Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

The Conduitin tekijät avautuivat moninpelin ongelmista

The Conduitin tekijät avautuivat Game Developer -lehden elokuun numerossa pelistään. Postmortem-artikkelisarjassa kehittäjät kertovat omin sanoin mikä meni oikein ja mikä väärin.

High Voltagen Josh Olsonin ja Eric Nofsingerin mielestä kehityksessä mentiin oikeaan suuntaan alkupään omarahoitteisuuden osalta, joka antoi tekijöille vapaat kädet. Lisäksi pelistudio oli tyytyväinen Wiin kontrolleihin ja  sekä moninpeliin ja fokusointiin. Esimerkkinä viimeisestä tekijät mainitsevat ns. tyttöystävä-moodin, joka olisi antanut toiselle pelaajalle mahdollisuuden osallistua peliin hieman Super Mario Galaxyn yhteistyötilan tyyliin. Hauska idea osoittautui kuitenkin vähemmän hauskaksi itse pelitilanteessa, joten tekijät keskittyivät olennaiseen ja jättivät sen pois.

Kritiikkiä ja syitä vikaan menemiseen High Voltage löysi kuitenkin vääristä odotuksista ensimmäisen oman pelisarjan tekemisessä, aikataulun ja kehitystiimin koordinoinnista, teknologiaan keskittymisestä ja bling-efektien luomisesta hauskan pelattavuuden sijaan - mutta myös pelin kehitystä häirinneistä yllättävistä ulkopuolisista tekijöistä, kuten jatkuvista haastattelupyynnöistä (lue KonsoliFINin haastattelu täältä!), fanien sähköposteista ja puhelinsoitoista sekä ilmoittamattomista vierailuista. Olson ja Nofsinger kehuivat fanejaan kuitenkin The Conduitin julkaisun jälkeisistä onnitteluista ja ehdotuksista. Lisäksi aiemmin kehuttu nettimoninpeli tuotti ongelmia, sillä High Voltage ei ollut täysin valmistautunut verkkomoninpelin testaamiseen. The Conduitia tehtiin aluksi yksinpeliksi, mutta peliyhteisön kiinnostuksen takia moninpeli lisättiin mukaan tekijöiden vapaa-ajankin kustannuksella: suuri osa tuotantotiimistä vei Wiin dev-kitit koteihinsa useampana iltana viikossa viimeisten kuukausien aikana verkkomoninpelin testausta varten.

High Voltage on kuitenkin The Conduitin lopputulokseen ja moninpeliin tyytyväinen, mutta puhemiehinä toiminut kaksikko kertoi oppineensa samalla pelin kehityksen vaikeuksista.

- Pidämme todella paljon Wiin pelien tekemisestä ja vaikka matkan aikana oli paljon töyssyjä, uskomme osoittaneemme FPS-pelien kuuluvan Wiille, Olson ja Nofsinger kertovat.

Galleria: 

Kommentit

He tekivät niin hyvää työtä kuin vain pystyivät. Vaikka peli ei mikään mestariteos olekaan, ei tiimin työtä kannata kuitenkaan vähätellä. Ei se ole helppoa hommaa tuo pelin tekeminen. Jos Conduit saa joskus jatkoa, tulee jatko-osasta luultavasti hiotumpi kokonaisuus nyt kun teknologia on jo valmiiksi kehitetty, ja tiimi voi keskittyä sisällön hiomiseen.

"...pelin kehitystä häirinneistä yllättävistä ulkopuolisista tekijöistä, kuten jatkuvista haastattelupyynnöistä (lue KonsoliFINin haastattelu täältä!)"

:D

Blame it on KFIN!

Olen varma että tämä oli ensimmäinen noin iso peli heillä. Eli varmasti oli koko poppoo valtavien haasteiden edessä. Ihan kunnialla he siitä selvisivät, ja innolla jatkoa odotellaan. Mutta conduit ilman moninpeliä olisi ollut taloudellinen itsemurha...

"Mutta conduit ilman moninpeliä olisi ollut taloudellinen itsemurha..."

Eipä oikeastaan (Metroid Prime says hi). Moninpelin kehitys näyttäisi vieneen pois resursseja yksinpelin kehittämiseltä, joten ehkä jos tuota resurssien jakoa ei oltaisi tehty, yksinpelistä oltaisiin saatu hiottua jotain Half-lifen tapaista sen sijaan, että tarjolla on nykyisenlainen puolivillainen hölmöillä salaliittoteorioilla varustettu tapaus.

Kuten Vulpes sanoi, jatko-osasta tulee takuulla paljon hiotumpi. :)

FamaZ:

Nykypäivänä tuontyyppinen shootteri tarvitsee moninpelin myydäkseen kunnolla. Tutkimuksissa todettu und maalaisjärjelläkin ajateltu.

Bioshock, Half-life ja primet on poikkeuksia, joskaan eipä nuo kovin perinteisiä fps:iä olekkaan. Conduit taas on.

Kyllä Primekin olisi varmasti paremmin pärjännyt sen nettimoninpelin kanssa.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi