Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

SSX Tricky

Kovaa ja korkealta

SSX, eli Snowboard Super Cross oli kohtalaisen menestynyt PS2-peli, ja koska lypsävää lehmää ei kannata tappaa on EA julkaissut sille jatko-osan kaikille uutuuskonsoleille - SSX Trickyn. Sen GameCube- ja Xbox-versiot julkaistiin noin ikuisuutta myöhemmin kuin PS2-versio. SSX Tricky ottaa niinkin arkisen asian kuin lumilautailun, ja tekee siitä hauskaa lisäämällä siihen hurjia pudotuksia ja realismin rajoja venyttäviä erikoistemppuja.

SSX Tricky ei ole graafiselta ilmeeltään mitenkään erityisen hieno, mutta grafiikka ajaa asiansa. Pelihahmot näyttävät hyviltä, eivätkä ole kovinkaan kulmikkaita. Ensivaikutelma pelistä on hidas. Peli toimii koko ajan nopeudella 20-30fps, ja piirtoetäisyyskin on selvästi havaittavissa. Tähän kuitenkin tottuu nopeasti, ja pian sitä jo laskeekin rotkoon nopeudella 120km/h välittämättä ruudunpäivitysnopeudesta tai piirtoetäisyydestä. Maastot näyttävät melko aidoilta valtavine rotkoineen ja jäisine kuiluineen. Lumi näyttää lumelta ja myös käyttäytyy sen tavoin: merkityillä reiteillä lumi on tamppautunut kovaksi, ja laudat liukuvat enemmän sen päällä, kun taas merkkaamattomia puuterilumireittejä laskiessa laudat uppoavat lumeen ja liikkuvat siinä hitaammin. Tiukkojen käännösten aikana laudat nostavat lumipölyä ilmaan, ja laudasta jää koko ajan jälki lumeen. Tämä jälki ei katoa, joten sen perusteella voi hyvin nähdä mistä kilpakumppanit ovat laskeneet.


Sormet solmussa

Tämän tyylinen peli on vain yhtä hyvä kuin sen pelattavuuskin, ja tällä osa-alueella SSX Tricky loistaa. Hahmon pääsääntöinen ohjaus tapahtuu analogitikusta, kun taas temput tehdään D-Padilla, olkapäänapeilla, sekä A- ja B-napeilla. Maan kamaralla D-Padilla voi myös ohjata hahmoa, ja B toimii boostina. Temput tehdään yleensä tietyllä kaavalla: aluksi kerätään tarpeeksi vauhtia, etsitään lähin hyppyri ja aletaan virittämään ponnistusvoimaa painamalla A pohjaan. Samalla painellaan D-Padista haluttu pyörimissuunta. Hyppyrin nokalla A päästetään irti, ja suoritetaan haluttu temppu painelemalla olkapäänappeja ja B:tä erilaisissa yhdistelmissä. Ilmassa analogitikulla voidaan hienosäätää laskeutumisasentoa, jotta temppu onnistuisi mahdollisimman hyvin. Helpoimmat temput vaativat vain yhden napin painamista, mutta hankalimmat temput vaativat useaa neljän napin yhdistelmää, samalla kun D-Padilla pyöritetään hahmoa mitä hulluimpiin asentoihin.



Näyttää kummalta, kuulostaa hyvältä

Pelin musiikkipuoli on erinomaisesti toteutettu. Musiikki todella kuulostaa hyvältä, ja siihen on selvästikin panostettu paljon. Melkein kaikki pelin noin kymmenestä kappaleesta kuulostavat upeilta, ja niitä voisi kuvitella kuuntelevansa ihan ajan kuluksi. Toki ääniraidalle mahtuu mukaan pari poikkeusta, jotka vahvistavat säännön. Äänitehosteistakaan ei löydy juurikaan valittamista. Ainoa valittamisen aihe ovat pelihahmojen kornit huudahdukset toisilleen kesken pelin. Erityisesti mieleen jäi niinkin omaperäinen huudahdus kuin ”See ya, don’t wanna be ya!”. Myös taustalta kuuluva selostaja voi ärsyttää hieman. Lähes jokaisen onnistuneen tempun jälkeen kuuluu selostajalta jokin kehuva kommentti, oli temppu miten yksinkertainen tahansa.

SSX Trickyssä on 12 erilaista hahmoa, aina new-age –hipistä saksalaiseen hip-hoppariin, joista jokaiselle on keksitty taustatarina, motto, lempielokuva ja kaikkea muuta roskaa, jota kukaan tuskin jaksaa lukea. Jokaisella hahmolla on omat erikoistemppunsa, jotka saadaan käyttöön vasta kun hahmon adrenaliinimittari on täynnä. Haasteen lisäämiseksi pelaajalla on vain 20 sekuntia aikaa tehdä erikoistemppu adrenaliinimittarin täyttymisestä. Jos temppua ei ehdi tehdä, tyhjenee mittari hieman ja se täytyy täyttää uudestaan. Erikoistemput tehdään kahden tai kolmen napin yhdistelmillä, mutta ne vaativat paljon aikaa onnistuakseen. Siksi niitä kannattaakin yrittää vain erittäin korkeiden hyppyjen aikana. Hahmon adrenaliinimittari on kisan alussa tyhjä, ja sitä saa täytettyä tekemällä erikoistemppuja. Boostin käyttö tyhjentää adrenaliinimittaria. C-tikulla voi hakata kanssakilpailijoita nurin, ja onnistuneesta kaadosta adrenaliinimittari täyttyy heti.



Paljon pelattavaa

Erilaisia ratoja löytyy SSX Trickystä 10, ja pelimuotoja kolme: nopeuskilpailu, temppukilpailu ja harjoitusmoodi. Nopeuskilpailussa ajetaan samaa rataa kolme kertaa, tarkoituksena sijoittua kolmen parhaan joukkoon jatkoon pääsemiseksi. Temppukilpailussa jokaiselle radalle on määrätty pronssi-, hopea- ja kultamitalin pisterajat, jotka on rikottava ja selvittävä maaliin aikarajan puitteissa. Nämä kilpamuodot muodostavat World Circuitin eli yksinpelin uramoodin, ja tässä moodissa avataan kultamitaleita keräämällä uusia ominaisuuksia, kuten uusia ratoja tai pelihahmoja. Pelin 10:stä radasta kaksi on erikoisia temppuiluratoja, joita ei voi pelata World Circuitissa. Pelissä on myös kahden pelaajan moninpeli, jossa vaihtoehtoina ovat nopeuskilpailu neljän tietokonevastustajan kanssa tai pistekilpailu ilman tietokonevastustajia. Moninpelissä ruutu on jaettu pystysuunnassa, mikä tietää näkyvyysalueen kaventumista. Tämän takia moninpeli on toimivampaa kun molemmat pelaajat osaavat radat melko hyvin ulkoa.

Kaiken kaikkiaan SSX Tricky jättää käteen melko pitkäkestoisen ja uudelleenpelattavan yksinpelin, moninpelistä puhumattakaan. Moninpelistä riittää iloa pitkäksi aikaa, varsinkin jos vastakkain on kaksi kokenutta pelaajaa. Ehdottomasti tutustumisen arvoinen peli.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi