Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Shadow of Memories

 

Seikkailua vanhaan malliin

Mies astuu kahvilasta.
Hän katsoo kelloaan. Kello on kaksi. Mies kävelee
takakujalle. Joku juoksee hänen perässä. Mies
jatkaa matkaa. Puukko iskeytyy miehen selkään. Mies
kaatuu maahan. Hänen näkönsä himmenee.
Hän kuolee. Kello lyö puoli kolme. Miehen nimi on
Eike Kusch ja hän on Shadow of Memoriesin päähenkilö.

Eiken kuoleman jälkeen hän herää epämääräisessä
paikassa ja kuulee vieläkin epämääräisemmän
äänen. Ääni kertoo Eiken kuolleen ja kuinka hän
antaa Eikelle uuden mahdollisuuden elämään. Henkilö
antaa Eikelle digipadin jonka avulla Eike pystyy matkustamaan ajassa menneisyyteen.
Eiken tehtävänä on estää hänen murhansa ja
selvittää murhaaja. Digipad ei kuitenkaan toimi ilman Energy
Unitteja. Yhdellä Energy Unitilla pääsee matkustamaan yhden
kerran johonkin suuntaan. Niitä kuitenkin onneksi löytyy lähes
joka kulmasta joten niitä ei pahemmin tarvitse metsästää. 

Tämän jälkeen aika lähtee kulkemaan. Aika onkin
pelin tärkeässä osassa. Mikäli Eike ei ole ehtinyt
tehdä tiettyjä asioita ennen kuin "määrätty aika"
koittaa hänet tapetaan. Aina tämä ei johda pelin loppumiseen
vaan välillä tämä on pakollista juonen etenemisen kannalta.

Juoneen onkin panostettu kunnolla. Shadow of Memoriesin juoni yllättää
varmasti moneen kertaan. Varsinkin murhaaja on todella yllättävä.
Muutenkin juonessa on käytetty vähän kliseitä. Ehkä
eniten mieleen tulee Silent Hill PSX:ltä ja Back to the Future elokuva
trilogia. 

Peli jakautuu esinäytöksen, kahdeksaan kappaleeseen ja loppunäytökseen.
Välillä kappaleet ovat vain noin 10 minuutin mittaisia mutta
pisin on lähemmäs tuntia. Varsinaisia päähenkilöitä
ei Eiken lisäksi ole, mutta merkittävämpiä sivuhenkilöitä
on monia. Tärkeässä roolissa on ennustaja jolta voi käydä
kysymässä määrätyn ajan. 

Pelissä on kuusi varsin erilaista loppua, riippuen  siitä
mitä loppuratkaisuja tekee. Jotta juonen tajuaa kokonaan on kaikki
näistä läpäistävä. Tämä lisääkin
peliin rutkasti kestoa, sillä muutoin pelin läpäisee noin
5:ssä tunnissa. Itse pelattavaa on vain 1½ tuntia ja keskusteluihin
meneekin kaksi mokomaa lisää. Onneksi uudemmilla pelikerroilla
puheet voi skipata, eikä samoja juttuja tarvitse kuunnella moneen
kertaan uudestaan. Läpäisyjen jälkeen voi saada kolme previkka
videota Shadow of Memoriesin messu esittelyistä sekä hieman hämäräksi
jääneet prosentit siitä, kuinka hyvin jokaisen chapterin
on suorittanut.

Tarina tapahtuu vain yhtenä päivänä nykyaikaa ja
yhdessä Saksalaisessa kylässä. Aikoja on kuitenkin nykyajan
lisäksi 1500-luku, 1900-luku ja 1970 - ja 80-luvun taite. Näissä
ajoissa kylä on varsin erilainen, etenkin 1500-luvulla. Aika matkustelusta
on otettu tässä suhteessa kaikki irti. Tekemiset vanhassa ajassa
vaikuttavat nykyisyyteen. Lisäksi lähes jokaisella kyläläisellä
on sukulainen menneissä ajoissa. Esimerkiksi baari on pysynyt samalla
suvulla koko vuosisadan ja valokuvaajan esi-isä oli taidemaalari.
Kylän säät myöskin vaihtelevat ajan mukaan aurinkoisesta
lumi- tai vesisateeseen.

Shadow of Memories on seikkailupeli vanhan ajan tyyliin. Pelissä
ei ammuskella, mätkitä tai juosta vihollisia pakoon. Itseasiassa
pelissä ei ole toimintaa ollenkaan. Pelin päätarkoitus on
keskustelu ja tavaroiden keryy. Jonkun mielestä tämä voi
olla tylsää, mutta allekirjoittaneeseen tämä puree.
Hyvä että joku tajuaa herättää melkein kuolemaisillaan
olevan genren henkiin. Peli tottelee kontrolleja mukavan helposti. Vasemmasta
tatista sankari liikkuu väännettyyn suuntaan. Joskus hieman harmittavasti
Eike jää jumittamaan joihinkin kulmiin mutta tämä ei
paljoa haittaa. X on toiminta nappi josta puhutaan, avataan ovia ja kaikkea
muuta "toiminnallista". Neliöstä tulee inventaario ja kolmiosta
kartta. Kuvakulma ei ole ihan täydellinen. Välillä menosuuntaan
ei aina näy, mutta onneksi L1/R1 napeista voi vaihtaa kuvakulmaa.
Pelattavuus on ehkä vähän liiankin yksinkertainen. Varsinkin
tämän tyyppisissä peleissä tärkeät puzzlet
ovat pelissä todella helppoja.

Audio puoli on loistava. Ääninäyttely on hoidettu mallikkaasti
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Musiikit ovat todella hyviä
ja onnistuvat luomaan tunnelmaa todella hyvin. Äänet ovat siis
loistavia, eikä grafiikkakaan ole huonoa. Paikoin grafiikka on jopa
todella kaunista ja hahmot ovat hienon näköisiä. Toisinaan
taas valitettavan suttuista. Ruudunpäivitys nopeus pysyy kokoajan
tasaisena. Vaikka 60hz modea ei ole, on PAL käännös kuitenkin
hanskassa eli surureunoja ei ole.  Valitettavasti kuitenkin sahalaitoja
on jonkun verran ja pitkien teiden päissä piirtoetäisyys
joutuu koetukselle. Efektejä on käytetty vähän, mutta
hienosti.

Hauska ominaisuus on väripaletin käyttö. 80-luvulla ja
nykyisyydessä värit ovat normaaleja, mutta 1900-luvulla ne ovat
mustavalkoiset. 1500-luvulla taas on käytetty haalistuneen kellertäviä
värejä. Näin peliin on saatu hieno tuntu eri ajoista. Myöskin
tässä ääninäyttelijät ovat mukana, sillä
eri ajoissa kuulee selvästi eri tyylisiä aksentteja.

Shadow of Memories on loistava seikkailupeli, tähän mennessä
PS2:n paras. Ainut varsinainen vika on pelin lyhyys, mutta sen aikaa kuin
sitä kestää on aivan loistavaa viihdettä luvassa.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi