Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Bioshock Infiniten kulisseissa tapahtuu

Yksi vuoden 2013 odotetuimmista peleistä on kohdannut vaikeuksia. Ensimmäiset merkit Bioshock Infiniten ongelmista nähtiin jo loppukeväästä, kun alkujaan kuluvan vuoden lokakuulle luvattu peli siirrettiin ensi vuoden helmikuulle.

Nyt peliä kehittävän Irrational Games -studion on jättänyt kaksi avainhenkilöä, ulkoasusuunnittelija Nate Wells sekä tuotesuunnittelusta vastannut Tim Gerritsen.

Wells ehti työskennellä Irrational Gamesilla 13 vuotta, ja pitkälti hänen aikaansaannoksiaan olivat esimerkiksi Rapture, tuo alkuperäisen Bioshockin kehuja kerännyt peliympäristö, sekä Big Daddy -hahmo.

Gerritsenillä puolestaan on takanaan 20 vuotta pelinkehittäjänä. Bioshock Infiniten parissa hän ehti työskennellä vuodesta 2008, jota ennen hän toimi mm. Preyn kehittäneen Human Head Studiosin toimitusjohtajana ja osaomistajana.

Wells ja Gerritsen eivät ole yksin, sillä heidän lisäkseen Irrationalin on jättänyt viime aikoina muitakin työntekijöitä esimerkiksi tasosuunnittelun ja tuottamisen tehtävistä.

Bioshock Infiniten kehittäminen on ollut tekijöilleen selvästi ennakoitua hankalampaa. Vuoden 2011 E3-messuilla julkaistu 14 minuutin pelivideo oli Kotakun tietojen mukaan kaukana pelin senhetkisestä todellisuudesta, ja suunnittelijat ovat sittemmin kamppailleet niin pelin tarinan kuin Elizabeth-hahmon tekoälyn kanssa.

Nyt myös Bioshock Infiniten moninpeli on ilmeisissä vaikeuksissa. Alkujaan peliin suunnitellut kaksi yhteistyöhön perustunutta pelimuotoa on ilmeisesti hylätty. Ensimmäinen näistä olisi ollut toteutukseltaan lähellä perinteistä tornipuolustusta, kun taas toinen olisi noudatellut Call of Duty -peleistä tuttua Spec-Ops -kaavaa. Tällä hetkellä on epäselvää, tuleeko Bioshock Infinite sisältämään lainkaan moninpeliä.

Irrational Games ei ole kuitenkaan jäänyt tuleen makaamaan. Gears of War -pelien tuottamisesta vastannut Rod Fergusson jätti äskettäin Epic Gamesin ja siirtyi Irrationalille, mitä ilmeisimmin auttamaan Bioshock Infiniten viimeistelyssä.

Irrational Gamesin keulakuva, legendaarinen Ken Levine myös huomauttaa Kotakun haastattelussa, että  Bioshockin kehitystiimistä leijonaosa työskentelee edelleen Bioshock Infiniten parissa. Irtisanoutumisia hän pitää normaalina kiertona, jota 200 henkilöä työllistävässä studiossa tapahtuu.

Pelinkehityksen vaikeuksista Levine toteaa, että haaste juontuu pitkälti Bioshock Infiniten monipuolisuudesta. Kun pelaajalle annetaan laaja valikoima toimintamahdollisuuksia, on niiden hiomisessa paljon työsarkaa.

Bioshock Infiniten julkaisupäivä on 26. helmikuuta 2013.

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi