Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

CSI: Crime Scene Investigation - Hard Evidence

Menestyselokuvistaan tunnetun Jerry Bruckheimerin tuottama, rikospaikkatutkijoiden työstä kertova televisiosarja CSI osoittautui maailmanlaajuiseksi menestykseksi. Myös Suomen televisiosta tuttu Las Vegasiin sijoittuva sarja sai sittemmin Miamiin ja New Yorkiin sijoittuvat sisarsarjat. Televisiosarjojen suosio huomattiin myös videopelien tekijöiden keskuudessa ja ensimmäinen CSI-peli saapui markkinoille jo vuonna 2003. Syksyllä 2007 ilmestynyt CSI: Hard Evidence on jo viides kerta, jolloin PC- ja konsolipelaajat pääsevät kokeilemaan kykyjään rikostutkijoina. Pelit ovat alusta alkaen olleet yksinkertaisia ja varsin suoraviivaisia. Jokaisessa on ollut viisi selvitettävää rikosta, jotka pyrkivät toistamaan televisiosarjan kerronnallista ja audiovisuaalista ilmettä. Kuinka paljon vuosien kehitystyö on edistänyt pelimekaniikkaa ja teknistä toteutusta?

Harrastuksena rikosten tutkinta

CSI-pelisarjassa pelaaja asettuu uuden, nimettömän CSI-tutkijan saappaisiin. Peli etenee hyvin samankaltaisesti kuin televisiosarjan episodit. Alussa siirrytään rikospaikalle keräämään todisteita ja haastattelemaan epäiltyjä ja todistajia. Kerätyt todistuskappaleet analysoidaan laboratoriossa. Tarpeen mukaan tutkimusten edetessä joutuu haastattelemaan epäiltyjä useampaankin kertaan, palaamaan rikospaikoille ja tutkimaan uusia tapahtumapaikkoja ja epäiltyjen kiinteistöjä. Ensimmäinen televisiosarjaan rikospaikkatutkinnan seikkailupeli, vuonna 2003 ilmestynyt Crime Scene Investigation oli niin pelillisesti, teknisesti kuin audiovisuaalisestikin varsin karu ja yksinkertainen ilmestys. Rikostapaukset olivat yksinkertaisia, ja syyllisen saattoi päätellä jo varhaisessa vaiheessa. Loppu pelistä olikin rutiininomaista todisteiden keräämistä ja epäiltyjen haastattelua. Seuraavana vuonna ilmestyneet CSI Miami ja CSI: Dark Motives olivat selkeä askel parempaan suuntaan. Rikostapaukset olivat hieman monimutkaisempia ja käytössä oleva työkaluvalikoima aavistuksen verran laajempi. CSI: 3 Dimensions of Murder, sarjan seuraava osa keskittyi kehittelemään lähinnä audiovisuaalista antia pelimekaniikan pysyessä lähes entisellään.

Kovia todisteita

Syksyllä 2007 julkaistu CSI: Hard Evidence on ensimmäinen uuden sukupolven konsoleille julkaistu CSI-peli. PC-version ohella kaupoista löytyy myös versiot Xbox 360 -konsolille ja Nintendo Wii -versio on tulossa kevään 2008 aikana. Alun perin tietokoneelle suunniteltu ohjausmekaniikka toimii varsin jouhevasti myös Xboxin ohjaimella. Joissain paikoin todisteiden etsimisessä kursorin liikuttaminen ei ole aivan yhtä sulavaan ja helppoa kuin hiirellä, mutta kokonaisuudessaan todisteiden etsiminen on niin yksinkertaista ja etsintäalueet suhteellisen pieniä, ettei suurempia ongelmia ilmene. Wiin ohjaimen voisi kuitenkin olettaa soveltuvan toiminnaltaan normaalia pelikonsolin ohjainta paremmin tämäntyyppiseen peliin.

Pelattavuudeltaan Hard Evidence on yhtä yksinkertainen kuin edeltäjänsä. Periaatteessa riittää, kun kerää kaikki todistuskappaleet talteen ja prosessoi ne laboratoriossa sekä kysyy kaikilta vastaantulevilta hahmoilta kaikki saatavilla olevat kysymykset. Missään vaiheessa ei tarvitse pelätä, että tutkimukset lukkiutuisivat väärän kysymyksen vuoksi. Vaikka paikoitellen pelissä on vaihtoehtoisia kysymyksiä, pelaajan valinnan vapaus rajoittuu vain kysymysten esittämisjärjestykseen. Myös todisteiden etsiminen on helppoa. Kursorin muuttuessa vihreäksi kannattaa kyseistä kohtaa tutkia tarkemmin klikkaamalla ja kerätä todisteet talteen. Mikäli ei ole varma, joko kaikki tarpeellinen on löytynyt, voi asian tarkistaa tapahtumapaikkojen valikosta. Kyseisen lokaation kuvakkeen päälle ilmestyy vihreä oikeinmerkintä, kun työ kyseisellä rikospaikalla on tehty loppuun.

Kun tekniikka pettää

Hard Evidence pitää sisällään viisi ratkaistavaa rikosta. Monimutkaiset ja erityisen hyvin kirjoitetut rikostapaukset ovat Hard Evidencen ehdoton valtti pelisarjan edellisiin inkarnaatioihin verrattuna. Pelin episodien käsikirjoituksia voisi miltei käyttää pohjana televisiosarjan episodeille, ja lopputulos voisi hyvin yltää sarjan keskikastin jaksojen joukkoon. Ensimmäisessä episodissa, Burning for You, tutkitaan palaneen taksin ja sen kuljettajan arvoitusta Nick Stokesin avustuksella. Toinen rikostapaus, Double Down, on entuudestaan tuttu 3 Dimensions of Murder pelin Playstation 2 -version läpi pelanneille, jonka kuudentena tapauksena kyseinen episodi tiettävästi on. Cathreine Will ows avustaa tutkintaa tapauksessa, jossa puukotuksen henkiin jäänyt naispuolisella uhrilla ei ole muistihavaintoa päälle hyökänneestä kriminaalista. Seuraavassa tapauksessa tutkitaan Warrick Brownin parina mysteerisesti menehtyneen rock-bändin tapausta. Greg Sanders rientää rikospaikalle tutkimaan silmäkirurgin brutaalia murhaa, jonka ainoana silminnäkijänä ja todistajana on lääkärin sokea vaimo. Viimeisessä tapauksessa ohjaajana toimii itse oikeutetusti CSI-tutkimusryhmän yövuoron johtaja Gil Crissom. Tutkittavana on varsin monimutkainen villin lännen tyylinen ammuskelutapaus, jossa luoteja ei ole säästelty.

Teknisesti Hard Evidence on yllättävän vaatimaton esitys. Erityisesti grafiikan osalta peli tuntuu kulkeneen jopa takapakkia aiempiin osiin verrattuna. Televisiosta tutut hahmot ovat jotakuinkin tunnistettavia, mutta esimerkiksi uusimpien jääkiekkopelien pelaajiin verrattuna rikostutkijat ovat varsin kömpelön ja elottoman näköisiä. Rikospaikat ja muut tutkittavat ympäristöt ovat hieman turhan yksinkertaisia, eivätkä tarjoa juuri minkäänlaista haastetta. Edellisten pelien tapaan näennäisesti kolmiulotteisessa ympäristössä ei voi liikkua vapaasti. Toki ympäristö on luotu kolmiulotteiseksi, mutta muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta rajoitettujen kuvakulmien vuoksi maailma jää varsin latteaksi. Pelaaja voi ainoastaan hypätä ennalta määrättyihin paikkoihin ja sinne päästyään on mahdollista katsella ympärilleen rajoitetulla sektorilla todisteita etsien. Myös televisiosarjasta tutut välivideot rikosten mahdollisista toteutustavoista ja todisteiden keräämisistä ovat valitettavan epätarkkoja ja erityisesti ulkokuvat Las Vegasin kaupungista ovat enimmäkseen onnetonta pikselimössöä.

Äänimaailma ei ole juurikaan sen paremmin onnistunut. Toki mukana ovat televisiosarjasta tutut, miespuolisia CSI-tutkijoita esittävät näyttelijät antamassa hahmoille autenttisen tuntuisen äänen, mutta valitettavan usein heidänkin työskentelynsä/ääninäyttelynsä on hieman kyllästyneen ja väsyneen oloista. Marg Helgenberger ja Jorja Fox eivät ole mukana pelissä, joten Catherine Willowsin ja Sara Sidlen äänistä vastaavat nimettömät ääninäyttelijät, jotka omalta osaltaan ovat heikentämässä pelaajan televisiosarjamaista kokemusta CSI-tutkijana. Pelin musiikki on hyvin valittua ja televisiosarjan tyyliin sopivana korjaa hieman ääninäyttelyssä ja rikospaikkojen tilaäänissä olevia puutteita.

CSI-pelit ovat aina olleet pelattavuudeltaan erittäin yksinkertaisia, rutiininomaisesti läpikahlattuja ja interaktiivisen televisiosarjan jaksojen kaltaisia rikostehtäviä, jotka soveltuvat lähinnä CSI-televisiosarjan ystäville. Pelillisesti haastavampaa rikosten ratkaisemista kaipaaville on tarjolla Kova laki -televisiosarjaan perustuvat Law & Order -pelit, joita valitettavasti ainakaan toistaiseksi ei ole julkaistu pelikonsoleille. Tietokonepelaajille kyseiset pelit tarjoavat kuitenkin kiperiä pähkinöitä pureskeltavaksi.

Galleria: 

Kommentit

Hyvät nuo rikokset käsikirjoitukseltaan. Tykkäsin siitä. Muutamia loistavia käänteitä -> syy läpipeluuseen.
Muutoin varsin puuduttava peli, joka on kaikenlisäksi yllättävän karun näköinen.

Pelistä voi saalistaa helpot GScoret, jos joku haikailee niiden perään.

Kommentoi

Kirjaudu kommentoidaksesi