Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Kuohunta L.A. Noiren ympärillä jatkuu

L.A. Noiren kehitysprosessi ja Team Bondin työilmapiiri puhuttavat edelleen. Tällä kertaa spekulaatioita ruokkii IGN:lle aiheesta artikkelin aikaisemmin kirjoittanut Andrew McMillen. Hän pui tapausta entistä laajemmin GamesIndustry.biz-sivustolla julkaistussa viisisivuisessa katsauksessa.

Nimettöminä avautuvat kehittäjät kertoivat McMillenille muun muassa, että työntekijöiden odotettiin paiskivan ylitöitä ja tulevan toimistolle myös viikonloppuisin.

Eräs ohjelmoija väittää uhranneensa kolme sadan tunnin työviikkoa demoon, jota ei koskaan esitetty lehdistölle. Toinen lähde puolestaan kuvailee saaneensa huomautuksen vartin myöhästymisestä, kun hän saapui toimistolle yhdeksältä aamulla lähdettyään sieltä vain kuusi tuntia aikaisemmin.

Kritiikkiä viskotaan Team Bondin johtoportaalle ja erityisesti studiota vetävän Brendan McNamaran tontille. Hänen kerrotaan muun muassa huutaneen alaisilleen avoimesti keskellä toimistoa.

McNamara kuitenkin kiistää väitteet yliaggressiivisesta johtamistyylistä. Hän myös puolustaa häpeilemättä ylityöpolitiikkaa vetoamalla omaan työrytmiinsä ja kunnianhimoon.

– Ihmiset eivät tee yhtään sen pidempiä työpäiviä kuin minäkään. En tule paikalle yhdeksältä aamulla ja lähde kotiin viideltä päivällä ja lähde rannalle. Olen täällä samat tunnit kuin kaikki muutkin. Teemme tavaraa, jollaista ei ole koskaan aikaisemmin tehty, McNamara linjaa.

– Jos haluaisi tehdä töitä yhdeksästä viiteen, olisi toisella alalla.

L.A. Noiren kehittäminen kesti yhteensä seitsemän vuotta. Projektin alussa peliä rahoitti Sony, mutta lukuisten viivästysten jälkeen Rockstar Games astui ruoriin.

McMillenille puhuneiden työntekijöiden mielestä projektin valmistuminen oli pitkälti Rockstarin ansiota. Team Bondilla vallinneet olosuhteet eivät kuitenkaan olleet Rockstarin mieleen, joten studio joutunee etsimään seuraavalle pelilleen uuden julkaisijan.

McMillen kertoo useiden entisten Team Bondi -työntekijöiden ottaneen yhteyttä häneen alkuperäisestä IGN-artikkelista riemastuneena. Näistä kaksi tarjosi lisätukea jo esitetyille väitteille.

Myös IGDA (International Game Developers Association) on ryhtynyt tutkimaan Team Bondin toimintaa.

Galleria: 

Kommentit

Pikkasen sääli lueskella tämmösiä juttuja näistä tyypeistä. Hemmetin hyvän ja erilaisen pelin kuitenkin tekivät. Toivotaan kuitenkin pelille jatkoa. Eiks je?

Ehdottomasti jatkoa, mutta aika epätodennäköiseltä vaikuttaa, jos syytökset pitävät paikkansa ja Rockstar:kin ilmeisesti otti hatkat.

Hirvittävä määrä ylitöitä ei sinänsä taida olla erityisen harvinaista etenkään pelien viimeistelyvaiheessa, mutta jos siihen yhdistetään huono työilmapiiri, on kenen tahansa mielenterveys lujilla.

McNamara vaikuttaa nettijuttujen perusteella äärimmäisen ikävältä tyypiltä pomona.

Muistaakseni Red Dead Redemptionin kohdalla puhuttiin myös järkyttävistä työtunnista joten miksi Rockstar ottaisi hatkat jonkin takia mitä itsekkin harrastaa? Tekopyhää.

Miten kukaan edes VOI koodata väsyneenä, kettuuntuneena, yms.? Itse vasta opettelen c++, mutta en kyllä jaksa vilkaista riviäkään koodia väsyneenä.

"Muistaakseni Red Dead Redemptionin kohdalla puhuttiin myös järkyttävistä työtunnista joten miksi Rockstar ottaisi hatkat jonkin takia mitä itsekkin harrastaa? Tekopyhää."

Ei Rockstaria ole harmittanut huonot työolot, vaan se ettei Team Bondi olisi saanut peliä kasaan ilman heidän leadejaan ja muutoinkin projekti myöhästyi tuhottomasti paskojen suunnittelupäätösten ja huonon johtamisen takia. Näin olen ainakin käsittänyt.

Täytyy kyllä sanoa, että onneksi nämä uutiset tulivat vasta pelin läpäisyn jälkeen, niin pystyi siitä sentäs nauttimaan täysin siemauksin. Itselleni on todella tärkeää kuka pelin on tehnyt ja seuraan paljon studioiden toimintaa. Nyt kun Team Bondi on ainakin nykyisellä johdollaan studioiden ns. paskalistalla, niin en tiedä tulisinko nauttimaan jatko-osasta yhtä paljon. Ehkä jos se on ihan törkeän hyvä peli, mutta silloinkin varmaan takaraivossa jyskyttäisi se, että tekijöillä ei ole ollut yhtään kivaa tätä tehdessään.

Mites ois joku pelien Fair Trade -leima? :)

Juu ikävää kyllä tämmöistä lukea mutta lopputulos oli silti varsin onnistunut. Kyllähän tämmöisen projektin teossa luulisi että hyvä yhteishenki ja toisten kannustaminen on varsin tärkeää. Noh studion seuraava projekti on varmasti paljon paremmin hoidettu.

Tuossa myös linkki josta voi lukea studion sisäisetä postituksesta (vaatii vaan tekeen ilmaisen tilin ensin)
http://www.gamesindustry.biz/articles/2011-07-05-rockstar-will-not-publi...

Eka lähti Sony lätkimään ja nyt Rockstar. Saa nähdä, mikä julkaisija on valmis tekemään tämän kaltaisen studion kanssa yhteistyötä enää tulevaisuudessa.. Toi gamesindustry.biz:n artikkeli oli kyllä tosi mielenkiintoinen, kannattaa lukea.

Tuo tilanne toki työntekijöiden kannalta ikävä, mutta näin siinä käy kun ei ole olemassa mitään pelintekijöiden ammattiliittoa. En voi ymmärtää miksi varsinkin jenkit ovat niin kovasti ammattiliittoja vastaan - tälläisiä juttuja ei pitäisi edes pystyä käymään jos olisi liitto huolehtimassa duunareista..

Surullista jos joutuu pakotettuun ylityöhön mutta todella hyvän pelin saivat tehtyä .....Että kai siinä jotain hyvää on???

"Toivotaan kuitenkin pelille jatkoa. Eiks je?"

Juu, mutta muun kuin Team Bondin toimesta. Ainakin jos McNamara & co. ovat edelleen johtoportaassa. Mielestäni peli on erittäin hyvä (tosin mulla vielä pahasti kesken), mutta ei todellakaan mikään 10/10 peli. Hiomista konseptissa vielä on.

Jossain luki, että Rockstar kuitenkin omistaa Noiren IP:n? En tosin ole 100% varma.

Ai jumalauta kolme sadan tunnin työviikkoa turhan takia. Sentään varmaan sai siitä rahaa, kun ei erikseen sitä harmitellut.

"Jossain luki, että Rockstar kuitenkin omistaa Noiren IP:n? En tosin ole 100% varma."

Monesta paikasta itsekin olen näin lukenut, mutta lähdettä asialle en ainakaan pikaisella googlettamisella löytänyt. Rockstar Leeds nyt ainakin kehittää PC-versiota, jos siitä nyt voi päätellä yhtään mitään..

"Jossain luki, että Rockstar kuitenkin omistaa Noiren IP:n? En tosin ole 100% varma."

Eiköhän IP tavaramerkin tavoin kuulu Take-Two:lle.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi