: Shenmue

Vuosiluvussa oli komeat kolme yhdeksikköä. Elettiin viime vuosituhannen lopunaikoja. Segan unelmakonsoli Dreamcast oli tekemässä tuloaan pahoin epäonnistuneen Saturnin jälkimainingeissa. Kaiken piti olla hyvin ja ennakkosilmäykset superkonsolin peleistä saivat uskollisen Sega-fanipojan itkemään onnesta. Sinisin spiraalein koristeltu Dreamcast saapui Euroopassa kauppoihin liki vuotta Japanin jälkeen.

Taskussani oli konsolin lisäksi ainoastaan Sonic Adventure, mutta takaraivossa kolkutteli odotus jostain paremmasta. Odotus maailman parhaasta pelistä.

Oulussa satoi vettä päästessäni koulusta. Suunnistin päättäväisenä pelikauppaan Dreamcastin kuvat silmissä kiiluen. Vuosien saatossa tutuksi tullut myyjä oli luvannut säästää tiskin alle yhden konsolin, olinhan vakioasiakas. Nieleskelin kyyneleitäni käydessä ilmi, että kuorma ei ollut ehtinyt vielä Oulun perukoille saakka. Poljin armottoman pettyneenä ja vesisateen hakkaamana seitsemän kilometrin matkan kotiin. Kului pari tuntia, kunnes lankapuhelin soi. Sydänalaa kouraisi, kun langan toisessa päässä oli sen tutun peliliikkeen tuttu myyjä. Mukava miekkonen mainitsi heti kättelyssä pitkään ja hartaasti odotetun kuorman saapuneen myymäläänsä. Vesisade ei ollut lakannut, kun loikkasin uskollisen mummopyöräni selkään ja lähdin vinttaamaan samaa matkaa vastatuulessa takaisin keskustaan. Ensimmäiset itse tienaamani kesätyörahat vilahtivat Game Groupin kassaan. Taskussani oli konsolin lisäksi ainoastaan Sonic Adventure, mutta takaraivossa kolkutteli odotus jostain paremmasta. Odotus maailman parhaasta pelistä.

No, father! Nooooooooooo!

Segan legendaarisimman pelintekijän viittaa kantanut Yu Suzuki rummutti Shenmueta täysin uuden peligenren neitsytprojektina. Alkujaan Virtua Fighter RPG:nä, myöhemmin Project Berkley -koodinimellä esitellyn seikkailun genre oli Suzukin itsensä mukaan F.R.E.E. Varsin houkutteleva lyhenne juontui sanoista Free Reactive Eyes Entertainment. Kolmiulotteisessa grafiikassa köhineen Saturnin rahkeet eivät riittäneet Suzukin kunnianhimoisille visioille, vaan massiivinen projekti siirrettiin upouuden konsoliraudan kontolle. Dreamcast kelpasi kuluttajille mallikkaasti, ja Segan eeppinen panostus täysin uuteen nimikkeeseen realisoitui Shenmuen ilmestyessä kauppoihin vuonna 2000. Pikkulinnut livertelivät kyseessä olevan maailman toistaiseksi kallein peliproduktio. Epäonnistuminen ei siis ollut vaihtoehto Yu Suzukille eikä myöskään japanilaisjätti Segalle.

Epäonnistuminen ei siis ollut vaihtoehto Yu Suzukille eikä myöskään japanilaisjätti Segalle.

Surullisenkuuluisa tarina käynnistyy protagonisti Ryo Hazukin juostessa räntäsateessa kohti dojona toimivaa kotiaan. Tilanteen tasalla oleva teinipoika huomaa heti jotain olevan vialla, sillä Hazuki-dojon kyltti löytyy pihalta halkaistuna. Ryon tutkaillessa hämärää tilannetta, lentää tämän uskollinen ystävä Fuku-san dojon ovien läpi. Jäätävän julma Lan Di vaatii väkivalloin isäpappa Iwaota paljastamaan mystisen Phoenix Mirrorin olinpaikan. Myös Ryo saa osumaa puolustaessaan alakynteen jäänyttä isäänsä. Yhteenoton lopputulemana Iwao Hazuki menehtyy huutavan poikansa syliin. Tästä alkaa kostotarina, jollaista ei oltu vielä vuonna 2000 nähty. Samassa traagisessa tilanteessa käynnistyy myös Ryo Hazukin vääjäämätön kasvuriitti pojasta mieheksi.

Do you know a place where sailors hang out?

Yu Suzukin puheet uudesta genrestä saavat pontta pelaajan päästessä päähahmon ohjaimiin. Ryon herätessä omasta huoneestaan kaikki on vapaasti pelaajan tutkailtavissa. Uteliaimmat voivat kaivella päähahmon sukkalaatikoista lähtien lähestulkoon kaikki kaapit ja lokerot. Tyylilleen uskollisen sankarin vaatekaapista löytyy tusina paria sinisiä farkkuja ja valkoisia t-paitoja, työpöydän laatikosta taas valokuva perheestä sekä neljä paristoa kasettisoittimeen. Alahyllylle on jemmattu Sega Master Systemin ohjekirja ja pelin musiikkia sisältävä C-kasetti. Nopeutettua aikaa raksuttava rannekello on edennyt jo useita tunteja pelaajan astuessa ensimmäistä kertaa Ryon huoneesta ulos. Seikkailun eeppinen mittakaava paljastuu viimeistään siinä vaiheessa, kun tutkittavaksi avautuu koko Hazukien residenssi sekä läheinen Yokosukan miljöö pelihalleineen, ravintoloineen, baareineen ja kauppoineen. Shenmuen tarjoilemaa hiekkalaatikkoa ei selvitetäkään yhdessä hujauksessa.

Shenmuen maailma ei mittakaavansa puolesta yllä vaikkapa Grand Theft Auto III:n tasolle, mutta sen autenttisuuteen pyrkivä tunnelma on edelleen omassa luokassaan. Ihmiset elävät pelimaailmassa omaa arkeaan tallustellen aamulla töihin ja alkuillasta kotiin. Kaupassa on ruuhkaa iltapäivän viimeisinä tunteina ja putiikit sulkevat ovensa tiettyyn aikaan. Kadut täyttyvät hämäräperäisistä laitapuolen kulkijoista baarien ja kuppiloiden avatessa ovensa. Myös Ryon itsensä täytyy suunnitella ajankäyttönsä tarkkaan, sillä kuuliaisen nuoren miehen tulee olla kotosalla auringon laskiessa. Useat juonta eteenpäin kuljettavat tilanteet on sidottu aikaan ja paikkaan, jolloin pelaajan täytyy olla kartalla tapahtumista. Apuna on kätevä muistikirja, johon Ryo kirjaa ylös tärkeimmät puhelinnumerot ja tapahtumat.

Don't you know that blackmail is way uncool?

Shenmuen pelimoottori otti aikoinaan kaiken irti Dreamcastin tehoista. Koko valtava hahmorepertuaari on ääninäytelty, ja näiden persoonallisuuksiin on nähty vaivaa. Jäykähköä liikkumista kompensoitiin aikaansa nähden varsin näyttävällä kasvoanimaatiolla, joka taipui ilmaisemaan monenlaisia ilmeitä ja tunteita. Vaikka Ryo itse olikin jäyhyydessään lähestulkoon koominen hahmo, tuli matkan varrella vastaan lukuisia ikimuistettavia persoonia. Kukkakauppaa pitävä hentoinen Nozomi ei saa Ryolta vastakaikua lämpimille tunteilleen, ja alati Hot Dog -kojullaan jammaileva rastafari Tom ymmärtää päättäväisen nuorukaisen motiivit. Koska eletään kultaista 80-lukua, pystyy ystäville soittamaan kotoa löytyvällä lankapuhelimella. Iwao Hazuki muistikin viimeisinä sanoina kertoa pojalleen ystävien tärkeydestä.

Vaikka puupökkelömäinen Ryo on päättänyt etsiä Lan Din käsiinsä tavalla tai toisella, muuttuvat miehen motiivit hieman tarinan aikana. Sokea kostonhimo ja suoranainen viha laimenevat seikkailun edetessä Ryon oppiessa katsomaan ympäröivää maailmaa uusin silmin. Shenmue onnistuukin piilottamaan päähahmonsa ilmeettömien kasvojen taakse hurjan paljon piilossa pysyviä tunteita.

Aika-avaruutta rikotaan harkitusti sirottelemalla pelimaailmaan viittauksia Segan historiaan ja tulevaisuuteen. Arcadehallissa voi testata Yu Suzukin kehittämiä klassikkopelejä Hang-On -kaahailusta Space Harrier -räiskintään, ja löytyypä Ryon olohuoneen lipaston alalaatikosta vasta 90-luvulla ilmestyvä Sega Saturn -pelikonsolikin. Oikeassa elämässä flopanneella masiinalla pystyy pelailemaan tuttuja kolikkopelejä, mikäli onnetar suosii Yokosukan lähikaupan arpajaisissa. Muistanpa pikkulintujen liverrelleen, että koko Shenmuen Saturn-versio olisi piilotettuna jonnekin pelin syövereihin. Ryo oli Sega-fani henkeen ja vereen, sillä protagonistin seiniltä saattoi bongata esimerkiksi Virtua Fighter -ja Daytona USA -julisteita. Joka puolelle ripoteltujen yksityiskohtien määrä oli valtava.

Sokea kostonhimo ja suoranainen viha laimenevat seikkailun edetessä Ryon oppiessa katsomaan ympäröivää maailmaa uusin silmin.

Hey mister! Wanna wrestle?

