Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Seuraavan sukupolven Xboxia kaupiteltiin internetissä

Hiljattain internetin käyttäjiä ihmetytti myynnissä ollut seuraavan sukupolven Xbox-konsoli.

ASSEMblergames.com-pelinkehittäjäsivustolle ilmestyneessä myynti-ilmoituksessa Microsoftin seuraavan sukupolven kehitysyksikköä kaupattiin 10 000 dollarin hintaan. Eurogamerin selvityksen perusteella myynnissä oli kuin olikin aito konsoli.

Eurogamer otti yhteyttä sekä myynti-ilmoituksen tehneeseen käyttäjään että seuraavan sukupolven pelien parissa toimiviin pelinkehittäjiin. Myynnissä ollut konsoli vastasi kaikesta päätellen niitä, joita Microsoft on pelistudioille jakanut.

Pelinkehittäjien käyttöön tarkoitettu, Durango-nimellä tunnettu kehitysyksikkö näyttää ulkoisesti tavalliselta pöytätietokoneelta. Eurogamerille myyjä kertoi konsolinsa sisältävän Intelin prosessorin sekä Nvidian näytönohjaimen.

Muutos olisi merkittävä, sillä Xbox 360:een vastaavat komponentit toimittivat IBM ja ATI, ja tekisi pelien taaksepäin yhteensopivuudesta vaikeaa. Tieto on kuitenkin kyseenalainen, sillä Eurogamer ei saanut muilta lähteiltään vahvistusta Intelin ja Nvidian osien käytölle.

Keskusmuistia kehitysyksiköstä löytyy sen sijaan useiden lähteiden mukaan 8-12 gigatavua. Myyntiin tulevassa versiossa muistia olisi todennäköisesti puolet tästä määrästä, sillä kehitysyksiköiden suorittamat ylimääräiset prosessit vaativat vastaavasti myös enemmän muistia.

Konsolin myynti-ilmoitus oli myyjän mukaan tarkoitettu pilaksi, joka kuitenkin päättyi ilmoituksen poistamiseen sekä myyjän tunnusten jäädyttämiseen sivustolla. DaE-nimimerkkiä käyttäneen pelinkehittäjän henkilöllisyys ei selvinnyt.

Microsoftin uuden konsolin odotetaan ilmestyvän vuoden 2014 tienoilla.

Galleria: 

Kommentit

Hieno homma, että uudet koneet on tulossa.

Aika turhaa tämä uusien koneiden tulo, tai sitten ei. Asialla kun niin monta puolta, jotkut varmasti pomppii onnessaan kun uudet tulee mutta itseä ei hetkauta. En taida uutta konsolia laittaa ennenkuin saa yhtä halvalla mitä PS3 tai Boxin tällä hetkellä. Voi tietysti sekin vaikuttaa että kuinka kauan tekevät vielä laadukkaita pelejä PS3lle. Kun en enää boxia omista. Toisaalta, Puuceehen jos päivittäisin uuden näytönohjaimen niin sitten olisi kokonaan "uusi kone".

Myös hieman huvittaa tämä että ollaankos mikkisoftalla menossa tähän suuntaan että laitetaan erilaisella käyttöjärjestelmällä oleva PC myyntiin ja sanotaan että se on XBOX720!! Sama sitten vaihtaa suoraan oikeaan PChen, voi ainakin halutessaan laittaa lisää muistia ja vaihtaa näytönohjaimen etc.

Itse ostan uuden koneen sitten kun sille tulee peli jonka haluan. Järkevintä olisi varmaan odottaa useampikin hyvä peli... Vita on jäänyt unchartedin jälkeen keräämään pölyä.

Eurogamer ei tosin ota mitään kantaa tuon viimeisen kappaleen "2014 tienoilla" -arvioon. Internetin Arvauskeskus tuntuu edelleen olevan aika 50/50 ajankohdalla 2013 joulu ja 2014 kevät.

Mitä taas uuteen sukupolveen tulee, saapa nähdä miten käy. Vielä kertaakaan ei ole tullut koettua konsolisukupolvea, jossa ei olisi ajatellut nykyisen olevan "ihan riittävä" ja pari vuotta myöhemmin sitä tasoa katsoo lähinnä nyökytellen, että juu-u, tuokin oli silloin aikanaan komeaa.

PC-puolella vastaavaa ei välttämättä pääse todistamaan mutta konsolipelaajille edellisestä päivityksestä on jo se 6-7 vuotta ja vaikka jälleen kerran tuntuu siltä, että nykytaso riittäisi ihan mainiosti, eiköhän se seuraava aalto ainakin vielä kerran jaksa loksauttaa leukoja lattiaan.

Olen lähes varma siitä, että seuraava konsolisukupolvi on viimeinen nykyisen kaltainen - mutta tappiollisempi. Korkeintaan kaksi suurinta jokaisen peligenren edustajaa (CoD, Bäfä, Fifa, Madden, Arkham, jne.) tulee tienaamaan tarpeeksi kattamaan AAA-budjettinsa, kun pelaajat kääntyvät monipuolisempien ja halvempien pelien sekä ympäristöjen puoleen.

Isot, bisnesmiesten johtamat, visiottomat yhtiöt eivät vaan pysty kehittymään riittävän nopeasti lähestyvän singulariteetin edessä. Perinteisille valmistajille muulistava muutos tarkoittaa 20% eroa edelliseen iteraatioon, kun nyt tarvittaisiin ainakin 70% muutos vanhoihin menetelmiin. Steam ja appstoret tulevat pyyhkimään pöytää konsolien verkkokaupoilla. Tässä syy niille, jotka jaksavat lukea: http://the-witness.net/news/2012/07/thoughts-on-consoles-and-certificati...

Se joka julkaisee ensimmäisenä täysiverisen puhelinkonsolin kunnollisella pelialustalla, saa erittäin vahvan kilpaedun. Enkä nyt puhu mistään surkuhupaisasta Xperia-luurista, jossa on vähän niinkuin peliohjainta muistuttavat kontrollit. Jos esimerkiksi joku puhelinvalmistaja ostaa Ouyan, saa se siitä paljon etumatkaa, kunhan sitä ei vaan sulateta tuotemerkiksi ja yhdeksi äpiksi bloatattuun Android-käyttöliittymään.

Suosittelen että ei kannata vielä repiä pelihousuja sillä kyseessä on mitä luultavammin n.s "target" box jonka raudan on tarkoitus olla suunnilleen yhtä tehokasta sekä perustua samankaltaiseen arkkitehtuuriin kuin lopulta markkinoille tuleva laite. Noita vehkeitä ruvetaan yleensä jakamaan kehittäjille kauan ennen ensimmäisiä oikeasti rautaa vastaavia "quarterspeed" (nejäsosanopeus) ja "halfspeed" (puolinopeus)-vehkeitä.

Esimerkkinä target boxeista mainittakoon Xbox 360:n target box-spesifikaatio joka oli Applen PowerMac G5 kahdella dualcore PowerPC G5-prossulla ja Nvidian GeForce 6800 GT-näytönojaimella (ensimmäiset pelitkin esiteltiin näillä vehkeillä).

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi