Vuosikello virityksen tarpeessa
Pelaajan kalenteriin tulee vuosittain merkattua muutama virstanpylväs: On Tokyo Game Show'ta, Game Developers' Conferencea, Electronic Entertainment Expoa, Assemblyja, Gamescomeja sun muita. Yleensä näiden yhteydessä on paljasteltu tulevia pelejä ja laitteita, ja tietysti ympärillä pörräävät toimittajaparvet ovat raportoineet näkemistään lehdissä ja muissa julkaisuissa.
Mutta bisnes on muuttunut. Isot julkaisijat ovat ostaneet pienempiä toimijoita pois markkinoilta, jolloin lukuisien pikkukustantajien tuotoksia ei tarvitse lähteä vakoilemaan yhdellä kertaa yhteen massatilaisuuteen. Riittää, että tekee kolme reissua vuoden aikana Activitionsin, EA:n ja Ubisoftin toimistoille, niin tärkeimmät julkaisut tulee nähtyä paljon leppoisampaan tahtiin tarvitsematta tahrata pikkutakkia tavallisen rahvaan kyynerpäähikeen.
Jälleenmyyjiäkään ei tarvitse korruptoida, kun suurin osa kaupasta käydään kuitenkin jo digitaalisilla kauppapaikoilla, eikä Gamestoppiakaan kohta ole. Ja parhaat ennakkofiilistelyt hoidetaan pelikansan silmämuniin kivojen striimaajien avustuksella. Kalliin messustandin pystyttäminen vaikuttaa nykyaikana rahan vetämiseltä vessasta alas.
Onko aika jättänyt pelitapahtumista?
Onko siis mahdollista, että vuosi 2019 jää historiaan sinä vuotena, jolloin nykymuotoiset pelimessut aloittivat peruuttamattoman liukunsa kohti merkityksettömyyttä? Mikä voi enää pelastaa massatapahtumat?
Tottahan on, että internetin kautta tietoa saa välitettyä yleisölle ilman suodatusta, tulkintaa ja juuri julkaisijoiden markkinointiosastojen haluamassa aikataulussa. Toimittajien sijaan kannattaa kilpailla vaikuttajien huomiosta, sillä viiden sekunnin Instagram-video herättää enemmän innostusta kuin viidensadan sanan ennakkoartikkeli.
Toisaalta vanhanaikaisen yksisuuntaisen tiedottamisen sijaan messut voivatkin jatkossa muuttua enemmän kaksi- tai jopa useampisuuntaiseksi yhteisönrakentamiseksi, jossa pelaajat kokevat yhdessä ja antavat palautetta pelinkehittäjille ja muille pelaajille. Tapahtumiin voidaan yhdistää e-urheiluelementtejä, esimerkiksi isojen turnausten karsintakierroksia tai osakilpailuja.
Kiinnostus lanittamiseen ei myöskään osoita minkäänlaisia hiipumisen merkkejä. Edes online-pelaaminen ei korvaa sitä huumaa, joka syntyy satojen peliharrastajien kokoontuessa yhden katon alle hakkaamaan Counter Strikea, League of Legendsiä tai Fortnitea.
Miten tästä eteenpäin?
Povaako GameXpon kuolema siis koko pelimessuidean tuhoa, vai onko tässä vain elävä esimerkki evoluutiosta? Mikä on se vahvempi ilmiö, joka korvaa menneiden aikojen messut? Vai onko tässä kyse vain turhasta paniikinlietsonnasta, ja oikeasti E3-messut palaavat uusien konsolien esittelyn myötä vanhaan loistoonsa ja Suomeenkin saadaan jossain vaiheessa uusi, ehompi pelitapahtuma?
Mitä merkintöjä pelaaja siis raapustaa siihen pukin säkistä vedettyyn tuliterään seinäkalenteriin vuosimallia 2020?
----
Lue joulukalenterimme muut luukut tätä linkkiä klikkaamalla.
Kommentit
Kaupallinen myyntinäyttely on
Kaupallinen myyntinäyttely on aina ollut muutostilassa. Eiköhän sieltä löydy vielä toimiva konsepti myös meidän pienelle markkina-alueelle. Uudet konsolit ovat ensi vuoden kova hitti ja varmasti markkinakoneistoille löytyy tarvetta tuoda niitä esille muodossa jos toisessa. Iso halli, jossa katto on korkealla ja seinät leveällä. Koko pelaamisen kirjo paikalla.
GamExpo nyt oli muuten vaan
GamExpo nyt oli muuten vaan töpeksitty. Digiexpo nimellä oli paljon paremmat oltavat ja nimen muutoksen jälkeen Game puoli on ollut ihan skeidaa. Tuli se viime kerta jätettyä pois ja hyvä niin. Toivoisin kyllä että jatkuisi, mutta saisi olla paremmat messut. Kyllä niitä kävijöitä on jos on tarjonta oikein kohdillaan.
Kommentoi
Kirjaudu kommentoidaksesi