Kolmannesta persoonasta kuvattu, vapaaseen tutkimiseen painottuva seikkailu rikkoo taistelukohtauksissaan tavanomaisia genrerajoja. Virtua Fighter -sarjalta lainaava taistelupelimekaniikka ei ole likimainkaan täydellinen, mutta tarjoaa tarpeeksi syvyyttä mielenkiinnon ylläpitämiseen. Ryo oppii matkansa varrella lukuisia uusia taisteluliikkeitä, ja näitä voi treenailla puistossa entistä tehokkaammiksi. Vaikka Ryo vietti lapsuutensa dojo-ympäristössä isänsä oppeja seuraillen, pyrkii tämä välttelemään taisteluita viimeiseen saakka.

Shenmue esitteli vapaan tutkimisen ja taistelukohtausten ohella täysin uudenlaisen pelillisen elementin. Pelaaja otettiin mukaan valmiiksi skriptattuihin kohtauksiin Quick Time Event -tapahtumien myötä. Shenmuen jälkeen yleistyneet QTE:t eivät olleet vielä viime vuosituhannella muodostuneet kirosanaksi, ja kohtaukset toimivatkin ennalta kynäiltyjen tilanteiden elävöittäjinä. ”Press x to pay respects” -tyylisiä ratkaisuja ei tullut vastaan. Mikäli Ryolle käy QTE-kohtauksessa pelaajan hitaiden reaktioiden vuoksi kalpaten, annetaan tämän yrittää oitis uudelleen ilman pelkoa gameoverista. Toisistaan poikkeavien pelimekaniikkojen pyhä kolminaisuus toimii mainiosti.

Want to try a game of lucky hit?

Matka Lan Din kintereillä on pitkä ja mutkikas. Ajoittain eteneminen tuntuu tuskallisen hitaalta. Vaikka huolehtivainen taloudenhoitaja Ine-san jättääkin Ryolle rahakuoren joka ikinen aamu, täytyy kostoretken kustannuksiin tienata valuuttaa myös osa-aikaisilla pätkätöillä. Matkan varrella Ryo pääsee esimerkiksi ajelemaan trukilla ja kanniskelemaan laatikoita sataman lastauslaiturilla. Sadat kerättävät yllätyslelut sekä Tomato Convenience Storesta ostettavat kasetit ja taisteluliikkeet eivät ole lähimainkaan ilmaisia. Jenit hupenevat nopeasti myös mitä moninaisimmissa uhkapeleissä. Yksi Shenmue II:n hulvattomimmista salaisuuksista on juoksukisat, joissa veikataan sukkelinta vauhtia korttelin ympäri pötkivää ankkaa. Puuhailtavaa on uskomattoman paljon, eikä moni nykypeli ole vielä nykyäänkään yltänyt vastaavaan tekemisen paljouteen minipeleineen ja salaisine kohtauksineen.

Let's get sweaty!

Ensimmäinen Shenmue ei onnistunut tienaamaan mammuttimaiseksi paisunutta budjettiaan takaisin. Taloudellisesta epäonnistumisesta johtuen Segalla ei ollut varaa dubata kaksi vuotta myöhemmin ilmestynyttä Shenmue II:ta lainkaan englanniksi, ja pelin PAL-version saivat käsiinsä ainoastaan onnekkaimmat. Shenmue II saapui viiveellä myös Microsoftin alkuperäiselle konsolimonoliitille, Xboxille. Suzukin alkuperäisissä suunnitelmissa oli pilkkoa eeppinen tarina 11 osaan, joista kaksi julkaistua peliä kattoivat ainoastaan viisi ensimmäistä. Shenmue II:n loppukliimaksi jättikin pelaajat kenties pelihistorian suurimman cliffhangerin partaalle.

Shenmuen antaumuksellinen fanikunta jaksoi odottaa suosikkipelinsä paluuta reilut viisitoista vuotta. Kolmannesta ja samalla juonen päättävästä julkaisusta huhuiltiin tasaisesti vuosien ajan, kunnes Yu Suzuki päätti twiitata vuoden 2015 E3-messujen alla kuvan trukista. Loppu on historiaa. Shenmue III tienasi joukkorahoituskampanjansa ensimmäisten tuntien aikana reilun kuuden miljoonan dollarin potin, ja peli on ennakkomaistiaisten perusteella realisoitumassa todeksi vuonna 2017.

Pari konsolisukupolvea väliin jättänyt Ryo Hazuki nähdään tositoimissa jälleen ensi vuonna, kun Shenmue III julkaistaan PC:lle ja PlayStation 4:lle.

En koskaan lakannut odottamasta.

Kolmannesta ja samalla juonen päättävästä julkaisusta huhuiltiin tasaisesti vuosien ajan, kunnes Yu Suzuki päätti twiitata vuoden 2015 E3-messujen alla kuvan trukista. Loppu on historiaa.

 

Kommentit

En myöskään lakannut odottamasta, mutta usko alkoi olla koetuksella. Sitten Suzuki räjäytti E3 viimevuonna ja Shenmue 3 on odotetuin pelini seuraavan puolentoista vuoden ajan. Shenmue HD collectionin on pakko tapahtua.

PS: Olen bongannut erinäisten oululaisten anniskeluravintoloiden vessojen seiniltä legendaarisia Ryo Hazuki -sitaatteja. En myönnä enkä kiistä mitään!