Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Halo 3 vie verkkopeliä taas askeleen eteenpäin

Halo 2 ehti olla Xbox Liven suosituin moninpeli kaksi vuotta, kunnes Gears of War sysäsi sen listalla kakkoseksi. Yksi syy tähän suosioon on seuranhakujärjestelmä, joka jätti ja jättää edelleen kilpailijat varjoonsa ominaisuuksillaan. 1UP.comin haastattelussa Bungie lupaa, että systeemi palaa kolmanteen osaan entistä ehompana.

Kakkososassa jokaisella pelaajalla on pelilistakohtaiset rankit, joiden perusteella heidät asetetaan vastakkain. Halo 3:ssa järjestelmään lisätään kokemustaso. Se kertoo, kuinka paljon joku on viettänyt aikaa yleensäkin matchmaking-peleissä. Taitotasoa kuvaa numero, kokemusta arvonimi (alokas, veteraani jne).

Muun muassa Gears of Warissa rankattuun seuranhakuun ei voi osallistua ystäviensä kanssa, toisin kuin Halo 2:ssa. Iloinen uutinen on, että kolmonen jatkaa edeltäjänsä linjalla tässäkin asiassa. "Virtuaalinen sohva" eli party-ominaisuus on Bungien kehittämä, eikä se kuulu yleiseen matchmaking-pakettiin, vaikka näin ehkä pitäisi olla.

Monia pelaajia harmitti Halo 2:n pelilistahaussa se, että sitä tiettyä pelimuotoa ja kenttää ei löytynyt milloinkaan tai aivan liian usein. Tähän ongelmaan haetaan myös ratkaisua. Yksi mahdollisuus on, että pelaajat pääsevät äänestämään, miellyttääkö järjestelmän tarjoava ottelu. Samalla kehittäjät saavat palautetta.

Kokonaan uusista ominaisuuksista yksi on XBL Public. Sen avulla voi oman pelihuoneensa avata julkiseksi, jolloin sinne pääsevät myös ystävälistojen ulkopuoliset henkilöt. Toinen mieluisa uutuus on Saved Films, joka mahdollistaa tiukkojen matsien ihastelemisen jälkikäteen. Yksityiskohtia ominaisuudesta ei ole vielä kuitenkaan paljastettu.

Yksi Halo-kulttuurin kantavista voimista on ollut pelimuotojen muokattavuus. Jaffarallien ynnä muiden eeppisten kokemusten luominen helpottuu entisestään, sillä kolmanteen osaan saadaan lisää säädettävää. Jokaiselle pelimuodolle on olemassa yleis- ja erityispiirteet, joihin voi vaikuttaa. Näiden lisäksi pystytään nyt muokkaamaan esimerkiksi tappomatsia johtavan joukkueen ominaisuuksiin.

Jokaisen matsin jälkeen päästään edelleen ihastelemaan tilastoruutua, mutta siihen on lisätty uusia lokeroja. Muun muassa pelaajan tappojen ja kuolemien suhde kerrotaan listoilla, jotka tulevat luettaviksi myös Bungien verkkosivuille. Taiston jälkeen valitaan lisäksi ottelun paras pelaaja vertaamalla urheiden soturien menestystä keskenään.

1UP.comin jutun ohella Bungie käsitteli myös itse julkaisemiaan kuvia. Karttojen erityispiirteiden lisäksi paljastui, että kranaatteja voi kantaa mukanaan enää kaksi jokaista laatua entisen neljän sijaan. Koska kranaatteja on nyt kolmea eri sorttia (Frag, Plasma ja Spike), laskee niiden yhteismäärä kuitenkin vain kahdella.

Vaikka monet asiat Halo 3:n suhteen ovatkin edelleen pimennossa, alkavat ne hiljanneen valottua. Tarinan suhteen on kuitenkin turha odottaa suuria paljastuksia.

Galleria: 

Kommentit

Helmelt kuulostaa! Kaipa toikin on pakko sitten ostaa vaikkeivät aikaisemmat halot paljoa napostelleet. Tosin onlineen en koskaan päässyt niitä kokeilemaan.

"Tarinan suhteen on kuitenkin turha odottaa suuria paljastuksia."

Tiiät kuitenkin. Kerro nyt vaan :)

Pakko hankinta, itseäni ei myöskään kauheasti napostelleet aikaisemmat halot mutta kun kaverin luona linkattiin 4 boxia ja riittävästi pelaajia niin oli hauskaa. Onlinessa en kyllä kokeillut...

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi