Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Metal Gear Solid 2 Trial version testissä

Niin se vain on. Pelien suht' lyhyessä historiassa tuskin on aikaisemmin koettu sellaista ennakkohypetystä kuin mitä Metal Gear Solid 2 on osakseen saanut. Kerron nyt oman mielipiteeni tähänmennessä tästä ilmiöstä, mukaanlukien kokemukseni tuosta kohutusta demosta.

Hypetys ja peli sen takana

Hypetystä on aina ollut ja tulee olemaan mutta mielestäni
MGS2:sen osakseen saama huomio on jo tässä vaiheessa ylittänyt
pelien saralla kaikki ennen nähdyt mitat. Useimmat teistä
ovat varmasti nähneet trailerin tai pari tästä kohutusta ihmetyksestä,
joko tietokoneella hakien puhelinyhtiön lähetellessä joulukortteja
tai jollain niistä lukuisista demolevyistä joita PS2-lehtien
mukana jaetaan. Itse innostuin pelistä todenteolla vasta joulun
aikoihin pelattuani alkuperäisen MGS:n läpi (sitä se teettää
kun ostaa elämänsä ensimmäisen konsolin). Siitä asti olen
ahnaasti imenyt kaiken mitä olen tuosta pelistä nähnyt tai
kuullut. Viimeisimpänä ja parhaimpana osoituksena pelistä
pidettäköön pelin demoa jota pelasin ensimmäisen kerran Konamin
ja Toptronicsin lehdistötilaisuudessa 2.3.2001 ja nyt sitten
myöhemmin läpipuhki. No hyvä on, hyvä on. Kerrotaan kerrotaan
=)

Trial Version

Demo alkaa hyvin suoraviivaisesti marssimalla pikaisesti pakollisten "Tästä tuotteesta ovat vastuussa seuraavat firmat:" ilmoitusten jälkeen päävalikkoon. Sieltä voit valita uuden pelin aloittamisen, optiot, "virallisen raportin" MGS:n tapahtumista tai spesiaalit, joissa on kerrottu kuinka Snake suorittaa nuo uudet elokuvamaiset liikkeet syöksymisestä panttivankien ottamiseen. Mitäpä enempiä selittelemään, peliin vain.

Valittavana on vaikeusasteet välillä Very Easy - Very Hard.
Normalillakin riittää tekemistä, uusi tekoäly todellakin jo
huomaa että maailmassa tapahtuukin jotain. Itse peli alkaa
kuten traileritkin, Snake kävelee sillalla sadeviitassa rööki
suussa. Sitten Snake taiteilee itsensä benji-hypyllä tankkerin
kannelle jne. mikä on kaikille jo tuttua tai tulee ainakin
tutuksi. Niksautettuaan niskansa laivan kannella paikoilleen
Snake juoksee vähän syrjemmälle ja soittaa Otaconille. Ensimmäisenä
sitä tunnistaa tutun Codecin jossa on muuttunut oikeastaan
se, että kasvot ovat nykyisin kolmiulotteiset.

Juteltuaan
hetken Metal Gear-puolen nykytilanteesta tarkistetaan välineistö.
Aloitusaseena on M9, modifioitu Beretta 92F. Modifioitu siten
että se ampuu tainnutusnuolia (tehoamisnopeus riippuu osumakohdasta,
hätäinen jalkalaukaus ottaa tuskallisen kauan tehotakseen)
ja äänenvaimennin (ja lasertähtäin, tietenkin ) ovat vakiovarusteena.Lisäksi
mukana on kiikarit (samat vermeet kuin ennenkin), Snaken onnenröökit
(heh ) ja ihmissensori, joka sykkii sen mukaan kuinka lähellä
vihulainen on (kytkien kaikki muut vibraefektit pois). Efekti
on aika tehokas kun juokset kulmalle ja piiloudut vartijalta
joka tulee partioreittinsä päähän ihan viereen ja sydän (ja
ohjain) pamppaillen odotat näkeekö vai ei...

(Valitan kuvien huonoa laatua. )

Itse demo

Ensimmäisenä sitä itse pelissä (tai siis demossa jos ollaan tarkkoja) huomaa
lievästi uudistuneet kontrollit. Vasen tikku vastaa Snaken
liikkeistä tarkasti, pieni vääntö on kävelyä ja isompi juoksemista.
1st person kuvakulman nappi on vaihtunut R1ksi jättäen kolmion
vapaaksi mm. oven avaukseen (pidä pohjassa ja Snake avaa ovea
hiljalleen, naputtele henkesi edestä ja Snake avaa minkä ennättää)
ja inventaariot toimivat pitämällä L/R1stä pohjassa.

Kulmamoodissa tosin näidenkin nappien merkitys muuttuu kurkisteluksi
ja sitärataa mutta en minä tässä mitään "MGS2 - ohjaamisen
preppauskurssia" ole kirjoittamassakaan. Sen vielä sanon kontrolleista
että analogisia nappeja käytetään hyväksi (kurottelun aste
riippuu painovoimakkuudesta, vapauta liipasin nopeasti ja
laaki lähtee, vapauta hitaasti niin Snake pistää aseen pois
jne.) ja ohjaus on hyvä eikä suinkaan mitään nappisekamelskaa
ja hirveitä kombinaatioita.

Seuraavaksi melkein pakostakin huomaa kehittyneen tekoälyn
jolle ei enää ihan noin vain mennä sanomaan selän takaa böö
ilman jälkiseurauksia. Ylhäällä katolla partioiva sotilas
päätti tulla katsomaan epäilyttävää havaintoa näkökenttänsä
rajalla ja muutenkin vartijat reagoivat nykyisin "ihmismäisemmin",
ensin tarkistaen ja sitten mahdollisesti hoksaten ja jos aikaa
ja tilaisuutta on, perääntyä ja hälyyttää apuvoimia. Toki
tuohonkin vaikuttaa esimerkiksi se, että vartija joka kerkeää
hoksaamaan mutta käsi on vasta vyöllä ottamassa radiota kun
tulee kutsu unten vai Jumalten maille, ei hälytä apuvoimia.

Kuten
ei myöskään radiopuheluita soita heppu jonka radio on ammuttu
palasiksi. Silloin juostaankin sitten kilpaa että kerkeääkö
vartija huutamaan kavereilleen. Lisäksi radioon tarttumaan
kerinnyt vartija joka tainnutetaan/tapetaan kesken ilmoituksen
aiheuttaa kavereilta tarkistuskäynniin ja varsinkaan jälkimmäisessä
tapauksessa ei ole hyvä jäädä paikalle hengailemaan.

Tekoäly muuten pengastaa välillä pirullisen tehokkaasti joka
sopukan hälyytyksen tullessa mutta välillä ollaan taas perinteisellä
MGS-tasolla. Kukaan ei huomannut mitään kun keittiön tarkistustiimi
ei koskaan raportoinut mitä keittön vartiomiehelle tapahtui,
mutta voitaneen pistää demon piikkiin tai viimeistään sen
faktan että se on kuitenkin vain peli, sinne ei voida ohjelmoida
kaikkia tilanteita joihin peli voi joutua. Mutta olen todellakin
kiitollinen tuosta uudesta kaappijärjestelmästä, se tuli tänään
testattua jälleen kerran ja tällä kertaa se toimi. Ei sikäli
etteikö kaappi olisi toiminut, edellisellä kerralla vain pirulainen
hoksasi vilkaista kaappiin)



Viholliset
eivät läheskään aina juokse sokeana kulman taakse perääsi
ja jos linnoittaudut kulman taakse, alotaan vastapuolella
haromaan kranaatteja ja silloin alkaa yleensä tulla kiire.
Jos jotain parantamista tai huomauttamista pitäisi vielä sanoa,
ainoana lisänä toivoisin sitä että vartija reagoisi punapistetähtäimeen
näkökentässään. Nyt sitä voi rauhassa tähdätä valmiiksi piruparalle
pääosuman. Tosin on se vaikeaa nytkin ja eipä kai sitä ihminenkään
läheskään aina huomaa naapuriseinässä putkien takana näkyvää
punaista pistettä.

Moni kakku päältä kaunis

Ensimmäisenä monet ovat trailereissa huomanneet pelin kohutun grafiikan. Siitä
voi lyhyesti sanoa sen että se on vielä parempaa luonnossa.
Liikkeet ovat sulavia eikä varsinaisia grafiikkavirheitä ole
(toki näinkin vapaassa pelissä sellaisia varmasti syntyy mutta
ei nyt vastaan kävellyt).



Seinät, ikkunat ja tavarat ottavat luodinreiät oikeisiin kohtiin,
televisio hajoaa osumakohdasta aloittaen, viinapullot voi
hajottaa miten vain (vaikka pohja ensin), ylimääräiset lautaset
lentävät ja hajoavat osuessaan maahan, sanomalehti pomppii
ja silppuuntuu (ilmeisesti kuitenkin "vain" ikuisesti). Tärkeämpinä
yksityiskohtina olkoon märkien ja veristen jälkien jääminen,
varjojen heijastuminen varsinkin sisätiloissa oikein, lippaat
ja hylsyt jäävät lattoille lojumaan ja ruumiit (eikä siis
pelkästään nukkuvat) ja verijäljet jäävät hetkeksi niin että
partioivat sotilaat kiinnittävät niihin varmasti huomiota.

Yleisilmeeltään grafiikka on loistavaa, tunnelma tankkerista
rajumyrskyssä ottaa minut täysin. Sade piiskaa pihalla kuten
jo monasti on mainittu ja katosten alle tulee jostain katonkolosta
tai tuulen mukana pienempiä vesimääriä, minkä lisäksi vedenpitävien
ovien sisäpuolelle on kertynyt ilmeisesti avausten yhteydessä
vesilammikko joista jää märät jalanjäljet.



Verilätäköt, joita öhöm... jää aina jonnekkin, leviävät "asiaankuuluvasti"
ennen lopullista katoamistaan minuuttien päästä. Hienona yksityiskohtana
Snaken tähtäin vaeltaa automaattitähtäyksellä eikä suinkaan
ole kuin kiskoilla kohteeseen kiinnitetty. Erikoismainintana
tyylikäs lasinsärkymisefekti kun kuolo korjaa Snaken 1st personissa
ollessa ja vähintään yhtä tyylikäs kuolinanimaatio muualta
katsellessa.

Äänet ovat ehkä pikkuisen vaisuja, tosin rajoittavana tekijänä on se että puolet pelin aseista on varustettu vaimentimella eikä niistä siis paljon ääntä pitäisikään lähteä. Vartijoitten houkuttelu koputtelemalla toimii edelleen mutta lisänä on tullut se, että peli pitää erikseen kirjaa tyhjistä lippaista joita voi heitellä (kuten trailerissa näkyy) vartijoitten hämäykseksi. Äänimaailmaakin on syytä varoa, vaimennettua Berettaa ei huomaa kukaan mutta vaimentamaton USP huomataan pahimmillaan naapuriosastossa ja sitten juostaan.

Realismia vaikka muille

Snake ei ole ihan yli-ihminen eikä kestä loputtomiin vahinkoa. Menetettyä energiaa
paikataan vanhaan tyyliin annosmuonalla, jonka lisäksi on
tullut fakta, että energian tippuessa punaiselle Snake alkaa
vuotaa verta (jättäen verijälkiä siis). Siihen auttaa hetken
paikallaan kyykkiminen tai sidetarpeitten käyttäminen (tai
lounastauon pitäminen =) ja on aiheuttanut pari kertaa kiperiä
tilanteita muonan ja siteitten ollessa lopussa ja vartijoitten
seuratessa verijälkiä.

Aseissa tuntuu olevan luonnostaankin hajonta mukana eikä
ole tavattoman vaikeaa väistää vihollisen laakeja sivuttaisliikkeessä
sillä ennakkoa vihulainen ei laske. Suositeltavaa hommaa se
ei ole, vaikka syöksymisen tultua mukaan peliin (kyykistyt
juostessa, jos pitää pohjassa niin Snake jää makaamaan kuperkeikan
jälkeen) siitä saakin varsin elokuvatyylistä. Muutenkin koko
peli on välillä kuin elokuvaa katselisi, sen verran hyvin
kontrollit istuvat ja grafiikka on komeaa.

Hyvänä pointtina nukutusnuolet eivät tehoa todellakaan niin
nopeasti varpaista kuin päästä eikä radioon tai aseeseen osunut
laaki tehoa ollenkaan. Lisäksi hälytyksen tultua paikalle
juoksevat luotiliiveillä varustetut "erikoisjoukot" (lainausmerkeissä
siksi että eikö tankkerin valtaava porukka muutenkin ole erikoisjoukko)
joilla ei ole luotiliivit vain koristeeksi. Ja jos paikalle
juoksevat mellakkakilvin varustetut heput, pitää alkaa tosissaan
keksimään hyvää sunnitelmaa (yleensä siinä hässäkässä pikkuisen
vaikeaa) tai tähtäilemään itse kohti pääosumia joita on vaikea
ampua vihollisten väistellessä kokoajan.

Aseitten ammusten määrä lasketaan kuten ennenkin mutta lisäksi
lippaassa olevien ammusten määrä kerrotaan nykyisin numerolla.
Vaahtosammuttimia on höyryputkien ohella kiva ammuskella vartijoiden
hämäämiseksi ja lasereiden paljastamiseksi. Jääpalat sulavat
ja ikkunat särkyvät vasta tietyn määrän vahinkoa otettuaan,
unohtamatta tietenkään kaappien auki hakkaamista ja sitä että
sen oven on kaaduttava johonkin irrottuaan saranoiltaan ja
siinä alla ei välttämättä kannata olla (saatte ihan itse päätellä
tuliko kokeiltua). On siinä ollut tekemistä tovi jos toinenkin.

Summa summarum

Juonesta
en kerro sillä mielestäni jokaisen tulisi saada se itse selvittää
vaikka se sitten tulisikin trailerista eikä demosta tai pelistä.
Mutta itselleni demo sisälsi pari pientä yllätystä (ja ainakin
yhden isomman MGS:n läpipelaamisen muistuessa mieleen) verrattuna
trailereihin, minkä lisäksi toki tilannetta tarkennettiin huomattavasti.
Tosin parhaat palat on luultavasti sitten vasta itse pelissä
mutta jo demon lopuksi jätettiin liian monta kysymystä vastaamatta.

Demo päättyy tyylikkäästi taisteluun trailerissakin näkyvän Olgan kanssa ja sen jälkimaininkeihin jossa avataan todellakin monta kysymystä joihin ei vastata. Aivan lopuksi saat vielä Internet rankingia varten koodin ja se on aika kiehtova systeemi kertoen käytetyn peliajan, contienut, ammutut laukaukset jne.

Lienen ehkä vieläkin hieman positiivisessa shokissa tuon demon perusteella etten keksi enempää kerrottavaa tähän hätään. Vaikka itse peli olisikin "vain" samaa tasoa kuin demo, se olisi silti paras tähän asti pelaamistani peleistä. Nyt siitä tittelistä vääntävät kättä MGS ja FF7, tämän demon kärsiessä vain lyhyydestä.

Kommentit

Legendaarista :)

Indeed, olen sanaton. =)

Legendaarista , LOL

Voisin tehdä itsemurhan jo pelkästään tuon hymiön takia.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi

Lisää sisältöä