Retronurkkaus: Final Fantasy 7, 8 ja 9 (PSN)

Square Enixin Final Fantasy -sarja on ollut (japanilaisten) roolipelien lippulaiva maailmalla. Sarjan luoja, Hironobu Sakaguchi, jätti vuonna 1982 yliopiston kesken ja siirtyi silloisen Squaren alaisuuteen osa-aikaisena. Peliala ei kuitenkaan ollut hellä miehen uralle. Vuonna 1987 enteilevästi nimetty Final Fantasy oli Sakaguchin viimeinen mahdollisuus peliteollisuudelle: flopatessaan mies olisi jättänyt alan ja palannut takaisin yliopistoon opiskelemaan sähkötekniikkaa. Historia oli toista mieltä.

Final Fantasy -pelejä on myyty maailmalla yli 97 miljoonaa kappaletta. Vuodesta 1987 vuoteen 2011 asti pelisarjaan kuuluu yhteensä neljätoista eri nimikettä. Lukuun ei sisälly lukuisat sivutuotteet tai lisäosat. Samasta nimestä huolimatta pelit eivät liity toisiinsa, mutta sisältävät yhteisiä elementtejä keskenään. Näihin lukeutuvat muun muassa juonen temaattisuus, hahmojen nimet, pelimekaniikka ja pörröiset chocobot. Kukin uusi tulokas sarjaan on usein vienyt myös hieman tekniikkaa eteenpäin.

Sarjan vanhemmista osista kiinnostuneiden pelaajien elämää on vuosien varrella helpotettu. Nintendo Wiin latauspalvelusta löytyvät suurin osa sarjan kuudesta ensimmäisestä pelistä, jotka ilmestyivät aikanaan NES- ja SNES-konsoleille. Kelkan vaihto kävi vuonna 1997, jolloin monien mielestä sarjan paras (ja ensimmäinen Euroopassa julkaistu) osa Final Fantasy 7 ilmestyi PlayStationille ja myöhemmin paranneltuna versiona tietokoneelle. Sonyn ensimmäiselle konsolille julkaistiin myös kaksi seuraavaa osaa, jotka löytää nykyään seiskan kanssa PlayStation Storesta.

Lue myös KonsoliFINin retrokatsaus Final Fantasy -sarjan osiin 1, 2 ja Tactics.
Lue myös KonsoliFINin retrokatsaus Final Fantasy -sarjan osiin 4, 5 ja 6.

Final Fantasy 7

Julkaistu: 4.6.2009
Alusta: PS3, PSP, PSV
Hinta: 9,95€

Final Fantasy 7 on ensimmäinen kolmiulotteisuutta hyödyntävä osa sarjassa. Esirenderoidut taustat ja kulmikkaat polygonihahmot ovat yhä monien nykyroolipelien vakiokalustoa. Vuonna 1997 julkaistu Final Fantasy 7 sijoittuu futuristiselle Gaia-planeetalle. Avalanche-organisaation uutena jäsenenä pelaaja ottaa ohjaksiinsa piikkitukkaisen Cloud Strifen. Suoraan toiminnan keskeltä alkava juoni laajenee hiljalleen yhä mahtipontisempiin mittoihin, mutta keskittyy samalla tutkimaan mielenkiintoisten hahmojen välistä dynamiikkaa. Tarinaa kuljetetaan eteenpäin pääosin keskustelemalla sekä satunnaisin välivideoin.

Gaia-planeetta koostuu isommista mantereista, jotka ovat vapaasti tutkittavissa. Kartalla näkyvät kaupungit ja muut kriittiset paikat edistävät useimmiten juonta. Lokaatioihin mentäessä peli siirtyy maailmankartalta esirenderoituihin taustoihin, joissa pelaaja ohjaa hahmojaan keskustellen ja päivittäen varusteita. Taistelut alkavat perinteisesti tyhjästä. Vuonna 1997 uutuutta hohkava kolmiulotteinen näkymä hyödyntää reaaliaikaista vuoropohjasysteemiä Active Time Battle. ATB on yhä roolipelien vakiokalustoa, eikä suotta. Yksinkertainen systeemi pitää taistelut nopeatempoisina ja taktisina.

