Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

RalliSport Challenge 2 -haastattelu

Ruotsalaisen Digital Illusionsin eli DICE:n kehittämä
RalliSport Challenge, joka kuului Xboxin julkaisupelien joukkoon, sai
sekä mediassa että pelaajien keskuudessa jopa yllättävän positiivisen
vastaanoton ja säväytti varsinkin upealla grafiikallaan. Kuten niin
monta kertaa aiemminkin, menestys poikii jatko-osia. Xboxfinille
tarjoutui mahdollisuus haastatella DICE:n Patrick Bachia, joka
työskentelee RalliSport Challenge 2:n pääsuunnittelijana. Alla on
miehen mietteitä keväällä 2004 ilmestyvästä pelistään.

Kysymys:
Näin aluksi voisitko kertoa meille hieman taustatietoa Digital
Illusionsista? Kuinka monta kehittäjää työskentelee RalliSport
Challenge 2:n parissa?


Vastaus: Digital Illusions
perustettiin kolmen pelaajan toimesta vuonna 1998. Nyt meillä
työskentelee lähes 200 henkilöä kolmessa eri toimistossa, joista kaksi
sijaitsee Ruotsissa ja yksi Kanadassa. Tällä hetkellä RalliSport
Challenge 2:n parissa häärii 28 pelinkehittäjää. Tarkemmin DICE:n
historiasta kiinnostuneiden kannattaa vierailla osoitteessa www.dice.se.

K:
Oletteko tyytyväisiä ensimmäisen RalliSportin menestykseen ja oliko se
kenties yllätys, että peli keräsi varsin korkeita arvosanoja monissa
arvioissa? Esimerkiksi Xboxfin antoi pelille kunnioitettavat 9/10.
Entäpä myyntipuoli, kävikö peli kaupaksi odotetulla tavalla?


V:
Olemme erittäin hyvillämme RalliSport Challengen keräämästä suosiosta.
Peli myös myi hyvin. Monet jatko-osaan tehdyt muutokset itseasiassa
perustuvat ensimmäisestä osasta saamaamme palautteeseen. RalliSport
Challenge 2 omaa kaiken, mikä teki ensimmäisestä osasta niin suositun,
sekä kaiken mitä pelaajat siihen eniten toivoivat.

K:
Minkälaisia pelimuotoja ajattelitte RSC2:sta löytyvän? Pelissä on
edelleen kaikki neljä rallityyppiä – Rally, Rallycross, Hill Climb ja
Ice Racing – kuten sen edeltäjästäkin?


V: Itseasiassa
aiomme heittää mukaan vielä Cross Over -kaksinkamppailumoodin, jossa
kaksi pelaajaa voi ajaa toisiaan vastaan rinnakkaisradoilla. Tämä
muistuttaa WRC-rallien super-erikoiskokeita sekä Grand Canarian Race of
Championsia.

K:
Alkuperäisen RalliSportin uramoodi pohjautui hyvillä ajosuorituksilla
ansaittuihin pisteisiin, joita riittävästi keräämällä pystyi avaamaan
seuraavan nipun kisoja. Tuleeko RalliSport Challenge 2:n uramoodin
rakenteessa olemaan mitään dramaattisia muutoksia edeltäjäänsä nähden?


V:
Uramoodi on rakennettu uudelleen monelta osin. Halusimme "puhdistaa"
uramoodin pistesysteemin tehdäksemme siitä realistisemman. RSC2:ssa
pelaajat eivät enää saa pisteitä sellaisista asioista kuin huippunopeus
tai vahinkojen määrä. Kiinnitimme huomiota siihen, että nämä asiat joka
tapauksessa vaikuttavat lopulliseen sijoitukseen itse kisassa. Lisäksi
olemme laajentaneet vastustajien määrää kolmesta 15:sta.

K: Paranteletteko tekoälyä RalliSport Challenge 2:een?

V:
Kyllä vain! Olemme itseasiassa työskennelleet paremman tekoälyn parissa
pitkään. Tekoälykuskit ajavat tismalleen samojen olosuhteiden
puitteissa kuin pelaajakin, ja ne kykenevät esimerkiksi poikkeamaan
linjalta ja tekemään ohituksia. Uramoodissa vastustajilla on myös omat
persoonallisuutensa, mikä tekee kilpailusta mielenkiintoisempaa.

K:
Jotkut kritisoivat RalliSport Challengea turhasta arcademaisuudesta.
Oletteko virittäneet fysiikkamoottoria tehdäksenne jatko-osasta
realistisemman? Käyttäytyvätkö autot eri tavalla ja onko
vahinkomallinnus tarkempi?


V: RalliSport Challenge 2:ta ei
tulla pitämään arcade-pelinä, jos katsotaan esimerkiksi pelin
fysiikkamoottoria ja vahinkomallinnusta. Fysiikkamoottori on koodattu
uusiksi, jotta autot käyttäytyisivät realistisemmin. Myös autojen
virittelymahdollisuuksia on laajennettu. Vahinkomallinnus on oleellinen
osa peliä: esimerkiksi jos rikkoo ison siiven Hill Climb -autosta,
ajaminen tulee holtittomammaksi suurissa nopeuksissa, koska auto
menettää suuren osan maavoimastaan.

K: Voisitko kertoa
hieman radoista ja autoista, jotka löytyvät RSC2:sta? Luulenpa, että
monet suomalaiset rallifanit haluaisivat nähdä Suomeen sijoittuvia
erikoiskokeita. Olisi myös mielenkiintoista kuulla, miten paljon autoja
voi säätää.


V: Valitettavasti meillä ei ole aikeita
rakentaa Suomeen sijoittuvia ratoja peliin. Ruotsiin sijoittuvia pätkiä
kuitenkin löytyy. Yhteensä pelissä on yli 90 rataa.

Autojen
virittelymahdollisuudet ovat laajentuneet, kuten aiemmin totesin, ja ne
on keskitetty uuteen valikkoon. Keskustelimme asiasta varsin
perusteellisesti ja päädyimme siihen tulokseen, että meidän täytyy
uudistaa säätömahdollisuuksia pelissä. Emme nähneet mitään syytä pitää
niitä ennen lähtöä ilmestyvässä valikossa, kun pelaaja on jo radalla,
sillä hänen täytyy päästä testaamaan muutettuja asetuksia. Koska
fysiikkamoottori pohjautuu tosielämän tietoihin, voimme helposti
esittää näitä tietoja pelaajille. Esimerkiksi iskunvaimentimien
jäykkyys ja maavoima ovat osa fysiikanmallinnusta.

K: Alkuperäisessä RalliSportissa pääsi ajamaan maksimissaan kolmea kaveria vastaan. Miten on jatko-osassa?

V:
Livessä voi ajaa 16 pelaajaa samanaikaisesti [tällöin vertailu muihin
käy vain kellon avulla -Hakkiz]. Jos haluaa kisailla näkyviä autoja
vastaan, maksimipelaajamäärä on neljä. Tämä johtuu automallien
monimutkaisuudesta, fysiikkamoottorista ja vahinkomallinnuksesta. Emme
halua karsia mitään osa-aluetta edes moninpelissä.

K:
Nykyään monet Xbox-pelaajat suosivat Xbox Liveä tukevia pelejä
tavallisten offline-pelien sijaan. Miten te aiotte tukea Microsoftin
suosittua verkkopelipalvelua RalliSport Challenge 2:ssa?


V:
Olemme kiinnittäneet paljon huomiota Live-pelaamiseen. Pelaajat voivat
pystyttää 16 pelaajan verkkokisoja mille tahansa radalle käyttäen mitä
tahansa autoa. Pelin ylläpitäjällä on myös mahdollisuus asettaa
tiettyjä sääntöjä, joilla voi rajoittaa autovalikoimaa ja jopa
kuvakulmia. RalliSport Challenge 2:ssa on maailmanlaajuiset tuloslistat
jokaiselle radalle, joilta voi tarkistaa, kenellä on paras aika
tietyllä radalla. Lisäksi peli tukee XSN Sports -palvelua, jonka avulla
pelaajat voivat järjestää online-turnauksia ja -kausia.


K:
RalliSport Challenge on edelleen parhaimman näköinen rallipeli
markkinoilla, ja monet luulivat, että Xbox ei enää kykenisi
pyörittämään parempaa grafiikkaa. Siitä huolimatta näyttää siltä, että
olette nostamassa rimaa vielä korkeammalle jatko-osan myötä. Ovatko
graafiset parannukset vaatineet veronsa ruudunpäivityksestä kuten
esimerkiksi Project Gotham Racing 2:ssa?


V: Meidän
päätavoitteemme on, ja on aina ollut, tehdä hyvä ajopeli. Aiomme
pyörittää peliä 60 ruudun ruudunpäivitysnopeudella menettämättä
visuaalista tasoa, sillä meidän mielestämme hyvä ruudunpäivitys on
oleellinen osa ajopeliä. Huippunopea ajopeli vaatii nopeita reaktioita
sekä pelaajalta että peliltä itseltään.

K: Oletko jostakin erityisen ylpeä RalliSport Challenge 2:ssa?

V:
Sanoisin, että pelistä kokonaisuudessaan. Olemme todella kuunnelleet
pelaajia ja yrittäneet lisätä siihen kaiken, mikä tekisi siitä parhaan
ajopelin niin online- kuin offline-pelaamiseenkin. Pelaajat olkoot
tuomareita.

K: Onko vielä jotain muuta, mitä haluaisit sanoa?

V: Tavataan Livessä!

K: Kiitos ajastasi!

V: Kiitos kiinnostuksestanne peliämme kohtaan!

Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi