Tulevia pelejä: World Rally Championship

Evolutionsin toimitusjohtaja Martin Kenwright kertoo haastattelussa
firmansa tulevasta World Rally Championship pelistä:

"Kun katsoo rallia TV:stä niin näkee helikopterin
lentävän yli vuorenharjanteen ja kaartavan alas
kohti hopeavälähdystä, joka jättää
horisonttiin pitkän pölypilven, nähdäkseen
tarkemmin ralliauton kiitävän kallion reunamaa hengenvaarallisen
tiputuksen saattamana kohti huippua." Se näytti
uskomattomalta. Tavoitteemme oli, että WRC näyttäisi
samanlaiselta kun televisiosta katseltuna. Kun lähdimme
suunnittelemaan peliä, yksi tärkeimmistä asioista,
johon kiinnitimme huomiota oli se, kuinka voisimme parantaa
omia tuotantotekniikoitamme, kehittämällä omat
ainutlaatuiset kehitystyökalut peliä varten.

Kun ensimmäinen pelikonsepti oli selvillä, oli
hyvin selvää, että käyttämällä
perinteistä 3D-teknologiaa ja 3D-grafiikkaa meiltä
veisi useita viikkoja ja tusinan verran artisteja luomaan
yhden pelin sadoista 3D-ympäristöistä, tämä
vaatisi myös paljon muistia. Tajusimme, että meidän
täytyy tehdä nopea, muistia tehokkaasti käyttävä
tapa luoda 3D-maailma uudenlaisella teknologialla.

Kehitimme "Spline Worldin" 3D-maailma- ja rataeditorin.
Tämän kehittäminen kesti kauan ja kehitystyö
on jatkuvaa. Prosessin edellytys on, että meillä
ei ole valmiiksi mallinnettua maailmaa objekteineen. Näin
ratasuunnittelijan on mahdollista luoda pelimaailma hyvin
lyhyessä ajassa käyttäen murto-osan muistia
polygonia kohden.Voimme kopioida oikeat ralliradat ja luoda
paljon suurempia, parempia ja monimutkaisempia ratoja, kuin
tähän asti on luotu ja vapauttaa muistia pelin muiden
ominaisuuksien toteuttamiseen.

Pelin 3D-maailmat perustuvat satelliittipaikannukseen. Tämä
takaa uskomattoman realismin mahdollistaen pelaajan ajavan
läpi upeiden kanjonien ja yli mäen nyppylöitten,
johon he ovat tottuneet. Tavoitteemme oli luoda realistinen
3D-ajomaailma, joka perustuu oikeisiin teihin ja paikkoihin.
30 x 30 3D-maailma ei ole vain lasisia käytäviä
vaan vapaasti ajettavia maailmoja vuorineen ja uskomattomine
maisemineen, 3D-maailma, jossa on mahdollista nähdä
pienimmätkin yksityiskohdat. Maisemat eivät ole
tyhjiä, vaan ne ovat täynnä eri elementtejä
kuten sadetta ym.

Radat, joita käytimme rallitaipaleille on mallinnettu
mielenkiintoisiksi, ei vain tasaisiksi maastoksi, vaan radoilla
on korkeuseroja ja maastot ovat uniikkeja eivätkä
näytä samanlaisilta. Radat ovat myös dynaamisia
sisältäen pölyävää lunta, mutaa
ja hiekkaa. Radat on suunniteltu käyttäen "Spline
teknologiaa" joko oikeisiin karttoihin perustuen tai
mielikuvitusta käyttäen. Käyttämällä
"kolmiulotteisia viivoja" tiet on helppo klikata
ja vetää paikalleen ja 20 km osuus syntyy erittäin
helposti. Se vie vain 2-5 tavua muistia rataa kohden, jos
käyttäisimme 3D-polygoneja, se veisi useita megatavuja
ja siihen ei vielä mahtuisi kaikkia radan yksityiskohtia.
Ratojen leveyttä, pituutta ja tekstuuria on helppo muuttaa
muutamassa minuutissa. Kun rata on valmis, kaikki radansivun
objektit siirtyvät automaattisesti oikeisiin paikkoihin
radalla. Näin on helppo tehdä muutoksia ratoihin
pelattavuuden säilyessä ennallaan.

3D-maailma on täynnä elämää. Pelin
maailmat sisältävät tuhansia objekteja, jotka
on prosessuaalisesti luotu. Suunnittelijan on mahdollista
hallita objektien sijoiteltu pelimaailmaan muutamassa minuutissa.
Mm. metsät saadaan näyttämään todellisilta.
Pelimaailmassa olevat taivas, maasto ja objektit on kokonaan
teksturoitu valokuvamaisen realistisesti. Työskentelimme
valokuvaajien kanssa, jotka ovat ottaneet tuhansia valokuvia
jokaiselta 14 ratataipaleelta. Kaikki pelin tekstuurit on
otettu elävästä elämästä, kuten
teiden tekstuurit, puut, kivet ja kyltit. Pelin valoisuusolosuhteet
ovat erilaiset riippuen siitä, mikä vuorokaudenaika
on. Slpine-editori antaa mahdollisuuden nähdä ratoihin
tehtävät muutokset reaaliaikaisina, sellaisina kuin
ne tulevat pelissä olemaan.

 

Tärkeimmät piirteet

- 4 eri pelimoodia.



- Kaikki autot, tiimit, kuljettajat ja yli 70 rataa kaudelta
2001.



- Realistiset satelliittipaikannuksen avulla mallinnetut radat,
joissa pääsee ajamaan radan ulkopuolelle.



- Näkymät kuskin ja kartanlukijan näkövinkkelistä
sekä auton ulkopuolelta.



- Kuskit ja kartanlukijat reagoivat eri tilanteisiin (mm.
kolari) realistisesti ja niiden naamat on myös mallinnettu
oikeiden esikuvien mukaan.

- Autot hajoavat vaikka palasiksi oikein pahoissa kolareissa,
ja lika ja kura tarttuvat autojen pintaan.

- Motion captured mallinnettu yleisö: mm. ratamiehet,
valokuvaajat ja eläimet.

- Realistinen lumi, vesi, räntäsade ja sumu, jotka
on mallinnettu mahdollisimman todenmukaisesti.

- Auton takaa ja ilmasta replay moodien lisäksi replay
amatöörikuvaajan kamerakulmasta.

- Kuskin ja kartanlukijan puhe sekä moottorin ym. äänet on otettu oikeista esikuvista.


Kuvat, tiedot ja haastattelut SCEE:n E3-rompulta

Kirjaudu kommentoidaksesi