Hahmonkehitys tapahtuu materian avulla. Eri elementein varustetut materiat asetetaan varusteisiin, jolloin ne keräävät kokemusta hahmojen lailla. Varusteissa on mahdollisuudet linkityksiin, jolloin esimerkiksi tuli-materian voi linkittää All-materian kanssa. Lopputulos on taistelun jokaiseen viholliseen osuva tuliloitsu. Erilaisia yhdistelmiä on muutamaa erilaista. Parhaiden materioiden metsästys vaatii aikaa ja uniikkien pomovastusten voittamista.

Storesta ostettu Final Fantasy 7 on identtinen vuonna 1997 PlayStationille julkaistun version kanssa. Oleellisin kritiikki tulee tattiohjauksen uupumisesta, sillä ristiohjaimen tuntuma padilla on köykäinen. Visuaalisesti peli kärsii nykymittapuin suttuisista tekstuureista, vähäpolygonisista hahmoista ja aavistuksen tahmeasta toiminnasta. Kaikki vikoja, jotka korjattiin päivitettyyn tietokoneversioon. Nopeuden saa onneksi säädettyä siedettäväksi. MIDI-pohjainen musiikki on Nobuo Uematsun käsialaa ja lukeutuu yhä maestron parhaimpiin tuotoksiin.

Final Fantasy 7 on edelleen täyttä rautaa. Ristiohjaimeen sidottu ohjattavuus hankaloittaa pelaamista huomattavasti, mutta pienestä takapakista kärsii laadukkaan tarinan kustannuksella. Klassinen hyvän ja pahan välinen juoni yllättää muutamilla erinomaisilla juonenkäänteillä, ja henkilöhahmot lukeutuvat pelisarjan parhaimmistoon. Roolipelien ystäville Final Fantasy 7 on erinomainen investointi.

TähtiTähtiTähtiTähtiTähti
    

Final Fantasy 8

Julkaistu: 4.2.2010
Alusta: PS3, PSP, PSV
Hinta: 9,95€

Final Fantasy 8 jatkaa futuristisella linjalla. Juoni seuraa yksinäistä sutta nimeltä Squall Leonheart, jonka pyrkimyksenä on päästä opiston rahoittamaksi SeeD-palkkasoturiksi. Peli alkaa vähän liiankin rauhaisaan tahtiin, eikä maailma saati hahmot ole kovin mielenkiintoiset. Etenkin umpivammainen päähahmo tekee pelaamisesta paikoin väkinäisen. Eri opistojen välinen kahnaus sekä Squallin ja Rinoan välinen rakkaustarina muodostaa suurimman osan pelin juonesta. Tarinasta puuttuu samanlainen eeppisyys kuin seiskasta, mutta viimeinen niitti pelaamiseen tulee oikeastaan vasta aivan lopussa typerästi suunnitellusta linnakkeesta. Peli sisältää silti muutamia ikimuistoisia kohtauksia.

Pelimekaniikka uudistuu paikoin paremmaksi ja osaltaan huonommaksi. Pelaajan tasoon skaalautuvat viholliset ovat askel parempaan. Samoin kuin hahmoja auttavat Summon-olennot, jotka kantavat Final Fantasy 8:ssa nimeä Guardian Force. GF:t keräävät kokemusta, jolloin ne antavat uusia kykyjä ja parantavat tilastoja. Ominaisuuksien lisäksi GF:t muokkaavat koko taikasysteemin. Kuluvien taikapisteiden sijaan uudet taiat imetään vastustajilta maksimikattoon 100 saakka ja ne kuluvat käyttäessä aina yhden kerrallaan. Uusi mekaniikka on mielenkiintoinen tasan siihen saakka kunnes tajuaa kuluttavansa 99% ajastaan taisteluissa imien vastustajan taikoja jokaiselle hahmolle.

Visuaalisesti Store-versio Final Fantasy 8:ta on kelvollinen. Tekstuurit ovat parantuneet sitten seitsemännen osan, hahmot ovat pökkelöefektistä huolimatta hivenen yksityiskohtaisempia ja ennen kaikkea tattiohjaus toimii. Sujuvuuden suhteen Final Fantasy 8 on virheetön ja huomattavasti mielekkäämpi pelata kuin FF7 tai edes FF9. Uematsun sävellykset hakevat tällä erää tunteikkaampia melodioita, joista osassa on ensimmäistä kertaa pelisarjan historiassa myös laulantaa.

Final Fantasy 8 on tarinallisesti hivenen ontuva ja mekaniikaltaan pidemmän päälle itseään toistava. Henkilöt, etunenässä tuppisuu-Squall, jäävät mielenkiinnottomiksi, eikä hahmojen kohtaloista jaksa aina välittää. Toisaalta tekemisen paljous, laaja ja paikoin yksityiskohtainen maailma sekä muutamat juonen kohokohdat nostavat pelin tasoa. Final Fantasy -fanille edelleen pakkokamaa, mutta roolipelien ystävien kannattaa harkita.

TähtiTähtiTähti
   

Final Fantasy 9

Julkaistu: 1.6.2010
Alusta: PS3, PSP, PSV
Hinta: 9,95€

Kahden vakavahenkisen osan jälkeen Final Fantasy 9 palaa pirteämpään fantasiamaailmaan. Kissanhäntäistä Zidane-varasta seuraava peli tuo sarjaan tukun uusia ominaisuuksia mutta ennen kaikkea äärimmäisen hyvin kirjoitetut hahmot ja maailman. Poliittisen valtapelin ympärille kehkeytyvä juoni tarkastelee tilannetta mielenkiintoisten hahmojen kautta. Ryhmädynamiikka on tarkoituksellisesti tehty äkkivääräksi, liki yliampuvaksi hassutteluksi.

Uudelleen rukattu kehitysmekaniikka on askel parempaan. Hahmot on lukittu määrättyihin luokkiin, minkä vuoksi kullakin on omat uniikit taitonsa. Luokkien välille kehittyy myös yhteisiä taitoja. Lisäksi varusteet antavat parempien puolustus- tai hyökkäysarvojen lisäksi uusia kykyjä kunhan kyseistä esinettä on käyttänyt taisteluissa tarpeeksi pitkään. Kerran opittuaan kykyjä voi hyödyntää milloin haluaa, mutta rajoituksena päällä olevat ominaisuudet eivät saa ylittää tiettyä pisterajaa. Uusi systeemi kannustaa käyttämään erilaisia varusteita.

Pokemonista karanneet Mooglet palaavat yhdeksänteen osaan. Myyrän ja lepakon huomattavasti söpömpi risteytys toimii pelaajan tallennusvälineenä pelissä, mutta samalla maailmanlaajuisena postiverkostona. Moogleilta pystyy myös ostamaan tavaroita. Toinen pelillinen uudistus on Active Time Event, jolla pelaaja saa tietoa samanaikaisesti toisaalla tapahtuvista tilanteista. Erinomainen lisä syventää hahmoja, lisää hauskuutuksia ja toimii paikoin ongelmanratkonnassa.

Visuaalisesti Final Fantasy 9 on kolmikon paras. Käsin piirretyt taustat ovat yksityiskohtaisia ja kauniita. Synkkien futurististen planeettojen jälkeen pelin fantasiamaailma Gaia on värikäs ja eloisa. Hahmot noudattavat samaa linjaa ollen persoonallisesti suunniteltuja ja detaljikkaita. Nobuo Uematsu sävelsi Final Fantasy 9 varten huimat 160 kappaletta (noin 140 päätyi peliin, 110 viralliseen soundtrackiin). Säveltäjä on myöhemmin kertonut Final Fantasy 9:n pianovetoisten sävellysten olevan omia lemppareitaan.

Final Fantasy 9 on seiskan tapaan yhä äärimmäisen koukuttava roolipeli. Fantasiamainen söpöily ei välttämättä iske jokaiseen, mutta värikkään ulkokuoren alta löytyy raudanluja pelimekaniikka ja erinomainen juoni.

TähtiTähtiTähtiTähtiTähti

   
Galleria: 

Kommentit

This makes me wanna have PS3 :(

Hieno artikkeli kertakaikkiaan.

Nämä kolme peliä tekivät minusta pelaajan. Uskomattomia kokemuksia nuorelle rinelille aikoinaan. Must Play for everyone. Sagaguchin lähdön jälkeen sarja onkin mennyt vähän huonompaan suuntaan mutta aina uuden osan lähestyessä aina toivo herää että jos sieltä nyt tulisi taas se peli jota aikoinaan tuli pelattua

En ole vielä ehtinyt näitä pelata. Vasta vähän aikaa sitten aloitin FF uran. Vitonen seuraavana alla. Kyllä taitaa pitää tyytyä näihin PS3 versioihin kun ei kiinnosta noita summia maksaa mitä Ebaylla pyytävät. Varsinkin tuosta seiskasta saa ihan kohtalaisesti maksaa.

Yksi erittäin tärkeä pointti PS3 storen versioista. Eli jenkkistoresta kannattaa pelit ostaa täydellä resoluutiolla. Eurostoressa on käsittämättömästi versiot surureunuksilla ylhäällä ja alhaalla.

Kyllä se on vaan niin, että Final Fantasy 6 on edelleenkin paras. Siitä ei pääse yli, eikä ympäri. Tuli juuri veivattua VC:stä ladattu FF6 läpi, ja erinomaista viihdettä edelleenkin. Voi kumpa nyky jrpg:t pääsisi edes lähelle tuota tasoa...

Kylläpäs hymyilyttää Vitan omistajana. Aikoinaan jäänyt väliin ja nyt aika ei riitä kaikkeen...Kulttuuritekoja, kulttuuritekoja...

Ysin ostin aikoinaan heti kun PS3:n hankin mutta ei vaan kykene pelaamaan enää läpi kun jokaiseen taisteluun siirtymisessä kestää 40 sekuntia :) Emulaattorilla pelasin useampi vuosi sitten istumalta kolmoslevyyn, "kelausta" vaan aina taisteluun siirtymisessä ja muissa hidasteluissa. On se hieno peli.

Nobuo Uematsun nimi on kirjotettu väärin FF7 artikkelissa, lisäksi:
"Nobuo Uematsun Final Fantasy 9 tekemä sävellys jäi miehen viimeiseksi ennen kuin palasi takaisin sarjan neljänteentoista osaan."

Miehen musiikkia kuultiin myös FFX:ssä, tosin mukana olivat Masashi Hamauzu and Junya Nakano. Uematsu sävelsi noin 60-70% pelin musiikista.

Mikäli joku ei näitä kolmea peliä ole jostain ihmeen syystä pelannut, nyt kipikapi storeen ja lataamaan. Kuuluu yleissivistykseen. :p

Kiitos huomioista. Nämä korjattu.

Ja täytyy yhtyä Baronin myhäilyyn. Itselläni on Vitassa yksi sivu siunattu puhtaasti Final Fantasyille, joten pelattavan ei pitäisi ihan heti loppua matkoilla. Nyt kun vielä FF10 ja 12 rantautuisivat PS3:lle/Vitalle.

Ysi on kenties parhaita pelejä, mitä on koskaan pelattu. Pelatkaa se.

IX is bigger than the rest together.

btw ei niitä vastustajia ole pakko drawata kun magiciia saa muuttamalla kortteja:P