Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Dragon Agelle jatkoa maaliskuussa 2011

Electronic Arts julkaisee Dragon Age 2:n Suomessa 10. maaliskuuta 2011. Roolipelisarjan toinen osa ilmestyy Xbox 360:lle, Playstation 3:lle ja PC.lle. Pelin tuoreen trailerin voi katsoa täältä.

Dragon Age 2:ssa
pelaajat omaksuvat kotiseutunsa tuhosta selvinneen Hawken roolin. Kehittäjät lupailevat tarinan näyttävän kymmenen vuoden siivun Dragon Age -universumin historiaa.

Pelillisesti jatko-osa siirtyy ennakkotietojen perusteella lähemmäksi Biowaren toista roolipelisarjaa, Mass Effectiä. Kehittäjien mukaan luvassa on entistä nopeatempoisempia taisteluita.

Galleria: 

Kommentit

En tiedä olenko ainoa, ketä vakavasti v*tuttaa BioWaren moderni tyyli. Puolivuotta sitten en olisi koskaan uskonut, että "Mass Effect" investointi iskisi Dragon Ageen. DA: Origins oli uskomaton pelielämys sellaisenaan. Miksi loistavaa, monipuolista sekä kaikin puolin ylistettyä pelisarjaa muokataan? Eivätkö 3. miljoonaa myytyä peliä riitä enää BioWarelle?

Modernit ropettajat voivat tunkea yksinkertaisestetun pelielämyksensä sinne minne auringonvalo ei paista. Ja sananvapaus se on meikäläiselläkin.

Allekirjoittaneen väliaikainen nimimerkki: "petetty fani".

Kysehän on siitä, että se ei riitä EA:lle.

Mielummin otan Mass Effectiä lähempänä olevan kokemuksen kuin vanhentuneen pelityylin, joka piinasi ensimmäistä Dragon Agea. Kiinnostavasta tarinasta meni kokonaan maku kun joutui sietämään kammottavia valikoita ja taistelua, hahmon persoonattomuudesta puhumattakaan. Mass Effect on tällä hetkellä about parasta roolipeliä mitä on julkaistu, joten hyvä vaan että seurataan sen jalanjäljissä.

^

Noista argumenteista joku -vanhentuneiden pelityylien ystävä- saattaisi repiä pelihousunsa. On surettavaa, kuinka ihmisiltä ei löydy minkäänlaista arvostusta sitä -vanhentunutta pelityyliä- kohtaan, joka on yksi suuri syy siihen miksi ylipäätään olet päässyt Mass Effectiä pelaamaan. BioWaren vanhat klassikot ovat syy siihen miksi studio on edelleen pystyssä. Kannattaa siis miettiä mitä suustansa laukoo.

*riipps* repes pelihousut prkle! Noeinykai. TitusPullon mielipide on aika samanlainen, kuin muidenkin Konsolipelaajien. Ei sieltä rakkautta heru "Wanhaa koulua" kohtaan...

Köh, *osoittaa yläpalkkia ja KONSOLIfin logoa*. On totta, että vanhoja mekaniikkoja voi kunnioittaa, mutta se ei tarkota että niitä pitäisi joutua sietämään kun parempaa ja toimivampaa on tarjolla. Et sinäkään haluaisi katsoa 20-luvun tyyliin leikattua ja tehtyä elokuvaa vain sen takia, että ilman sitä ei oltaisi päästy siihen missä nyt ollaan.

Se, että BioWare on tehnyt ennen yhden tyylisiä pelejä, ei ole mitenkään merkittävää nykyhetkessä - muuten kuin nostalgisista syistä. Kehitys liikkuu eteenpäin ja pelimekaniikat siinä samassa. Ensimmäinen ja toinen Mass Effect ovat olleet sen verran suuria hittejä verrattuna Dragon Age:en, ettei olisi mitään järkeä jatkaa tyylillä, jota vain harvat kaipaavat. Erityisesti konsolipuolella, joka ei ole omiaan lukuisten valikoiden pläräämiseen kesken taistelun.

"En tiedä olenko ainoa, ketä vakavasti v*tuttaa BioWaren moderni tyyli. Puolivuotta sitten en olisi koskaan uskonut, että "Mass Effect" investointi iskisi Dragon Ageen. DA: Origins oli uskomaton pelielämys sellaisenaan. Miksi loistavaa, monipuolista sekä kaikin puolin ylistettyä pelisarjaa muokataan?" -Acoustic

Taistelu ei toiminut konsolilla, yksinkertaista. Konsolilla ei vain ole niitä samoja näppäimiä kuin tietokoneella on ja hahmoja ei voinut käskeä kunnolla liikkumaan paikasta A paikkaan B. Ihan turha on ruveta puolustamaan sitä rampautettua taistelusysteemiä mikä oli DA:O, mutta rotuvalintojen poistaminen on taas huonompi juttu. Minua ei haittaa todellakaan se että hahmo ei ole ääninäytelty, jos vain saa valita mitä hahmo sanoo. Mutta tuosta taistelusta olen eri mieltä. Se oli hirveää kuraa (ja inventory systeemi oli myös aika kökkö, Diablossa ja Baldur's Gatessa oli parempi).

Joten pitää katsella minkälainen peli se on. Roolipelaamaan siinä sentään pääsee, kuten Mass Effectissäkin sai tehdä. Ja se on tärkeintä.

Minun mielestäni se on pääasia että peli on loistava ja takerruttaa samalla tavalla kun ensimmäinenkin. Sen näkee sitten kun ko peliä pelailee, pakko se ostaa kuitenkin heti on :P

"On totta, että vanhoja mekaniikkoja voi kunnioittaa, mutta se ei tarkota että niitä pitäisi joutua sietämään kun parempaa ja toimivampaa on tarjolla."

Siinäpäs varsin typerä lausahdus. Itse en ainakaan joudu mitään "sietämään", vaan pikemminkin pääsen nauttimaan kunnon wanhan ajan ropettamisesta. Enkä todellakaan pidä roolipelien muuttamista räiskinnäksi/häkkänsläshiksi parempana/toimivampana vaihtoehtona...

Wanhan Ajan Ropettaminen on siis kömpelöitä valikoita, surkeaa ohjausta ja sivusta seuraamista kun hahmot hutkivat toisiaan ja ilmaa tönöttäen paikallaan kuin järkäleet? Ehkä kuitenkin pitäydyn siinä häkkänsläshäämisessä, jos tuo on sitä ns. "old schoolia".

"Minun mielestäni se on pääasia että peli on loistava ja takerruttaa samalla tavalla kun ensimmäinenkin. Sen näkee sitten kun ko peliä pelailee, pakko se ostaa kuitenkin heti on :P"
-Reiveni

Totta puhut. :)

"Wanhan Ajan Ropettaminen on siis kömpelöitä valikoita, surkeaa ohjausta ja sivusta seuraamista kun hahmot hutkivat toisiaan ja ilmaa tönöttäen paikallaan kuin järkäleet?"

Kyse oli kunnioittamisesta. Ymmärrän kyllä sen, etteivät 20-sivuiset dialogit lätkäisty screenille, huonot grafiikat sekä könköt ja äärimmäisen strategiset valikot miellytä kaikkia, mutta et voi sille mitään, että toiset arvostavat juurikin näitä asioita peleissä. Varsinkin kun puhutaan roolipeleistä. Mass Effect 2 ei ole roolipeli, se on toimintapeli roolipelien elementeillä. Roolipelien idealogia perustuu monipuolisuuteen (hahmonluonti etc.), strategiseen pelijärjestelmään sekä erinäisten tavoitteiden saavuttamiseen (aarteiden/esineiden keruu, sivutehtävät ja pääjuoni). Ja jos Dragon Age oli liikaa näpertelemistä, et ole nähnyt juuri mitään.

Dragon Age oli merkki siitä, että vielä kymmenien vuosien jälkeen sama pelimekaniikka toimii ja jyllää voimissaan. Ja nyt BioWare pettää monet faninsa tekemällä mahtavasta roolipelistä toimintapeliä, jossa ei voi luoda edes omaa hahmoaan. Nyrkillä päin kasvoja, sanoisin.

" Roolipelien idealogia perustuu monipuolisuuteen (hahmonluonti etc.), strategiseen pelijärjestelmään sekä erinäisten tavoitteiden saavuttamiseen (aarteiden/esineiden keruu, sivutehtävät ja pääjuoni)."

Noilla perusteilla Mass Effect 2 oli todellakin roolipeli, kaikki nuo löytyivät pelistä (ehkä aarteiden loottamista ei ollut samassa määrin, mutta sekin vanhentunut käsite on jäämässä onneksi unholaan).

Ja Dragon Agehan juuri EI ollut esimerkki siitä että tämä mekaniikka toimii - sen takia sitä ollaan muuttamassa. Kuten Berserker hienosti sen yläpuolella sanoi, konsolilla pelimekaniikka oli rikki, totaalisesti ja täysin.

TitusPullo:
"Ensimmäinen ja toinen Mass Effect ovat olleet sen verran suuria hittejä verrattuna Dragon Age:en"...

Anna tuolle nyt ihmeessä jokin lähde äläkä vain heittele mutulla vääriä faktoja pöytään.

Siis ohjattavuus oli kyllä ihan tuubaa tossa ekassa Dragon Agessa, se tuntui hiomattomalta. On vain hyvä jos sitä muuttavat. Ja eihän Baldur's Gaten valikot olleet mitään kankeita ja Mass Effectissä on pitkää dialogia myös. Ei niiden hahmojen käskyttämisen tarvitse olla niin vaikeaa ja samalla olla tarpeeksi monipuolista kuin se oli tuossa ekassa Dragon Agessa. Minä oikeasti tykkäsin siitä ominaisuudesta missä tekoälyn käytäytyimistä pystyi muokkaamaan haluamakseen. En siis todellakaan ole monipuolisuutta vastaan, vain huonoa suunnittelua.

Dragon Agen konsoli portti oli vain huonosti tehty ja onneksi BioWare tekee asialle nyt jotain, harmi vaan että menevät samalla ottamaan rotuvaihtoehdot pois ja poistavat PC versiosta modaamisen. Mutta pitää olla kärsivällinen ja katsoa mitä tästä tulee.

Itse en ole vielä konsoliversiota edes kokeillut (muoveissa hyllyssä), mutta uskon kyllä ettei DA:n kaltainen ropellus oikein sovi boxin ohjaimelle. Hienoa, että muuttavat sitä tähän jatko-osaan, mutta harmittavasti puucee-versiokin tulee tästä kärsimään...

Joo, se on kyllä ärsyttävää. Koska PC versiossa on se ylhäältä päin kuvattu kuvakulma ja hiiri ohjaus, jolla voi helpommin käskyttää niitä omia ukkoja. Ja sitten ne repäsee modaus mahdollisuuden vielä irti. Uskon että tollainen kyrsii jos pelailee PC:llä.

Täytyy kyllä tosin sanoa että olisi kiva jos muuttaisivat tuota invetaario systeemiä hieman. Tavallaan on ikävä tuota Diablo ja Baldur's gate tyyliä, mikä oli selvä ja hyvä käyttää. Mass Effect 1:sessä ja DA:O, se ärsytti kun inventaariot meni täyteen sillein huomaamatta. Roinan myyminen oli hieman raskasta koska 8 eri inventaario ruudun checkkailu ja kaiken roinan filterointi vei aika paljon aikaa. :3

^Juuh, liian monessa ropessa inventaario-systeemi kusee ja pahasti. Etenkin Massa ykkösessä, jossa kamaa kertyi koko pelin ajan ihan p*rkeleesti...

"Ja Dragon Agehan juuri EI ollut esimerkki siitä että tämä mekaniikka toimii - sen takia sitä ollaan muuttamassa."

Mielestäni käännös konsoleille oli tehty hyvin. Kaikenhan voi tehdä aina paremmin, mutta itseäni eivät nuo "valikot" haitanneet tippaakaan. Ja suurin syyni vuodatukseen on se, että omaa hahmoa ei voi enää tehdä. Sehän on roolipelien tärkein elementti? Oman hahmon luominen sekä syntyperän valitseminen tekivät Dragon Agesta mielenkiintoisemman.

Pitää varmaan jatkossa vain puhtaasti sijoittaa parempaan tietokoneeseen, jos kaikki konsoliropellukset menevät puhtaiksi toimintaseikkailuksi. PC:lle näitä korkkaamattomia roolipelejä sitten löytyy läjäpäin.
__

Ei uskoisi että Diablon inventaarion kääntäminen konsoleille olisi vaikeaa.

"Mielestäni käännös konsoleille oli tehty hyvin. Kaikenhan voi tehdä aina paremmin, mutta itseäni eivät nuo "valikot" haitanneet tippaakaan. Ja suurin syyni vuodatukseen on se, että omaa hahmoa ei voi enää tehdä. Sehän on roolipelien tärkein elementti? Oman hahmon luominen sekä syntyperän valitseminen tekivät Dragon Agesta mielenkiintoisemman." -Acoustic

Minäkin pidin siitä että hahmon syntynäperän sai valita ja se oikeasti vaikutti asioihin. Mutta on toi Mass Effect tyylinenkin systeemi ihan jees. Ja kyllä uskon että hahmoa pääsee muokkaamaan, ei vain voi vaihtaa rotua, mikä on todella sääli.

Ja Diablon inventaariohan tehtiin jo PS1 ajalla. Diablo portatiin PS1:selle, se oli todella loistava, vaikka ihmiset siitäkin osasivat itkeä. Ainut mikä siinä harmitti oli joissain kohdissa frameraten pudotus, muuten täytyy sanoa että siinä pelissä oli parempi ohjaus kuin tietokoneella hiirellä. Koska padilla oli niin helpoa väistellä nuolia ja sun muuta. :)

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi