter Cell-peliin Xboxin omistajat voivat ladata ylimääräisen tehtävän netin välityksellä ja tulevaisuudessa vaikkapa tulevaan Halo 2:een voisi kuvitella kosolti uusia ladattavia bonuksia, kuten aseita, kulkuneuvoja, vihollisyksiköitä ja jopa kokonaisia kenttiä. Soul Calibur-taistelupeliin voisi ajatella uusia taistelijoita, areenoita, musiikkeja ym. Peleistä voi poistaa joitakin epäkohtia, hioa olemassaolevia ominaisuuksia ym. Mahdollisuudet ovat liki rajattomia ja kaikki riippuu pelintekijän aktiivisuudesta ja halusta ylläpitää pelinsä mielenkiintoa myös julkaisun jälkeen.




















Pelattaessa moninpelejä erilaisten bonusten kanssa, peliservereitä olisi tavallisia ja bonusten kera ja pelaaja voi halutessaa valita minkälaisella serverilla haluaa pelata. Samoin kommunikaatio muiden pelaajien kanssa tuo peleihin järjestelmällisyyttä ja pelaajien välistä yhteisöllisyyttä lisää. Sanomattakin on selvää mitä Liven kommunikaatiomahdollisuus tuo taktisiin, ja tarkkaa ajoitusta vaativiin peleihin, kuten tiimitaktikointiräiskintä Ghost Reconiin tai tulevaan Operation Flashpointiin. Samoin erilaiset kontaktitavat mahdollistuvat nettijärjestelmän kautta ja muita pelaajia voi pyytää pelaamaan ja tuttuja kavereita vinkata muista peleistä kerääntymään saman pelin ääreen. Kuulostaa hyvin lupaavalle ja odotusarvo on korkealla.

Uhkakuvia

Nettiyhteys konsoleilla ei ole välttämättä kaikilta osiltaan heti täydellinen. Kilpailu on kovaa ja aikataulut äärimmäisen tiukkoja. Tästä syystä ominaisuudet saattavat olla alussa puutteellisia ja pelien lisäominaisuuksien latausmahdollisuus kortilla. Aikaa myöten tilanne kuitenkin paranee ja moninpeliä tukevia titteleitä tulee lisää, samoin kuin mahdollisuus ladata enemmän ominaisuuksia nykyisiin peleihin.
Suurin uhkakuva konsolipelien nettimahdollisuudelle ja ladattaville parannuksille on joidenkin pelaajien pelokas ajatus konsolipelien muuttumisesta vaivihkaa PC-pelityyppiseen patch/päivityskierteeseen, jossa kiire ajaa pelivalmistajat sysäämään pelinsä ennen aikojaan ulos ja tarjoamalla netistä ladattavat päivitys-"bonus"-paketit, jotka "parantavat peliä ja tuovat lisäominaisuuksia" eli suomeksi bonus-ominaisuuden, joka olisi pitänyt alunperinkin olla pelissä mukana jotta peli toimisi tarkoitetusta ja oikein. Tämä kauhuskenaario tuskin toteutuu, sillä konsolikilpailu ja pelaajien painava mielipide pitää varmasti huolen siitä että keskeneräisiä, jälkeenpäin päivitettäviä pelejä ei markkinoille tuoda. Käytännönläheisempiin ongelmiin kuuluu konsolimoninpelaamisen käyttökustannukset. Kaikista parhain ja selkein järjestelmä olisi kiinteä, kohtuuhintainen vuosimaksu taholle, joka huolehtii yhteyksien ylläpidosta. Pelaajia ei kiinnosta kuka yhteyden tarjoaa, vaan se että moninpelaaminen on kohtuullisesti hinnoiteltu ja yhteydet peliservereineen vakaita ja toimivia.

Tulevaisuus on avoin

Moninpelaaminen konsoleilla on iso juttu ja onnistuessaan tulee varmasti mullistamaan monen konsolipelaajan elämän kertaheitolla. Nettiyhteys tuo tulevaisuudessa mukanaan varmasti myös uusia palveluita ja ominaisuuksia nettipelaajan ulottuville, joten konsoleiden verkko-ominaisuudet eivät rajoitu muutaman vuoden päästä pelkästään moninpelaamisen ja latauksien mahdollistavaksi lisähyödyksi. Kaikkia ekstrabonus-lisiä ei kuitenkaan tarvitse purematta niellä vaan loppupäässä pelaajat itse omilla valinnoillaan pelivalikoissa päättävät, mitkä ominaisuudet palvelevat pelaajia kaikkein parhaiten.

Tänään julkaistu Xboxin Live-paketti tekee siis lopullisen päänavauksen konsolipelaamisen moninpelipuolen rajattomalle vapautumiselle ja toivottavasti Live kaikkine ominaisuuksineen täyttää siihen kohdistuneet kovat odotukset. Liven menestys on hyvin pitkälle kiinni Liveä-tukevista peleistään, joten toivon mukaan niitä tulee runsaasti ja moninpelaamiseen suodaan arsenaalia täydeltä laidaltaan. Me härmäpelaajat joudumme kuitenkin odottelemaan virallista Suomijulkaisua tovin ensimmäistä aaltoa pidempään, joten nyt on hyvää aikaa seurata miten julkaisumaissa Starter Kit otetaan vastaan ja minkälaisia reaktiota ensituntuma nettipelaamiseen heillä herättää.

Voisin jopa enteellisesti sanoa kaikille tuleville Xbox Live-pelaajille: "Nähdään peleissä!", ja sen itseasiassa teenkin:

Nähdään peleissä!

-Corca

<<- Edellinen

Kirjaudu kommentoidaksesi