EA Sports MMA

Vapaaottelu on ollut useamman vuoden ajan kovassa nousujohteessa, minkä ansiosta se on kerännyt lisää ansaitsemaansa jalansijaa suuren yleisön keskuudessa. Kenellekään ei liene yllätys, että kyseinen markkinarako kiinnostaa kovasti myös julkaisijoita. THQ tehtaili konsolisukupolven ensimmäiset kaksi peliä UFC-brändin alla. Nyt on Electronic Artsin vuoro tarjota oma näkemyksensä aihepiiristä EA Sports MMA:n muodossa.

EA on lähtenyt rakentamaan omaa vapaaottelukokemustaan pääosin Strikeforce-lisenssin pohjalta. Kyseisen organisaation brändi ei välttämättä ole niin tunnettu kuin suurimmalla kilpailijallaan UFC:llä, mutta tästä huolimatta ottelijakaartiin kuuluu huomattava määrä kovia nimiä raskaasta sarjasta kevyempiin painoluokkiin. Lisäksi tarjolla on Fighter Share -ominaisuus, jonka avulla ottelijoiden luominen ja jakaminen onnistuu netin välityksellä. Taitavissa käsissä jälki on todella komeaa ja kamppailijat tunnistaa selkeästi esikuvikseen. Ottelijoiden jakaminen mahdollistaa pelaamisen myös muissa organisaatioissa vaikuttavilla suosikeillaan.

Shakkimatsi matossa

Taistelumekaniikan perusta pohjautuu Fight Night -sarjaan. Vasemmasta tatista ohjataan ottelijaa ja oikealla suoritetaan sekä lyönnit että potkut. Potkujen suorittamiseksi vaaditaan lisäksi L2-näppäimen painamista. Vartaloon suuntautuvat iskut jaetaan vastaavasti R1-näppäin alhaalla. Järjestelmä toimii suurimmilta osin mainiosti, mutta välillä jää väkisinkin miettimään, että voisivatko iskut lähteä vieläkin rivakammin. Lyönti-ja potkujärjestelmä on kokonaisuudessaan selkeä, mutta kaikkien salojen hallinnan oppimiseen menee pidempi tovi.

Mekaniikkaan onkin hyvä perehtyä kokonaisvaltaisesti ennen kuin lähtee kokeilemaan taitojaan esimerkiksi verkon puolelle. Näppäinten hakkaaminen ja tattien veivaaminen eivät tuota toivottua lopputulosta. Ottelemiseen on keskityttävä toden teolla ja herpaantuminen saattaa osoittautua kohtalokkaaksi. Mattotoiminta ja lukotukset ovat kokonaisuudessaan EA Sports MMA:n parasta antia. Varsinkin mattotekniikoissa korostuu taito ja kärsivällisyys. Välienselvittely on parhaimmillaan kuin shakkia.

Riittävästi mahdollisuuksia

EA Sports MMA tarjoaa mukavan valikoiman pelimuotoja. Yksinpelaavalle on tarjolla yksittäiset kamppailut sekä uramoodi. Näiden lisäksi löytyy tutoriaali, joka kantaa omaperäisesti nimeä MMA 101. Tutoriaalin rakenne on hieman outo ja sen läpikäymisestä ei jää loppujen lopuksi kovinkaan paljoa käteen. Perusmekaniikat selitetään huomattavasti paremmin esimerkiksi uramoodin alkuvaiheessa.

Verkossa pystyy tahkoamaan yksittäisiä otteluita joko kilpailevassa mielessä tai vaihtoehtoisesti vähemmän ryppyotsaisella meiningillä. Tarjolla on myös erittäin mielenkiintoinen tila suorille lähetyksille, joihin voi kutsua kaverit fanittamaan. Lisäksi vahtoehtona on luoda oma ottelukortti, joka tarkoittaa käytännössä oman vapaaottelutapahtuman kasaamista. Järjestämäänsä tapahtumaan voi valita mieleisensä otteluparit. Tapahtumaan osallistuvat pystyvät seuramaan muidenkin kamppailut. Verkkopelimuotojen suunnitteluun on selkeästi käytetty aikaa, jonka ansiosta niiden parissa viettää mielellään tovin jos toisenkin.

Matkalla huipulle

EA Sports MMA:n varsinaisena runkona toimii uramoodi, joka tarjoaa laajuudessaan mielenkiintoisen katsauksen vapaaottelijan kehittymiseen. Omaa hahmoa luotaessa tärkeimpänä valintana kuvioihin astuu ottelijan erikoistuminen. Taidot voivat pohjautua nyrkkeilyyn, thai-nyrkkeilyyn, potkunyrkkeilyyn, painiin, judoon tai jujutsuun. Jokaisessa tyylissä on omat hyvät ja huonot puolensa. Valinta määrittää käytännössä uran suunnan, joten onkin hyvin tärkeää pohtia, minkä tyylistä ottelijaa haluaa lähteä rakentamaan.

Ura käynnistyy alasarjojen kautta, jossa voittoja olisi alkuun tarkoitus napsia vyölle hieman leppoisempia vastustajia vastaan. Onnistumisista avautuu tilaisuuksia lähteä alempien sarjojen tittelikahinoihin. Tappiot taas vastaavasti hidastavat matkaa huipulle. Otteluiden välissä on kahdeksan viikon mittainen treenijakso, jonka aikana kehitetään ottelijan taitoja tulevaa matsia silmällä pitäen. Uran varrella tarjotaan mahdollisuuksia kehittää taitojaan leireillä ympäri maailmaa. Nämä tilaisuudet kannattaakin ehdottomasti käyttää hyödykseen. Leirit erikoistuvat yleensä johonkin tiettyyn osa-alueeseen, minkä ansiosta oikeanlaisen  treenimuodon valitseminen nousee tärkeään asemaan. Treenejä simuloivat minipelit palvelevat tarkoitustaan, ja uran edetessä taitojensa tuntee kehittyvän ihan konkreettisesti.

Kamppailijan kehittäminen on jatkuvaa kompromissien tekemistä, koska kaikkia kykyjä ei ole mahdollista saada huipputasolle. Tekoälyvastustaja pyrkii käyttämään omia vahvuuksiaan mahdollisimman hyvin hyödykseen. Joissain tapauksissa tämä tosin johtaa siihen, että vastustajan käyttäytymisestä tulee yksipuolista ja ennalta-arvattavaa. Nämä tilanteet eivät kuitenkaan ole liian yleisiä, vaan myös tekoälyvastustajaa vastaan on mahdollista käydä jännittäviä kamppailuja.

Kiistaton mestari?

Visuaalisesti MMA on hyvällä tasolla vaikkei välttämättä tajuntaa räjäytäkään. Ottelijat ja tapahtumapaikkojen puitteet tunnistaa esikuvikseen. Animaatioiden osittainen kankeus osuu välillä pienenä kauneusvirheenä silmään. Äänimaailma toimii oivana tukena visuaaliselle ilmeelle. Selostuksesta vastaavat Strikeforcesta tuttu parivaljakko, Mauro Ranallo ja Frank Shamrock. Selostusparin jutustelu nostattaa mainiosti tunnelmaa, mutta valitettavasti repliikkivalikoima ei vain ole erityisen laaja. Pidemmän pelaamisen jälkeen jutut alkavat toistaa itseään.

EA Sports MMA on selkeästi laadukas julkaisu ja se tarjoaa paljon pelattavaa. Tärkein asia eli pelattavuus on pienistä puutteistaan huolimatta erittäin terävässä kunnossa. Vapaaottelun ystävät tuntevat olonsa enemmän kuin kotoisaksi pelin parissa. Muidenkin kamppailu-urheilupeliä halajavien kannattaa antaa EA:n julkaisulle mahdollisuus, koska se on markkinoiden tämänhetkisen tarjonnan selkeä ykkönen.

Galleria: 

Kommentit

Hienoa että tämä peli saa hyviä arvosanoja. 4 tähteä olisi ehkä osuvampi arvosana, peilaten UFC -peleihin jotka noin 2-3 tähden arvoisia. Noh, arvosanat sivuseikkoja.
Loistava peli. Toivottavasti porukka tarttuu vaikkapa vähän jälkijunassa tähän tän vuoden aliarvostetuimpaan peliin jotta parin vuoden päästä nähdään vielä jatkoa.

Arvosanaa pohdin itsekin pidemmän aikaa ennen arvostelun julkaisua, mutta päädyin lopulta tuohon viiteen tähteen. Vanhalla asteikolla se olisi ollut vahvan ysin pinnassa, joten siinä mielessä se kallistuu mielestäni oikeutetusti tuohon vitoseen. Onhan tässä toki omat pienet puutteensakin, mutta kokonaisuudessaan tämä on kuitenkin todella maittava paketti aihepiirin ystäville.

Itse en muutenkaan perusta niin hirveästi noiden pelkkien arvosanojen päälle. Tekstiosuus on kuitenkin tärkein ja sen perusteella lukija on voi koittaa hahmotella, että miten hyvin peli soveltuu omalle kohdalle.

Vai että selkeä ykkönen :) Kuulostaa hyvältä. En ollut perehtynyt tähän peliin ollenkaan, koska jostain syystä oletin että on "huonompaa tulossa".

UFC sarjan pelit oli mielestäni "loistavia" mutta totuus on, että niiden pelaaminen loppujenlopuksi jäi aika nopeasti syrjään siksi että kontrollit oli jotenkin hämärät. Kokoajan oli sellanen "äh en osaa tätä vielä kovin hyvin"-fiilis ja olin aikeissa opetella... maassa taistelu meni aina jostain syystä niiden transitioiden edes-takas seilaamiseen vaikka kuinka olis väännellyt eri suuntiin. Ehkä en vain osannut tai ehkä niissä kontrolleissa oli vähän fibaa.

Pitänee pistää tarkkailuun kyseinen peli, koska aihepiiri ehdottomasti kiinnostaa ja ne "UFC:t vähä jäi jostain syystä"

Niiin ja näin ihan ystävällisenä huomautuksena; "Shakkimatsi matossa" kappaleen toiseen lauseeseen on jäänyt pieni virhe teksiä muokkaillessa :) ("Oikeasta vasemmasta" :))
Niitä jää helposti tekstiä hioessa, eipä siinä.

Hyvä arvostelu :)

Kiitokset korjauksesta ja muustakin palautteesta. Oli tuo fiba tosiaan jäänyt huomaamatta. Otan palautetta aina erittäin mielelläni vastaan. Mielestäni varsinkin tuo mattopuoli toimii huomattavasti paremmin kuin kilpailijassaan. Pystyottelukin on luonnollisemman oloista. Nämäkin asiat lienevät tosin mielipidekysymyksiä. Pelistä on tuloillaan myös Xbox-version arvostelu ja sen näkökanta poikkeaakin jonkin verran omastani.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi