Vaikka jokainen The Legend of Zelda -sarjan peli toimii omana itsenäisenä seikkailunaan, on niiden välillä tiettyjä yhteneviä tarinaelementtejä ja viittauksia. Nintendo julkaisikin vuonna 2016 aikajanan, joka kertoi mihin väliin mikäkin nimike sijoittui, mutta pelisarjan tuoreimman osasen sijoittumista tälle janalle ei kerrota. Koskaan.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild – Creating a Champion -kirjassa Zelda-pelien tuottajana toimiva Eiji Aonuma kertoo perustelut viime vuonna julkaistun The Legend of Zelda: Breath of the Wildin jättämisestä pois viralliselta aikajanalta. Lyhykäisyydessään: se veisi liikaa tilaa pois pelaajien omalta mielikuvitukselta.

”Kirjoissa, kuten äskettäin julkaistussa The Legend of Zelda Encyclopediassa, olemme paljastaneet mihin mikäkin Zelda-peli sijoittuu aikajanalla, ja miten niiden tarinat liittyvät toisiinsa, mutta emme tehneet sitä Breath of the Wildin kanssa. Sille on syynsä.” Zelda-tuottaja toteaa.

Aonuma kertoo saaneensa paljon palautetta aikuisilta pelaajilta, jotka tuntevat Breath of the Wildia pelatessaan samoja tuntemuksia kuin pienenä jäädessään koukkuun videopeleihin. Tuottajamies kertoo kehitystiimin tajunneen pelaajien nauttivan omien tarinoidensa kehittelystä niistä tiedonmurusista, joita heille on tarjottu. Hänen mukaansa ylhäältä määrätty aikajana loisi ehdottoman tarinan "joka veisi tilaa mielikuvitukselta, mikä ei olisi yhtä hauskaa.”

Täsmällisten vastausten välttäminen antaa Aonuman mukaan pelaajille mahdollisuuden kuvitella itse pelin maailmaa ja tarinaa jopa pelin läpäisyn jälkeen. ”Toivottavasti jokainen voi löytää oman vastauksensa omalla tavallaan” kuuluu tuottajan loppulausahdus.

Vuonna 2016 julkaistun aikajanan voit katsoa ohesta, vieläpä itsetuherrettuna versiona.

ladataan kommentteja...