Aina pelit eivät ilmesty ajallaan. Joitain saa odottaa kuukausia, toisia jopa vuosia. Missä on Half-life 3, kysynpä vaan.

luukku 4: Mikä maksaa?

Jaakko Herranen

Alustetaanpa hieman surullisenkuuluisan Shenmuen kohtaloa. Ryo Hazukin kostoretki käynnistyi Sega Dreamcastilla vuonna 1999. Tuolloin maailman kalleimmaksi peliprojektiksi laskeskeltu Shenmue teki kaikkiin suuren vaikutuksen, mutta ei räjäyttänyt kaikesta huolimatta arvostelupottia. Tarinaa aavistuksen eteen päin kuljettava jatko-osa saatiin kauppoihin pari vuotta myöhemmin, mutta mitä sitten tapahtuikaan? Kaikki tietävät Dreamcastin arvoaan surullisemman kohtalon ja sen myötä SEGAn siirtymisen multialustakehittäjäksi. Sarjan isä Yu Suzukin, jos nyt ei eläköitynyt, niin ainakin siirtyi muihin hommiin. Mies muisti kuitenkin vuosien varrella tasaisin väliajoin mainita kiinnostuksensa Shenmuen jatkolle. Tätä virallista julkistusta saatiin odotella aina vuoden 2016 E3-messuille, jossa legendaarinen kehittäjä paljasti Shenmue III:n Kickstarter-kampanjan.

Rahoitus venyi, paukkui ja ylitti kaikki odotukset, mutta tästä huolimatta valmista ei ole edelleenkään tullut. En ymmärrä mitä projektin taakse lähes vartavasten kasattu YsNet ajatteli kertoessaan julkaisupäiväksi joulukuun 2017, vain reilu vuosi E3-julkistuksen jälkeen. Sonyn megaton-messujen aikaan kasassa ei todellakaan ollut käytännössä vielä mitään – muutamaa alustavaa Suzukin luonnosta ja liki 20 vuotta sitten raapustettua tarinarunkoa lukuun ottamatta. Toki tiedossa oli, että pelimoottori lainataan tällä kertaa toisaalta ja skaala ei muutoinkaan kohonne aivan alkuperäisten pelien tasolle, mutta ei kai kukaan oikeasti kuvitellut valmista tulevan reilussa vuodessa? Ensimmäisen videokuvan saama tyly palaute erityisesti jäyhien kasvoanimaatioiden osalta myös säikäytti kehittäjät, joten julkaisua päätettiin lykätä edelleen, aina vuoden 2019 elokuulle. Ilmeisesti YsNet totesi (onneksi näin), että Shenmue-fanit ovat tottuneet odottamaan pitkätkin tovit. Ja mehän olemme.

Shenmue III julkaistaan (?) elokuun 27. päivä vuonna 2019 PC:lle sekä PlayStation 4:lle. Vain vaivaiset 18 vuotta sarjan edellisen osan jälkeen! Lue odotellessa vaikkapa KonsoliFINin Retromuistelot-artikkeli, aiheenaan tietysti se aito ja alkuperäinen Shenmue.

Petri Kataja

"Missä Final Fantasy VII:n uusioversio on" rupeaa olemaan jo niin kulunut vitsi, että sitä ei kannata enää kysyä. Kyseistä tekelettä sopii odottaa mitä luultavimmin PlayStation 5:n julkaisuun.

Pikmin sen sijaan on suorastaan valloittava pelisarja, jonka neljä osa on niin sanotusti kateissa. Pikmin 4 oli pelinkehittäjäleganda Shigeru Miyamoton sanojen mukaan "lähes valmis" vuonna 2015. Vuonna 2017 peli oli miehen mukaan "kehitteillä, mutta tämän enempää emme voi vahvistaa".

Tämä ei ole mitenkään erityistä, jos sarjan edellistä osaa käyttää mallina. Pikmin 3:n kerrottiin vuonna 2008 saapuvaksi Wii-konsolille, mutta kuluttajien ulottuville nimike saatiin vasta vuoden 2013 aikana. Tässä välissä konsolikin oli vaihtunut Wii U:ksi. Tiedä häntä missä tuleva peli on, mutta olisi sitä jotain tietoa kiva saada.

Jyri Jokinen

En välitä zombie-peleistä. En tiedä, mitä muuta Sony Bend on tehnyt. Yhtään jaksoa Sons of Anarchya en ole nähnyt. Mutta jostain syystä Days Gone vähän kiihottaa. Ja tietysti juuri se peli tuntuu kärsivän samanlaisista myöhästelyistä kuin ensimmäinen Infamous joskus aikoinaan. (Se tuntui jossain vaiheessa kadonneen täysin maan pinnalta, mikä aiheutti tuolloin suunnatonta murhetta ja ahdistusta.) Onhan se tietysti totta, että ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, ja myöhästynyt peli ilmestyy edes joskus mutta paska peli on paska ikuisesti. MUTTA KUN MÄ HALUAN SEN NYT!

No okei, oikeasti pelattavaa riittää. Vasta tällä viikolla aloitin vihdoin Fallout 4:n, joten en voi väittää olevani julkaisumeren aallonharjalla. Ehkä selviän ensi vuoteen. (Paitsi jos se pirulainen lipsuu jonnekin vuodelle 2020.)

Täältä tullaan kyllä, sanoo lippismies

T U H O M U R S U

Meinasin sanoa Star Citizen, mutta tuo on niin mikromaksujen raiskaama pökäle, että inhottaa jo ajatuksena – sinänsä harmi, sillä mikään ei ole parempaa kuin isolla rahalla tehty skifi. Eli, en sano Star Citizen.

Petri Leskinen

Below siirtyi taas. I rest my case. Ja Kentucky Route Zeron viimeistä osaa odotetaan edelleen kuin myös konsoliversiota indie(taide)teoksesta.

Tero Lepistö

Ainoastaan konsoleilla kurvailevana vastaukseni kuuluu Wreckfest. Vihdoin ja viimein kesällä PC:lle ilmestyneen romurallin piti saapua myös konsolikansan marraskuun kaamosta piristämään, mutta peltien rytistely siirtyi viime hetkillä ensi vuoden iloksi. Toivottavasti kyseessä eivät ole isommat murheet kehityksessä, sillä Bugbearin aiemmat tuotokset ovat maistuneet niin kovin makoisilta (kyllä, jopa se Ridge Racer). Kai tähän pitäisi nimetä myös Crackdown 3, mutta sitä en oikeastaan enää edes odota.

ladataan kommentteja...