Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

GTA: Chinatown ei myy odotetusti

NPD Groupin antamat myyntitiedot eivät ole kaunista luettavaa Take-Twolle: Grand Theft Auto: Chinatown Warsin menekki jäi maaliskuun aikana 89 000 kappaleeseen DS:n laajasta laitekannasta huolimatta.

Pelin menestys oli pettymys analyytikoille, mutta Cowen Groupin Doug Creutz ei pidä heikkoa menestystä Take-Twon syynä.

– Pidämme nimikkeen menestystä enemmänkin merkkinä Nintendon markkinoiden luontaisista vaikeuksista kolmannen osapuolen tuotteille eikä niinkään Take-Twon huonosta suorituksesta, Creutz analysoi.

Maaliskuun kovin myyntitykki oli Resident Evil 5, jonka PS3- ja Xbox 360 -versioita myyntiin yhteensä yli 1,5 miljoonaa kappaletta. Samoille laitteille julkaistu Grand Theft Auto IV oli puolestaan viime vuoden myydyimpiä nimikkeitä.

Chinatown Warsin kohdeyleisönä olivat mainittujen pelien tapaan niin kutsutut ydinpelaajat. Peli sai hyvän vastaanoton mediassa.

Kyseessä ei kuitenkaan ole ensimmmäinen kerta, kun kolmansien osapuolien ydinpelaajille suuntaamat pelit eivät menesty loistavasti Nintendon alustoilla. Segan Wii-mäiske Madworld jäi maaliskuussa 66 000 myytyyn kappaleeseen, kun taas House of the Dead: Overkill kelpasi helmikuussa alle 50 000:lle pelaajalle.

Sega piti virallisen lausunnon mukaan lukuja kuitenkin rohkaisevina. Myös analyytikko Creutz löytää Chinatown Warsin menestyksestä hyviä puolia, sillä hänen mielestään kyseessä oli arvokas kokeilu Take-Twolle. Hän uskoo pelin yltävän voitolliseksi.

Galleria: 

Kommentit

Jaa, mikähän tässä on syynä, vaikea ymmärtää kun tämä on ehkä paras peli minkä DS:llä olen nähnyt ja yksi parhaita GTA-sarjan pelejä.. Ehkä vain toi DS ei sitten ole aikuiseen makuun, eli aikuisia, ikärajat täyttäviä pelaajia on liian vähän. Ja ne jotka ei kaupasta DS:n omistajista saa, piratisoi. Se on kuulema DS:lle ja Wii:lle erityisen helppoa. Nintendo kovasti yrittää, mutta onko silti maineensa vanki lasten pelialustana?

Tai sitten johtuu siitä että osa pelin potenttiaalisimmasta kohderyhmästä (teinit) eivät ole kokeneet DS:ää katu-uskottavaksi ja on pitänyt sosiaalisen paineen alla hankkia PSP.

Ei pakostiedes sosiaalinen paine vaan monikaan ei osta konsolia yhden pelin takia. Ei tuolla DS:llä pakosti ole muuta tarjottavaa GTA kohderyhmälle. Tai ainakin näin itsellä. GTA pelejä hyllyt notkuu mutta DS(200 ekeä) + peli (60 ekeä) on liian paljon yhdestä pelistä.

DS-omistajat ovat hyvin erilaista sakkia kuin lieassa vedettävät HD-pelaajat. He eivät osta pelejä koska ne saavat "hyvän vastaanoton mediassa", vaan kun _muilta pelaajilta_ alkaa kuulua positiivisia kokemuksia peleistä. Todennäköisesti Chinatown Warsin myynneistä onkin nähty vasta murto-osa, ja etenkin DSin julkaisu huhtikuussa saa laitteen uudet omistajat ostamaan GTA:ta ja muita tuoreita pelejä. DS-pelaajille GTA on kuitenkin vain yksi peli muiden joukossa, ja sen täytyy oikeasti ensin todistaa itsensä, koska DS-pelaajat nauttivat jo valmiiksi laajasta pelivalikoimasta, ja monet heistä (kuten minä) eivät ole pelanneet esim. GTA IV:tä eivätkä oletusarvoisesti rinnasta uutta GTA:ta laatuun. Laadukkaat DS-pelit osoittavat kuitenkin elinkelpoisuutensa pidemmän ajan kuluessa ja jatkavat myyntiä pitkään ensimmäisen kuukauden jälkeen. En olisi lainkaan yllättynyt, jos Chinatown Wars myy huhtikuussa enemmän kuin maaliskuun julkaisussa, ja muuttuu DS-kärkilistojen vakionimikkeeksi.

Mahewcoro: Aika outoa sitten että PS2:lla GTA:t myivät miljoonia jo julkaisussa ja PS2:lla oli vielä laajempi ja parempi pelikirjasto kuin DS:llä.

Esimerkkinä DS myyneistä Call of Duty 4 myi aluksi vain joitain kymmeniä tuhansia ja on nyt jo yltänyt yli puoleen miljoonaan. Sama juttuhan oli Wiin uusimman Call of Dutyn kanssa.

Kovin hätäisesti Nintendon alustojen myyntejä ollaan tuomitsemassa, vaikka kerta toisensa jälkeen ne osoittavat samanlaista myyntikäyrää. Pelit myyvät hitaasti, mutta pitkään.

Sitten taas jonkun Madwordin ja House of the Deadin myyntejähän ei paljoa tarvitse ihmetellä. Toinen on valopistoolipeli ja toinen hyvin pienelle porukalla suunnattu Final Fight tyyppinen mätkintä 3d:nä. Voiko tällaisilta peleiltä mitään muuta odottakaan? Eivät nämä ole samanlaisia "hc-pelejä" kuin Halo tai Call of Duty. Sen lisäksi Nintendon alustoille kannattaisi muutenkin tehdä ehkä enemmän Nintendo tyyppisiä "hc-pelejä" ala Mario, Zelda tai Pikmin.

Itselläni esteenä tuon ostamiseen on vain ikäraja :<

Tuure, alkuperäinen GTA3 ei myynyt miljoonia julkaisussa. Ja sillä oli jo takanaan PS1:n GTA-pelit. GTA3 lähti vasta puskaradion kautta hillittömään suosioonsa, ja myi valtaosan myynneistään julkaisun jälkeen, ja sen jatko-osat pohjasivat GTA3:n suosioon.

DS:n GTA:lla on vielä todistamisen paikka edessään. DS-omistajat muistavat ehkä parhaiten GBA:n GTA Advancen, joka ei ollut mikään ihmeellinen peli. Itse kuitenkin povaan, että Chinatown Wars menee pidemmän päälle ohi PSP:n GTA-peleistä.

Itse en kyllä peliä jaksanut tuntia kauempaa. Oli jotenkin niin puhki kolutun tuntuinen ettei autojenstattailun lisäksi antanut mitään uutta vanhoihin ylhäältäpäin kuvattuihin gta peleihin....Toki jos niitä haluaa fiilistellä niin tällä sen luulisi onnistuvan helposti.

"He eivät osta pelejä koska ne saavat "hyvän vastaanoton mediassa", vaan kun _muilta pelaajilta_ alkaa kuulua positiivisia kokemuksia peleistä."

Hah, vuosikymmenen paras vitsi. Kaiken maailman WiiFitit ja BrainTrainingithän myyvät juurikin siksi, koska Nintendo on markkinoinnillaan ja Oprah Show'n avustuksella saanut aikaan varsinaisen massahysterian. Kun Oprah innostuu ohjelmassaan WiiFitistä, niin johan siitä kansakin villiintyy. Ihan samanlaisia hypen perässä liikkujia Wii- ja DS-pelaajat ovat kuin muillakin konsoleilla. Ehkäpä vielä pahempia, kun laitteeseen ei kelpaa muut kuin Nintendon tuotteet, PS3- ja XO-pelaajat sentään ostavat muidenkin pelejä.

Sitä paitsi tuollainen word-of-mouth leviäminen riittää sekin vain tiettyyn rajaan asti, yleensä vain juurikin paljon pelaavien keskuudessa, joiden voimalla ei ylletä hirveän suuriin myyntilukuihin. Tietty poikkeuksiakin on, kuten aina, mutta ei hirveästi.

Mahewcoro: GTA 3 oli jo julkaisu vuonnaan PS2:sen vuoden myydyin peli. Vahvasti myös epäilen Chinatown Warsin mahdollisuuksia ohittaa LIberty City Stories, joka on PSP:n myydyin peli (5.67milj). Toki itsekkin uskon että tämä DS versio myy päälle miljoonan ja tekee mukavasti voittoa, mutta oliko sitten järkevää siirtyä PSP:ltä DS:lle niin siitä en ole varma...

FamaZ, niin että Oprahia katsotaan ympäri maailman? Ja se toimi jo ennen kuin Fitiä edes esiteltiin Oprahissa? Ja sillä se Brain Training kanssa toimi eikä Nintendon edistämällä puskaradio-tyylillä? Brain Trainingin pelaajat näyttivät peliä muille kiinnostuneille, ja peliin oli rakennettu sisään pikademo, jonka pystyi myös lähettämään toiseen DS:ään. Jaa että vain paljon pelaavien keskuudessa? Nyt selvisi ketkä ovat Wii Sportsin menestyksen takana, kovispelaajat innoissaan kävivät näyttämässä peliä toisilleen illanistujaisissa ja pikkujouluissa!

Ai niin, käypäs kertomassa de Blobin 700 000 ostajalle että peli ei ollutkaan Nintendon, kyllä taitavat kauhistua! Ainiin se oli poikkeus. Vähän niin kuin CoD5, Shaun White, Wiin Resit... poikkeuksia, poikkeuksia, poikkeuksia!

Niin että :D

Harmi ettei peli myy. Toivotaan kumminkin, ettei tämä sentään ole viimeinen Nintendon alustoille julkaistava GTA, olisi hienoa nähdä GTA Wii:llä, ja miksei vielä uudestaankin DS:llä. x)

Mahewcoro: CoD5 on vähän huono esimerkki kun HD koneilla se on myynyt päälle 8milj. kappaletta... Wii on kyllä siinä suhteessa erillainen markkinajohtaja PS2:seen verrattaessa että se ei myy kaikkia genrejä eniten. Itse en muista yhtäkään monialusta peliä, joka olisi myynyt PS2:lla heikommin kun GC:lla tai Xboksilla.

Hyvä ettei GTA myy :), minusta liian ylihypetetty sarja.

Tuure, se oli esimerkki pelistä joka on myynyt myös Wiillä varsin hyvin vastineena Famazin kommenttiin "laitteeseen ei kelpaa muut kuin Nintendon tuotteet, PS3- ja XO-pelaajat sentään ostavat muidenkin pelejä."

Wii tuli puskan takaa, ja pelinkehittäjät joutuvat sillä hakemaan uudestaan otetta markkinoihin. Se ei myöskään ole vielä yhtä ylivoimainen markkinajohtaja kuin PS2 aikanaan. (Tosin kannattaa katsoa esim. Soul Calibur 2:n ja Splinter Cellin myyntejä.) Parempi vertailukohta on PS1 alkuaikoinaan. Kun ottaa huomioon että Wii on ollut markkinoilla vasta 2,5 vuotta, ja lähti liikkeelle täydestä altavastaajan asemasta, on sen saavuttama vauhti yhä hämmästyttävää. Pelijulkaisut tulevat laitemyynnistä jälkijunassa, ja sopii miettiä miten CoD5 olisi myynyt Wiillä, jos CoD3 ei olisi ollut hutaistu rupupeli ja jos Wiille olisi tullut CoD4. CoD5 ei julkaisussaan räjäyttänyt pankkia Wiillä niin kuin HD-versiot, mutta sen jälkeen se on myynyt nopeaa tahtia, paljon paremmin suhteessa julkaisumyynteihin kuin HD-versiot.

Ja sitä samaa ilmiötä odotetaan nyt DS-GTA:lta. Kukaan ei vielä varmaksi tiedä, tapahtuuko se Chinatown Warsin kohdalla, mutta jos se onnistuu, Chinatown Warsin kappalekohtaiset myynnit voivat jopa nousta ja tasoittua korkeammalle tasolle kuin julkaisussa. Se riippuu hyvin pitkälti siitä, millaisen maineen peli saa puskaradiossa ja itse pelaajien keskuudessa. Kuinka moni pelistä kiinnostunut odottaa vielä sopivaa tyhjää paikkaa peliaikataulussa? Vai onko se joutunut hankalaan välikäteen, jossa GTA-fanit eivät ole kiinnostuneet DS-pelistä, ja DS-pelaajat eivät ole kiinnostuneet GTA:sta? Henkilökohtaisesti veikkaan, että Wii-GTA olisi pärjännyt paremmin, mutta Chinatown Wars tulee myös myymään pitkällä aikavälillä kiitettävästi.

Luulen että se puskaradio on vain pieni osa pelin ostajalle, ehkä enemmän ne tosipelaajat ostavat sillä periaatteella, taitaa ne perus Timot, Terot ja Leenat ostaa pelinsä kivan kannen mukaan tai minkä iskä hakee lähi ostarilta. On nuo Nintendon pelit muutenkin suunnattu nuoremmalle käyttäjäkunnalle kuin hd konsoleiden pelit, voi olla ikäraja kysymyskin vastassa.

GTA-pelit eivät ole henkilökohtaisesti teini-iän jälkeen kiinnostaneet pätkääkään. Vastenmielinen aihepiiri ja huomionhakuinen tabujen rikkomiseen tähtäävä pelleily ei oikein sytytä. Oma ikä on lähempänä kolmeakymmentä, kuin teini-ikää ja pelaan DS:lläni lähinnä strategiaa, ropeja ja puzzleja, ostellen enimmäkseen 3rd party-pelejä ~10kpl vuoteen.
Vähän epäilen, että GTA:n myynnin heikkoudesta on turha ainakaan aikuisten pelaajien puutetta syyttää. Todellista kohderyhmää, eli gangsterifantasioissaan eläviä lapsellisia vasta täysi-ikäisyyden saavuttaneita sohvaperunoita (ja vapaamieliset vanhemmat omaavia lapsia) löytynee enemmän sieltä pleikkaripuolelta.

Itsellä ikää vajaat 30v ja GTA IV iskee kyllä lähinnä hyvin kirjoitettujen hahmojen takia, sekä hauskan hiekkalaatikkopelin ansiosta.

DS:llä China Wars on hankittuna, joka on "ihan hauska", mutta peliä tulee pelailtua juuri kuten DS:n muitakin pelejä, eli n. 10-20 minuutin jaksoissa silloin tällöin.

Jotenkin itsekin uskon, ettei GTA ole sellainen peli, joka sopisi satunnaispelaajille, jota selkeästi DS:n parissa on useita.

Kun puhutaan odotetunlaisista myynneistä ja niiden täyttymisestä, täytyy aina kuunnella ensisijaisesti pelin julkaisijaa. Take Twon edustaja onkin sanonut näin:

Were confident in the game, and we think it has long-term potential for success. Were trying to pioneer mature games on the platform. - Alan Lewis, Take-Two

Vielä on siis ennenaikaista sanoa jääkö Chinatown Wars myyntiodotuksista vai ei. DS on laitteena sellainen, että pelit myyvät hitaasti, mutta paljon. DS on tosin myös lasten pelilaite, ainakin Suomessa. Siinä mielessä tämä GTA tuskin yltää sisarjulkaisujensa myynteihin. Täytyy kuitenkin myös muistaa, että Chinatown Wars on kuvattu yläperspektiivistä, mikä karkottaa joitakin ostajia.

Mitä tulee Nintendo-alustojen 3rd-party -pelimyynteihin ylipäänsä, niin on huvittavaa, että vain Nintendon kohdalla revitellään huonosti menestyneillä peleillä, kun niitä on yhtä lailla kilpailijoiden konsoleillekin. Yleensä ilo irtoaa jonkun niche-pelin, kuten Madworld/Deadly Creatures, heikoista tai keskinkertaisista myynneistä tai sitten ison pelisarjan spin-offeista, jotka TIETENKIN myyvät vähemmän kuin oikeat osat sarjaan. Siltikin joku RE:UC on myynyt ihan tajuttomasti Wiillä... Jos nyt on pakko listata hyvin menestyneitä Wii 3rd-party pelejä, niin niitähän ovat mm. de Blob, Tiger Woodsit, PESit, Rayman Raving Rabbidsit, Shaun White Snowboarding, No More Heroes, Residet Evilit, Carnival Games, Guitar Herot, Zak & Wiki, Boom Blox, My Sims, Red Steel, Rock Bandit, ym, ym...

"Luulen että se puskaradio on vain pieni osa pelin ostajalle, ehkä enemmän ne tosipelaajat ostavat sillä periaatteella, taitaa ne perus Timot, Terot ja Leenat ostaa pelinsä kivan kannen mukaan tai minkä iskä hakee lähi ostarilta."

Millä ne tavispelaajat peleistä kuulisivat elleivät puskaradion kautta? "Kiva kansi" on aika huonosti keksitty perustelu, kyllä sillä pelillä täytyy olla jokin maine (esim. Singstar) että myynti vetää.

"On nuo Nintendon pelit muutenkin suunnattu nuoremmalle käyttäjäkunnalle kuin hd konsoleiden pelit, voi olla ikäraja kysymyskin vastassa."

Kyllä se oli toisin päin eli Nintendon pelit on suunniteltu _vanhemmalle_ käyttäjäkunnalle, mutta ihan samalla tavalla voi olla ikäkysymys vastassa. ;)

"Nintendon pelit on suunniteltu _vanhemmalle_ käyttäjäkunnalle, mutta ihan samalla tavalla voi olla ikäkysymys vastassa. ;)"

Imartelet hieman itseäsi? Jos tehtäisiin Konsolifinnissä polli tästä (Onko Nintendon pelit suunniteltu "vanhemmalle käyttäjäkunnalle"?) niin luuletko edes 20% olevan kanssasi samaa mieltä?

"Kyllä se oli toisin päin eli Nintendon pelit on suunniteltu _vanhemmalle_ käyttäjäkunnalle, mutta ihan samalla tavalla voi olla ikäkysymys vastassa. ;)"

Mielestäni Nintendon tuotteet ovat nykyään enemmän kaikenikäisten leluja kuin kaikenikästen pelejä.

GTA:ta tekisi mieli kokeilla mutta ei ole kiinnostusta hankkia DS:ää...

etkö sä mahe näe niitten nintendo rillies läpi oikeeta elämää, voitko tosiaan väittää että esmes wii on tolle maturemmalle porukalle kuin hd konsolit?

Millä ne tavispelaajat peleistä kuulisivat elleivät puskaradion kautta? "Kiva kansi" on aika huonosti keksitty perustelu, kyllä sillä pelillä täytyy olla jokin maine (esim. Singstar) että myynti vetää.

eikö tosta ollu juuri joku tutkimusuutinen täällä että kannen perusteella se peli kaupasta lähtee melko useasti?

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi