Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Alien Hominid

Vuonna 2002 alkunsa flash-pelinä saanut Alien Hominid on luultavasti usealle nettiselaajalle tuttu peli. Newgrounds.comissa,
hullujen flash-animaatioiden ja -pelien tukikohdassa, alun perin
julkaistu Dan Paladinin luoma peli sai niin paljon suosiota, että se
päätettiin kääntää myös olohuoneen suurelle kolmikolle. Kyseessä ei
suinkaan ole sama netissä ollut peli, vaan konsoliversioita varten
hiottu uutukainen tutusta klassikosta. Halvalla hintalapulla koristettu
Alien Hominid onkin erikoinen tapaus pelimaailmassa, mutta onko tästä
2D-räiskinnästä sittenkään niin paljon iloa?


Sädetä minut ylös, Scotty


Alien Hominid on perinteistäkin perinteisempi tasosekoilu, jossa
edetään vasemmalta oikealle tuhoten kaikki, mikä eteen sattuu tulemaan.
Peli saa alkunsa, kun pahansuopa mutta söpö muukalainen ammutaan
ilmakehästä maankamaralle. Totuutta piilottelevat aggressiiviset
FBI-miehet yrittävät peittää todisteet, mutta eivät löydä roskissa
piileskelevää avaruusoikkua. Pienen alkuanimaation jälkeen peli
lähteekin täysillä käyntiin ilman sen kummempia tarinointeja.
Hyppelystä, ammuskelusta ja väistelystä koostuva pelimekaniikka on
yksinkertainen oppia, mutta vaikea masteroida. Vihollisia puskee päälle
älytöntä vauhtia, ruutu täyttyy panoksista ja suuret pomot tekevät
kaikkensa tuhotakseen pelaajan hermot. Alien Hominid on vaikea peli,
suurimmaksi osaksi siksi, että vihollisten panoksia ei yleensä edes
näe, koska ne sulautuvat taustaan kuin ekshibitionisti
erotiikkamessuille. Tämän lisäksi panokset tulevat kohti todella nopeaa
vauhtia, joten yli-inhimillisiä refleksejä tarvitaan. Peli menee usein
liian sekavaksi, jolloin kuolemia tulee monta peräkkäin. Kuolemista
myös edesauttaa se, että hetkellinen kuolemattomuus syntymisen jälkeen
on aivan liian lyhyt. Useat pomotaistelut ovat myös erittäin vaikeita,
mutta onneksi jokaiseen bossiin on selkeä ja toimiva taktiikka.


Pieni keltainen mies ei silti ole mikään uusavuton sankari, vaikka
siltä hieman näyttääkin. Hominid osaa ampumisen lisäksi kieriä eteen ja
taakse, kaivautua maan alle, syödä vihollisten päät ja ohjata useita
kulkuneuvoja. Maan alta on mahdollista vetää pahikset kuoppaan, kuten
myös suojautua vihollistulelta ja pahan katseilta. Puremalla
vihollisten päät irti Hominid voi aiheuttaa massahysteriaa ja näin
pelottaa muut pahikset pois. Megamiehiseen tapaan paukkuraudan voi myös
ladata, jolloin vahinko on moninkertainen. Riippuen siitä, minkä pelin
seitsemästä säteestä on kerännyt, tekevät säde ja kranaatti erilaista
vahinkoa. Esimerkiksi jääsäde luonnollisesti jäädyttää, tulisäde
polttaa viholliset ja vihreä myrkkysäde leviää laajalle alueelle.
Loppujen lopuksi aseen valinnalla ei ole juurikaan väliä, sillä
jokainen säde tappaa - osa huonommin, osa paremmin. Perusase kannattaa
toki aina päivittää, mutta kolmea sädettä ampuvaa asetta ei, sillä
kyseinen vekotin on yksi harvoista aseista, joka selvästi poikkeaa
muista. Sädettämisen lisäksi Hominid osaa heitellä kranaatteja, joita
löytyy vastaantulevista laatikoista. Useassa kentässä on myös
kulkuneuvoja, joita käyttämällä radan voi oikeastaan jyrätä läpi
kiireellä.


Kuinka flashmaista…


Alien Hominid on yksinkertaisuudessaan sangen kaunis peli. Graafisesti
peli on erittäin sarjakuvamainen, flashmainen, hullunkurisella
tyylillään makaaberi, mutta samalla pastellimaisen söötti. Viholliset
koostuvat maailmasta riippuen agenteista, neuvostojoukoista tai muista
kliseisistä entiteeteistä. Useimmiten viholliset ovat tylsän näköisiä
"mukahauskoja" tyyppejä, mutta pomot ovat sentään lähes poikkeuksetta
kekseliäitä ja hauskoja sairaalla tavalla. Eräässä pomotaistelussa
pitää esimerkiksi nostaa ufon säteellä vihollisia ilmaan ja pudottaa
nämä lihamyllyyn, kuinka tylyä! Netissä toimivasta flash-pelistä ollaan
graafisesti päästy pitkälle, mutta tietynlainen amatöörisyys silti
paistaa läpi kokonaisuudessa. Hauskana lisänä mainittakoon erilaiset
päähineet, joilla voi piristää hahmon ulkoasua. Tästä olisi silti voitu
vielä paljon parantaa. Äänipuoli on aika vaisu, eikä mitään
muistettavaa melodiaa jää päähän soimaan, eivätkä ylivedetyt
kuolinhuudotkaan jaksa kauan naurattaa.

Pienen muukalaisen
onneksi xenophobian täyttämät vastustajat eivät jaksa 16:ta kenttää
kauempaa sankariamme kiusata. Peli jakaantuu kolmeen maailmaan, joista
jokaisessa on tietty teema. Välillä pelissä pääsee myös hurjastelemaan
lentävällä lautasellakin pilvien keskellä. Pääseikkailun lisäksi
pelistä löytyy suuri määrä yhden ruudun kokoisia minitehtäviä ja
mahdollisuus tehdä näitä itse. Alien Hominid on 2D-peleistä pitäville
varsin hyvä ostos hintansa ja vaikeustasonsa vuoksi. Tällaisia pelejä
ei muutenkaan markkinoilla ole liikaa, ja contramainen pelattavuus on
ainakin iäkkäämälle pelaajaryhmälle luultavasti mieleen. Toisaalta
netistä saatava flash-versiokin saattaa täyttää nälän, joskin
konsoliversio tarjoaa paljon laadukkaaman kokemuksen.

Tsekkaa myös Dan Paladinin haastattelu PS2FIN:ssä!

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi