Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Unreal-Hawk – "Loistava vuosi"

Paras Xbox-peli:




Star Wars: Knights of the Old Republic


(LucasArts / BioWare )




Vuoden 2003 parhaimman pelin valitseminen oli vaikeata. Loistavia pelejä tuli Segalta, Microsoftilta ja Ubi Softilta, näin muutamia mainitakseni, mutta yksi oli ylitse muiden. BioWaren Jedi-roolipeli saa ansaitusti allekirjoittaneelta siunauksen vuoden 2003 peliksi. Valinta ei ollut helppo, sillä Panzer Dragoon Orta, Shenmue 2, Soulcalibur 2 ja Metal Gear Solid 2: Substance omasivat kukin potentiaalia vuoden peliksi. Vaikka Knights of the Old Republicissa on lastenvaivoja, ne eivät ole häpeä pelille. Tasavallan Jedien juoni on mukaansatempaava, ja fiilis on korkealla pelaajan janotessa lisää tietoa pelin seuraavasta juonenkäänteestä. BioWare tarjoili ensimmäisellä konsolipelillään uskomatonta herkkua Star Warsin ja roolipelien ystäville. On kutkuttavaa ja samalla tuskallista odottaa BioWaren seuraavaa eeposta, Jade Empireä. BioWare tekee lähtemättömän vaikutuksen, may the Force be with you.




Paras Xbox Live -peli:




Phantasy Star Online Episode I & II


(Sega / Sonic Team)




Pelitunteja katsellessa ei ole epäilystäkään, mikä peli ansaitsee Vuoden Live-pelin arvonimen. Phantasy Star Online imaisee mukaansa eikä päästä otteestaan ennen kuin unelliset tarpeet antavat periksi, silloinkin vain hetkeksi. Pelissä on yhteensä 8 erilaista tasoa, joissa jokaisessa on vähintään kaksi aluetta. Tasot eivät muutu lainkaan eri pelikerroilla, ainoastaan aloitus- ja loppupiste vaihtavat paikkaa, mutta ne tarjoavat yllättävän paljon huvia, vaikka keskimäärin yhden tason läpäisy vie 45 minuuttia vaikeusasteesta riippuen. Harmillisesti pelaajia karkottaa mukana tuleva kuukausimaksu, joka on 8,95e/kk. Ensimmäiset kaksi kuukautta ovat kuitenkin ilmaisia. Livettely toimii suurimmaksi osaksi kerrassaan mainiosti ja äänen lagaaminen tuntuukin olevan PSO:n ainoa murhe. Jos ei ole juttutuulella, voi kommunikointiin käyttää myös pelin sisällä olevaa näppäimistöä, jolloin teksti näkyy sarjakuvamaisissa puhekuplissa.




PSO:n ehdottomasti addiktiivisimmat asiat ovat hahmon kehitys ja tavaroiden kerääminen. On sanoin Kuvaamattoman hieno tunne, kun pelaaja löytää kovalla työllä ansaitun harvinaisen aseen tai esineen, josta tosin täytyy taistella vielä tiimikavereiden kanssa. On syytä myös pitää silmällä omaa menoaan; kukaan ei halua pelata sellaisen kanssa, joka juoksee vain ympäriinsä keräillen tavaroita. Huijareita löytyy aivan liikaa, ja niin sanottu sota aitojen aseiden ja tavaroiden puolesta on kohonnut mittaviin suhteisiin. Valitettavasti yhä useampi sortuu käyttämään huijauskonstein saatuja tavaroita. Tämän kun antaa vaipua unholaan, keskittyy sisältöön ja siihen, mitä PSO pystyy tarjoamaan, on kyseessä kirkkaasti vuoden paras Live-peli.




Erityismaininta omaperäisyydestä:




Panzer Dragoon Orta


(Sega / Smilebit)




Kun useinkin omaperäisiä pelejä tekevä Sega päästää valloilleen Saturnilla alkaneen ja loppuneeksi luullun sarjansa, tulos on aivan fantastinen. Panzer Dragoon Orta on visuaalisesti kerta kaikkiaan uskomaton ja tajunnan räjäyttävä paketti, joka saa kyynisimmätkin epäilijät hereille. PDO:n genren pelit ovat valitettavan harvassa, sillä edellinen tämän tyypin peli Euroopassa oli N64:n Lylat Wars. Kyseinen peli tunnettaan paremmin nimellä Star Fox 64 ja on kerrassaan hienoa nähdä Segan herättelevän lajityyppiä horroksesta, jossa se on uinunut jo liian kauan. Valitettavasti massaan PDO ei vedonnut, mutta tosipelaajat tietävät mistä on kyse ja eivätkä katsele myyntilukuja peliostostensa yhteydessä. Jokaisen Xboxin omistavan pakko-ostos.




Erityismaininta grafiikasta:




Soul Calibur 2


(Electronic Arts / Namco)




Ehdokkaat erityismaininnalle grafiikassa supistuivat kahteen erittäin kovaan titaaniin, joka sai erityismaininnan omaperäisyydestään. Päätöstä avitti sulava animaatio ja erikoisefektit. Soul Calibur 2 tarjoaa kauneinta bittimättöä sitten edeltäjänsä, joka tituleerattiin sen ajan kauneimmaksi ja parhaimmaksi tappelupeliksi. Jatko-osa jatkaa samoilla linjoilla komeampana, sulokkaampana ja parempana. Taistelupelien synonyymi on määritelty uudestaan.




Erityismaininta äänistä:




Metal Gear Solid 2: Substance


(Konami / Konami)




Metal Gear Solid 2: Substance vakuutti sutjakkaalla elokuvamaisella dialogilla ja kerrassaan mahtavalla äänimaailmalla. Nauhoitettua dialogia vaivaa tietyissä kohdissa yliampuminen, mutta sen määrä on kerrassaan ällistyttävä. Metal Gear Solid 2: Substance on kaikin puolin mahtava pelikokemus, niin audioperspektiivistä kuin pelillisestä vinkkelistä katsottuna.




Positiivisin yllätys:




MotoGP: Ultimate Racing Technology 2


(THQ / Climax)




Ensimmäinen MotoGP antoi jo osviittaa siitä, mitä tuleman pitää. Peli onnistui kuitenkin ylittämään edeltäjänsä asettaman riman ja samalla ylittyivät kilpamoottoripyöräilyn ystävien odotukset. Peli on oiva sekoitus arcadea ja realismia, missä painopisteen saa valita oman mielensä mukaisesti. Live-pelinä MotoGP2 on kenties paras aloittelijan kannalta. Seuraa löytyy aina, vaikkakin vastustajien taso saattaa olla korkealla. Mikäli piti MotoGP:n ensimmäisestä osasta, tykästyy varmasti jatko-osaan, ja ne jotka pitävät moottoriurheilusta voivat huoletta kääntyä MotoGP2:n puoleen.




Pahin pettymys:




Soldier of Fortune 2


(Raven / Gratuitous Games)




Peli joka antoi odottaa paljon, mutta jätti kylmäksi kaikin puolin. Soldier of Fortune 2 ei toimi edukseen tai edeltäjänsä nimen veroisesti millään osa-alueella. Esimerkillinen osoitus siitä, miten käy, kun pelille kasautuu suuret ennakko-odotukset, mutta peli ei pysty täyttämään kaikkia odotuksia.




« Edellinen sivu    Seuraava sivu »

Kirjaudu kommentoidaksesi