Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Myös Microsoft panostaa indie-peleihin

Sony painotti uuden sukupolven konsolinsa ensimmäisistä tiedonjyväsistä lähtien indie-kehittäjien merkitystä. Microsoft tuntui aluksi suhtautuvan nuivasti indie-puoleen mutta käänsi asian suhteen myöhemmin kelkkansa ja haluaakin nyt avoimin sylin toivottaa kaikki indie-kehittäjät tervetulleeksi Xbox Onelle.

ID@Xbox on indie-puolelle suunnattu palvelu, jonka kautta pienten indie-henkisten kehittäjen on helppo saada pelejään julki Xbox Onella. Nyt Microsoft on julkaissut listan palvelun rekisteröityneistä kehittäjistä.

Xbox Onelle indie-pelejä kehittävät ainakin seuraavat tahot:

  • Comcept
  • Inis
  • Vlambeer
  • Double Eleven
  • Slightly Mad Studios
  • Born Ready
  • Crytek
  • Happion Labs (Jamie Fristrom)
  • Definition 6 (Chris Hecker)
  • Team 17
  • Panic Button
  • Double Fine
  • Drinkbox
  • Team Colorblind
  • Signal Studios
  • Zen Studios
  • Bongfish
  • Half-Brick
  • Ninja Bee
  • Zeboyd Games
  • Nicalis
  • The Men Who Wear Many Hats
  • Iron Galaxy
  • Jackbox Games
  • High Voltage Software
  • Capybara
  • Hidden Path
  • Gaijin Games
  • The Odd Gentlemen
  • WayForward
  • Other Ocean
  • Behaviour

Microsoftin mukaan lista tulee kasvamaan ja kehittymään jatkossa hyvinkin tiuhaan tahtiin uusien kehittäjien rekisteröityessä mukaan toimintaan.

Galleria: 

Kommentit

Heh, Crytek mielletään indie henkiseksi studioksi.

No jo on isoja indiekehittäjiä. Varmaan puolet vois ottaa listasta pois. Tosin mikä on indien varsinainen merkitys?

Neogamesin tulkinta:

"indie = sitoutumaton, valtavirrasta poikkeava, ei maksimaalista kasvua tai voittoa tavoitteleva toimija."

Kyllähän nuo voi indieksi mieltää helposti siinä mielessä että yksikään noista studioista ei ole mistään tietystä julkaisijasta riippuvainen & aikoo julkaista pelinsä itsenäisesti.

Jos indietä lähtee miettimään liikaa niin tulee äkkiä siihen tulokseen että esimerkiksi viime sukupolven konsoleilla ei ollut yhtään indie-peliä. Niissä kun taisi aina olla pakko olla joku julkaisija taustalla, oli se sitten itse Microsoft tai Sony. Esimerkiksi Braidin julkaisijana toimi Microsoft Game Studios. Nyt uusilla konsoleilla itsejulkaisu on kait mahdollista niin X1:llä, PS4 kuin myös Wii U:lla, jos en väärin muista?

En itsekään ihan hirveästi miellä esimerkiksi Crytekkiä indieksi, mutta käytännössä sanan merkityksen mukaan jos he julkaisevat tulevat pelinsä itse, niin silloin ne ovat indietä. Toi neogamesin tulkintakin on päin vittua, indie = independent = itsenäinen = julkaisee pelinsä itse, ei sillä ole väliä onko peli miten valtavirtaa, tai tavoitteleeko yritys kasvua tai voittoa.

"En itsekään ihan hirveästi miellä esimerkiksi Crytekkiä indieksi, mutta käytännössä sanan merkityksen mukaan jos he julkaisevat tulevat pelinsä itse, niin silloin ne ovat indietä."

Tietenkin tämä riippuu siitä, miten pelaaja määrittelee termin indie. Jos suoraa kääntää termin englannista - suomeksi, niin jokainen listalla oleva peli voidaan luokitella tähän. Henk koht. miellän Neogamesin tulkinnan paljon osuvammaksi ja suuri painoarvo sanalle "paljon".

Siinä olen samaa mieltä, ettei näitä liiaksi kannata miettiä.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi