Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Ensemble ja Pandemic Studiosin sulkeminen johtui kehittäjien kyvyttömyydestä saavuttaa luvattuja määräaikoja, kertovat studioiden entiset työntekijät Game Developers Conferencessa.

Microsoft löi lapun Ensemble Studiosin luukulle Halo Warsin valmistumisen jälkeen alkuvuodesta 2009. Yhtiössä 12 vuotta työskennelleen Paul Bettnerin mukaan syy ei ollut Microsoftissa.

– Todellisuudessa jokaisen tekemämme pelin valmistuminen kesti kaksi kertaa niin kauan ja maksoi kaksi kertaa niin paljon kuin lupasimme, Bettner avautui.

Hän kertoi myös studion ylityöpainotteisesta kulttuurista, jota Age of Empires -sarjan menestys ruokki. Bettner nosti esille tilaston, jonka mukaan yli kolmasosa pelialan työntekijöistä uskoo jättävänsä sen viiden vuoden kuluessa.

– Tämä on raju kierre. Me poltamme kaikki parhaat ihmisemme loppuun. Tuhoamme nämä kullanarvoiset taiteilijat, romutamme heidän perheensä ja uhraamme heidän nuoruutensa. Niinpä he lähtevät ja vievät kaiken kokemuksensa mukanaan.

Entinen työntekijä Carey Chico kertoi samanlaisia näkemyksiä Pandemicista, jonka Electronic Arts käytännössä sulki viime syksynä.

Studio löi ennen EA:n omistukseen siirtymistä hynttyyt yhteen BioWaren kanssa, mikä takasi sille samalla oman rahoituksen. Kehittäjät päättivätkin tehdä oman teknologiansa, kehittää pelinsä lähes valmiiksi ja myydä vasta sitten ne julkaisijoille. Studion sisäinen kurittomuus ja määräajoista lipsuminen kävi kuitenkin kalliiksi.

Galleria: 

Kommentit

(Kaipa pelintekijät pitävät itseään ennemmin taiteilijoina kuin artisteina?)

Okei, okei, sano vain suoraan ilman sulkuja seuraavalla kerralla.

Olikin uutta tietoa tuo Ensemblen kohtalon oikea syy. Harmi kuitenkin, että näin kävi, mielestäni Microsoftin olisi tullut pitää studio jo ihan senkin takia, että laatupelejä tuottavan PC-studion pelit kohottavat julkaisijan imagoa, kuten nyt vaikkapa EA-BioWaren kanssa on nähty.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi