Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

WiiWare tekee tuloaan

Nintendo on pitkään mainostanut Wiin olevan konsoli, jolle myös itsenäiset pelikehittäjät voisivat luoda omia ideoitaan ja tuotoksiaan, mutta tähän mennessä ladattavissa ei ole kuin vanhoja klassikoita. Tilanteeseen on vihdoinkin tulossa muutos, sillä Nintendo on julkistanut suunnitelmiaan WiiWaren suhteen.

WiiWare-julkaisut ovat Wii Shop -kanavan kautta ladattavia täysin uusia pelejä, joiden kehityksestä voivat vastata niin tunnetut pelijätit kuin kaikkein pienimmätkin indie-kehittäjät. Kyseessä voi olla sekä tavanomaisemman ohjaustyylin että liikkeentunnistuksen varaan suunniteltuja pelejä, sillä kehittäjät voivat vapaasti valita käytettäväksi minkä tahansa Wiin tukeman ohjaimen.

N'Gai Croalin Level Up -blogille kommentoineen Nintendo of American pääjohtaja Reggie Fils-Aimen mukaan yhtiön myymien perustyökalujen hinta on jo "hiton lähellä ilmaista", toisin kuin kilpailijoillaan. Siinä missä PlayStation Networkille ja Xbox Live Arcadelle kehittävien tahojen on kulutettava suurehkoja summia rahaa ollakseen kilpailukykyisiä, WiiWare tarjoaa "väylän ja päivänvalon peleille, jotka eivät muutoin saa huomiota."

Mielenkiintoista kyllä, Nintendo ei kuitenkaan päästä aivan kaikkea ladattavaksi. WiiWare-pelien on läpäistävä Nintendon bugi- ja yhteensopivuustarkistus sekä saatava ikäluokitus viralliselta taholta, kuten Yhdysvalloissa ESRB:ltä. Manhunt 2:n kaltaiset vain aikuisille suunnatut pelit eivät ole tervetulleita, mutta sen enempää rajoituksia ei ilmeisemmin ole. Hinnoittelussa lopullinen sana on Nintendolla, mutta asiassa toki pyritään yhteistyöhön kehittäjien ja julkaisijoiden kanssa sopivimman hintaluokan määrittelemiseksi.

Fils-Aimen mukaan ensimmäiset WiiWare-pelit saapuvat Wii Shop -kanavalle alkuvuodesta 2008. Niiden hankkiminen tapahtuu Virtual Console -pelien tavoin Wii Pointseilla.

Galleria: 

Kommentit

Haha WiiWare. Ei voi sanoo ku lol :D

eikös wiitä jo muka wareteta? :D

Hieno homma.

Kiinnostava nähdä tuleeko tämän myötä kohta myös tieto jossain yhteyksissä huhutusta kiintolevystä Wiihin. Englannin Nintendo jo asian jyrkästi kiisti, mutta konsolin nykyinen tallennustila tuntuu vain kovin pieneltä uusia, olkoonkin pikkupelejä, ajatellen.

Ihan hieno hommahan tuo on. Silti tätä hieman ihmettelen:

"Siinä missä PlayStation Networkille ja Xbox Live Arcadelle kehittävien tahojen on kulutettava suurehkoja summia rahaa ollakseen kilpailukykyisiä, WiiWare tarjoaa "väylän ja päivänvalon peleille, jotka eivät muutoin saa huomiota."

Meinaako tuo sitä, että pelinkehitykseen käytettyjen työkalujen hinta on niin alhainen, että köyhemmätkin voivat tehdä hienoja ja hyviä pelejä?

Vaiko sitä että PS3:lle ja Xbox360:lle tulee jo niin laadukkaita pelejä "arcadeen", että kilpailu on kovaa ja rahaa menee kun pelejä kehittää, jos haluaa pärjätä?

Alkaa kovalevy olemaan kieltämättä aika pakollinen Wiillekin, kunhan tällainen jakelu alkaa. Saa nähdä minkä kokoista ja hintaista vehjettä alkaa tulemaan.

Toistaiseksi Nintendo on ilmoittanut että kovoa ei olisi tulossa.
Kummallista kyllä...

Pibe:

Kehitystyökaluja tarkoittaa. WiiWaren työkalut maksaa $2500.

MS:n sertifikaatiot kehittämällesi pelille maksaa noin $300 000 ellei saa julkaisijaa pelilleen. WiiWaren sertifikaatiokuluja tai paljon muutakaan ei ole mainittu.

3000-4000 euroa saa nykäistyä melkein mistä ja kuka vaan. Jos pitää alkaa myymään talo, auto ja vaimo, että saa hädintuskin pelin julkaistua niin kovin helpolta tuo ei vaikuta "home developereille" :P

"Reggie goes on to say that for indie developers, developing on WiiWare is almost free. Alright $2,500 for a dev kit is dirt cheap, but most dont consider what happens during development. You have you consider the facts about royalty fees and things such as certification.

For example, for Xbox Live Arcade, you can use XNA for free (later you can join the Creators Club), but eventually youll probably need at least $300,000 for things like Microsoft Certification (unless you can get a publisher). Would indie developers be forced to find a publisher?

I believe there are too many questions to lay out. Heck even Sony hasnt done a great job in answering such questions for PSN. Kudos to Microsoft though"
http://www.codenamerevolution.com/?p=5397

Ok. Aika hinnakasta ruveta vääntämään Live Arcade-pelejä siis :D

Kiinnostavaa....

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi