Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

IGN haastatteli Kojimaa

Tässä jo aiemmin mainitsemamme haastattelu Hideo Kojimasta.

IGN: Hideo Kojimaan mukaan olemme hyvin onnekkaita. Jokunen viikko sitten E3ssa Metal Gear Solid 2: Sons of Libertyn takana työskentelevä ohjaaja ja visioija vahvisti että tämä olisi viimeinen kerta jolloin hän puhuu julkisuudelle Konamin suurimmasta jatko-osasta ja hän tarkoitti sitä. Kojima, joka on kehittänyt ulkonäössä, monimutkaisuudessa, teknisessä suunnittelussa ja yksityiskohdissa sammakonloikan edellä olevan seuraavan sukupolven pelihirviön, PS2lle tai sen puoleen muillekkaan konsoleille, täytyy tarttua töihin ja viimeistellä tekemisensä.

Kuten asianmukaisesti mainitsimme, tapasimme vaatimattoman ja nerokkaan suunnittelijan kanssa ja puhuimme hänen kanssaan MGS2sta niin pitkään kuin saatoimme. On vaikeaa tietää mistä aloittaa Metal Gear Solid 2:n kanssa koska pelin lähestyminen on kuin lähestyisi kirjallisuutta, sillä se on täynnä vertauskuvia, viittauksia ja mysteereitä jotka vain varovaiset, huomattavat pelaajat pystyvät paljastamaan. Mutta yritimme parhaamme ja toivomme, että pidätte kuulemastanne. Tässä siis on haastattelumme Konamin kunnioitettavan tekijän, MGS2 ohjaaja Hideo Kojiman kanssa.

IGNinsider: Montako prosenttia [Metal Gear Solid 2sta] on valmiina?

Hideo Kojima: En oikeastaan pysty kertomaan prosentteja mutta meillä on kaikki rakennuspalikat valmiina ja nyt meidän tarvitsee pistää ne yhteen.

IGNinsider: Miksi piilottaa peli näin, viedä se pois julkisuudesta?

Hideo Kojima: Viime vuonna E3ssa näytimme trailerin antaaksemme teille kuvan minne olemme menossa ja silloin kysymys oli, että miltä se tuntuu kun se on pelattava. Sitten julkistimme demon ja seuraava kysymys oli, että mitä tapahtuu Olgan jälkeen? Me annamme teille murusia mutta emme oikeastaan halua paljastaa kaikkea kerralla ja pilata peliä. Siksi kasasimme trailerin, antaaksemme teille murusia sieltä täältä, jotain josta puhua kunnes julkaisemme pelin.


IGNinsider: Olen laskenut viisi eri juonenkäännettä trailerista, voitko kertoa meille paljonko olet kertonut meille tarinasta?

Hideo Kojima: Ehkä kymmenestä kahteenkymmeneen prosenttia.

IGNinsider: Yksi uusi efekti jonka näimme trailerissa oli syöksyvä vesi ja Snake hyppäämässä veteen. Voitko kertoa meille kuinka sitä tullaan käyttämään pelissä?

Hideo Kojima: Peli tapahtuu laivalla joka on uppoamassa joten on ilmiselvää, että vedellä on iso osuus.


IGNinsider: Nyt kun olet aloittamassa loppukiriä pelin tekemisessä, miltä kehittäminen on tuntunut tähän mennessä? Oletko yhä tyytyväinen, että valitsit PlayStation 2:n kehitysalustaksi?

Hideo Kojima: Se ei ole laitteiston ongelma, se on meidän ongelmamme, emme ikinä löydä laitteistoa joka pystyisi täyttämään odotuksemme.


IGNinsider: Mitä juoneen tulee, näyttää siltä että mukana on useita erilaisia kilpailevia voimia. On Snake ja on merijalkaväki, on terroristit ja sitten on Fortunen kaltaisia henkilöhahmoja joitten puolenvalinnasta emme tiedä; onko pelissä selkeää rosvoa tai sankaria?


Hideo Kojima:
Ensimmäinen peli on hyvin yksinkertainen. On pahat tyypit ja hallitus palkkaa Snaken hoitelemaan heidät. Tässä pelissä, kuten sanoit, on Snake ja merijalkaväki ja muut erilaiset ryhmittymät ja kaikilla on omat tarpeensa ja halunsa. Et oikeastaan pysty sanomaan ketkä ovat hyviä ja ketkä pahoja. Heidän motiivinsa, heidän toimintansa, ovat kaikki punottu yhteen mutkikkaalla tavalla.


IGNinsider:
Pystytkö ajattelemaan elämää Metal Gear Solid 2:n jälkeen? Onko muita pelejä joita haluaisit tehdä vai oletko keskittynyt vain tämän tekemiseen?


Hideo Kojima:
Olen erittäin keskittynyt Metal Geariin tässä vaiheessa.


IGNinsider: Trailerissa on päällepuhumisia alussa, voitko kertoa mikä hahmo on kyseessä?

Hideo Kojima: Se on salaisuus.


IGNinsider: Mikä oli inspiraatiosi tämän pelin tekemiseen?

Hideo Kojima: Missä tahansa pelissä missä vihollinen käy kimppuusi, sinun täytyy ampua ja jos palataan Space Invadersiin niin he ampuivat sinua lähestyessään, joten miten aiot suojella itseäsi? Sinä aiot ampua ja se on tyypillinen videopeli. Pelissäni en halunnut tehdä sitä, halusin tehdä pelin jossa voit vältellä vihollista. Kun Konami käski minun tehdä sotapelin, päätin yhdistää nuo kaksi elementtiä ja tehdä Metal Gearin.

IGNinsider: Metal Gear Solid 2 tulee olemaan viimeinen peli jossa on Solid Snake?

Hideo Kojima: Me emme tiedä.


IGNinsider: Onko graffiikkamoottori jonka näemme demossa ja trailerissa se lopullinen moottori?


Hideo Kojima:
Kyllä, se tulee olemaan hyvin pitkälti sama. Jos demo olisi otettu vastaan huonosti niin meidän olisi tarvinnut tehdä kaikki uusiksi ja jos ihmiset eivät olisi tykänneet siitä niin silloin talvi 2001 olisikin talvi 2002.

IGNinsider: Tuletko sisällyttämään VR tehtäviä alkuun?

Hideo Kojima:Ei, ei VRää.

IGNinsider: Onko uudessa pelissä olevista parannuksista ainutkaan suora vastaus pelaajien toiveisiin nähdä se jo ensimmäisessä pelissä?

Hideo Kojima: Niitä on koko nippu. Esimerkiksi tämän pelin first person kuvakulmassa voit katsoa ylös vääntämällä analogista ohjainta ylös tai voit vaihtaa sen muistuttamaan lentosimulaattoria.

IGNinsider: Yksi lempikohdistani uudessa trailerissa on se uusi ase joka heittelee salamia. Mistä sait inspiraation siihen?

Hideo Kojima: Raidetykki. Fortune on hyvin onnekas nainen, luodit eivät voi osua häneen ja sen takia hän on taistelukentällä. Hänellä ei ole sotilaskoulutusta joten päätimme antaa hänelle hyvän aseen.

IGNinsider: Voiko Snake ikinä käyttää tuota asetta?


Hideo Kojima:
Ei, se tuhoaisi pelin.

IGNinsider: Kerro meille joitakin lempielokuviasi tai -kirjojasi?

Hideo Kojima: On niin monia kirjoja ja elokuvia joista pidän etten koskaan mainitse niistä mitään nimeltä. On olemassa japanilainen kirjailija nimeltä Kobo Abe.


IGNinsider: Olen aina halunnut tietää laatikkoon piiloutumisesta. Miksi piiloudut laatikkoon?

Hideo Kojima: Peli on täynnä jännitystä kaiken taistelun takia ja joku ei kestä tuota jännitystä ilman taukoja niin sen takia pelin halki löytyy pieniä hauskoja asioita, kuten laatikot ja tyttöjulisteet seinillä.


IGNinsider: Olet maininnut että tämä peli on vastakohta Metal Gear Solidille joka käsittelee geneettistä kohtaloa ja Metal Gear Solid 2 käsittelee kuinka ympäristö ja kasvatus vaikuttavat olemukseemme. Onko tämä sidoksissa kolmeen Snakeen jotka ovat geneettisesti identtisiä mutta ovat erilaisia?


Hideo Kojima:
Edellisen pelin teema ja tämän pelin teema muodostavat yhdessä yhden ison teeman jonka yritän antaa kaikille ja kolme Snakea ovat kuin näyttelijät jotka yrittävät ilmaista sitä.


IGNinsider: Kuka on sotilasasiantuntijasi tämän pelin kohdalla ja kuinka sait häneen yhteyden?

Hideo Kojima: Herra Moto Satamori. Tiesin hänestä ja halusin saada hänet kiinni joten kyselin ympäriltäni ja sain hänen puhelinnumeronsa.

IGNinsider: Me tavallaan kysyimme tämän kysymyksen jo, mutta onko sinulla ideoita tulevia pelejä varten vai saatko inspiraatiosi peli kerrallaan?

Hideo Kojima: Minulla on aina nippu ideoita varastossa, niitten järjestys jonossa perustuu siihen voimmeko me todella luoda sen pelin nykyisen henkilökunnan taidoilla ja kokemuksella. Ja on pelejä jotka haluaisimme tehdä mutta meillä vain ei ole kokemusta tai peli joka olisi viileä kymmenen vuoden päästä mutta ei sovi markkinoille nyt.


IGNinsider: Puhutko nyt pelkästään MGS-sarjasta?


Hideo Kojima:
En vaan kaikenlaisista peleistä.

IGNinsider: Kysymys koskien säveltäjä Harry Gregson-Williamsia. Miksi valitsit säveltäjän Hollywoodista etkä peliteollisuudesta?

Hideo Kojima: Yksinkertainen vastaus on, että halusimme huippuluokan musiikin ja meillä itseasiassa on ollut Hollywoodin ihmisiä työskentelemässä edellisten pelien ääniefektien kanssa kuten myös musiikin kanssa. Ääniohjaaja ja minä käymme paljon ulkona ja näemme paljon elokuvia ja me halusimme sellaista musiikkia. Yritys nimeltä Media Ventures jota pyörittää Hans Zimmer, tyyppi joka tekee kaiken pelimusiikin ja herra Williams on töissä siellä ja ajattelimme että hänellä on haluamamme materiaali.


IGNinsider: Mikä on ääniraidan tekoprosessi?

Hideo Kojima: Normaalisti kun sävelletään elokuvaan, sinä annat filmin säveltäjälle ja he katsovat sen ja säveltävät. Mitä me teimme oli käytännössä se, että selitimme jokaisen tilanteen, esimerkiksi että Snake on karkaamassa ja hän sävelsi meille musiikin ja lähetti meille jokaisen osan nuotit datana jotta pystyimme muuttamaan korkeutta ja tempoa.


IGNinsider: Onko mitään suunnitelmia 5.1 surroundäänen tukemisesta?

Hideo Kojima: Ei koko pelissä mutta joissakin osissa. Monet japanilaiset pelaajat pelaavat pienillä näytöillään ja ympäristö ei ole sopiva. Haluaisimme tehdä koko pelin 5.1:nä mutta...


IGNinsider: Trailerissa on henkilö joka tappaa neljä kommandoa keskellä käytävää...

Hideo Kojima: Äh, emme voi puhua siitä.

IGNinsider: Kuinka paljon omaa persoonaasi on Snakessa?

Hideo Kojima: Hänen flirttailunsa tyttöjen kanssa ja sellaiset asiat tulevat minulta. Hah hah.


IGNinsider: Metal Gear Solid 2 tuntuu olevan erityisen amerikkalaismausteinen koska siinä on amerikkalaisia päähahmoja ja se käsittelee joitakin amerikkalaisia ihanteita kuten käärmeen olemisen itsenäisyyden symbolina. Minkälaista se on sinulla japanilaisena tehdä peli ihmisistä ja aiheista joita käsitellään amerikkalaisina?

Hideo Kojima: Se ei ole kamppailu, minä itseasiassa nautin siitä. Tietysti minä olen japanilainen siinä mielessä että synnyin ja kasvoin Japanissa mutta ne ovatkin ainoat asiat jotka tekevät minusta japanilaisen, olen kasvanut lukien kirjoja kaikkialta, joten peli tulee ihmiseltä joka on kasvanut paljon kansainvälisemmässä ympäristössä.

Kirjaudu kommentoidaksesi