Originaali metroidvania genren edustaja

Tuli vihdoin pelattua tämä Gamecube klassikko läpi Wii U:lla, jonka missasin aikoinaan Gamecubella, vaikka minulla oli kyseinen laite. Peli alkaa, kun Samus Aran bongaa hätäkutsun Tallon IV planeettaa kiertävältä avaruusalukselta ja menee tutkimaan. Avaruusalus toimii alkulämmittely ja tutoriaalialueena, jossa pääsee ottamaan tuntumaa Samuksen kykyihin, ennenkuin kyvyt on kerättävä uudelleen Tallon IV planeetalla.

Pelin Wii versiossa on osoittelutähtäys, mikä toimii varsin hyvin. Mitään ravistelu ja kallistelutoimintoja tässä ei ole, eli Wii ohjaimesta vain hyödynnetään infrapunatähtäys ja napit, mikä varmasti miellyttää monia liiketunnistuspelejä inhoavia.

Metroidvania genren mukaisesti pelin edetessä saa uusia varusteita ja uusien varusteiden kanssa pääsee vanhoilla alueilla oleviin paikkoihin, mihin ei ole aiemmin päässyt. Pelissä pitää olla silmät auki ja painaa mieleen jos näkyy joku kohde mihin tarvitaan myöhempi erikoiskyky, niin sinne voi palata myöhemmin. Skannauskyky on heti pelin alussa ja tässä kannattaa skannata kaikki minkä voi. Pomon skannaamalla saa selkeät ohjeet miten pomo pitää päihittää.

Pelin myöhemmässä vaiheessa pelaajan tehdessä ratsian avaruusrosvojen tutkimuslaitokseen nämä tykkäävät kyttyrää ja niistä saa riesan pelin loppuajaksi. Pelin lopun taistelut tuntuvat jotenkin rasittavalta. Sekä pomotaistelut että avaruusrosvo taistelut. Onneksi tässä on vähemmän sotimista kuin kolmososassa, mikä tekee tästä paremman kuin kolmosesta.

Peli on ihan hyvä, mutta jotenkin tuntuu että Metroid sarja ei ole mun suosikki. Tykkäsin enemmän tänä vuonna ilmestyneestä Yoku’s Island Express pelistä, mikä on myös metroidvania. Pelin lopussa tulleen laskurin mukaan mulla meni 17 tuntia läpipeluuseen.

Kirjaudu kommentoidaksesi