Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Haastattelussa Lapland Studio


Rovaniemellä sijaitsevan Lapland Studion tuotantoa on nähty televisiossa ja elokuvissa, mutta tänä vuonna yhtiö tekee historiaa: Lapland Studio Oy ja peleihin keskittyvä yritysbrandi Inaria Interactive julkaisee WiiWareen ensimmäisen suomalaisen Wii-pelin. KonsoliFINin haastatteluun uskaltautui varatoimitusjohtaja Petri Talala.

Kerrotko hieman Lapland Studion historiasta ja taustasta.

Lapland Studio Oy on vuonna 2004 perustettu 3D-grafiikan mallinnus, animaatio-, VFX (visual effects) ja pelialan studio. Olemme kansainvälisillä markkinoilla toimiva, Lapin läänin suurin AV- alan yhtiö. Pääkonttorimme
sijaitsee Rovaniemellä sekä sivutoimipiste Helsingissä. Asiakkaitamme ovat elokuva- ja mainostuotantoyhtiöt, peliyhtiöt sekä muut yksittäiset yritykset. Työntekijöitä meitä on tällä hetkellä 16. Sen lisäksi olemme juuri perustamassa tytäryhtiötä Outokumpuun paikallisen pelikoulun yhteyteen. Tytäryhtiön fokus tulee olemaan oman peli-IP:n kehittämisessä. Työntekijät ovat meillä jakautuneet pääasiassa omien peliprojektien kehittämiseen sekä palveluprojektien resursseihin, joissa tehdään vaihtelevasti toimeksiantoja niin toisille pelistudiolle ja  esimerkiksi musiikkivideoiden ja elokuvien tehosteita.

Mistä tuotannosta suuri yleisö tuntee Lapland Studion tällä hetkellä parhaiten?

Uskoisin sen olevan Nightwishin The Islander musiikkivideo jonka tuotimme vuonna 2008 ja joka muutama viikko sitten palkittiin Kultaisella Muuvi -palkinnolla viime vuoden parhaana musiikkivideona. Musiikkivideo sisältää uskomattoman määrän erikoistehosteita ja 3D-mallinnusta. Se on oiva esimerkki mitä osaamme tehdä elokuvien tehosteiden saralla. Pelipuolella meillä on ollut asiakkaina mm. Remedy Entertainment, Housemarque ja Sulake. Toivon että saamme lähiviikkoina positiivista huomiota ja tunnettavuutta julkaistavasta pelistämme Lead the Meerkats.

 

Entä minkälaisissa tuotannoissa pelaajat ovat voineet tähän mennessä nähdä kättenne jälkeä?

Yksittäisiä pelinimikkeitä emme voi julkistaa. Suosituin palvelumme pelistudiolle on eittämättä ollut korkeatasoinen Motion Capture -studiomme ja sitä kautta erilaisten hahmojen liikkeiden kaappaus ja mallinnus. Kun ajattelee tätä palvelua ja pelistudioasiakkaitamme, voi mielessään varmaan kuvitella asioita ja tuotantoja joissa olemme olleet mukana.

Lapland Studiolta on tulossa ilmeisesti ensimmäinen suomalainen Wii-peli WiiWare-latauspalveluun. Kerrotko hieman mistä on kyse ja onko pelillä nimeä sekä julkaisupäivämäärää?

Aivan totta. Julkaisemme juuri Los Angelesissa E3-messuilla Wii-pelimme joka on nimeltään Lead the Meerkats. Peli tehdään tarkoituksella samaan aikaan julkaistun Inaria Interactive -yritysbrändin alla joka tulee olemaan meidän omistama yritysbrändi omien pelien tuotannoille. Lapland Studio -brändi tullaan fokusoimaan ainoastaan meidän palvelutuotantoon ja -tarjontaan. Lead the Meerkats on ensimmäinen nelisormimagnusteista kertova RTS-peli, jossa pelaajan on johdatettava nelisormimagnustijoukkiota halki Kalaharin aavikon useiden vaarojen, haasteiden ja tehtävien. Peli on suunnattu nuorille ja lapsille, joka mielestämme vastaa hyvin Nintento Wiin suurinta käyttäjäkohderyhmää. Tarkkaa pelin julkaisupäivää emme voi tässä vaiheessa kertoa, mutta voin luvata sen olevan ladattavissa WiiWare-latauspalvelun kautta tämän vuoden aikana.

Nelisormimangustit viittaavat ainakin koko perheelle sopivaan sisältöön. Viihtyvätkö himopelaajat pelinne parissa?

Himopelaajiakin löytynee monenlaisia ja osa heistä viihtynee pelimme parissa vallan mainiosti. Lead the Meerkats on sisällöltään tietenkin aika kaukana peleistä kuten Killzone 2 tai GTA4, joten varmaan osa näiden pelien himopelaajista ei ehkä peliämme tule hankkimaan. Uskoisin että Nintendo Wiin omistajat tulevat pelistämme pitämään.

Ovatko Wiin kehitystyökalut kehittäjän näkökulmasta helpot?

Kyllä kehitysympäristö on ammattilaiselle selkeä ja kattava. Pelimoottorin ja siihen liittyvien työkalujen valinta on aika kriittinen heti peliprojektin alussa, sillä osa moottoreista ja työkaluista vaatii huomattavasti enemmän työtä Wii-ympäristössä kuin jotkut toiset pelimoottorit.

Onko Nintendo ollut muuten yhteydessä kuin pelinne "hyväksyttyään" - ovatko vaatimukset olleet helppoja toteuttaa?

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Nintendon kanssa. Pelikehittäjällä on oma vapaus tavallaan harkita kuinka itsenäisesti pelihankettaan ajaa eteenpäin. Me olemme halunneet aktiivista kommunikointia ja aktiviteetteja Nintendon kanssa ja sitä olemme myös heiltä saaneet. Nintendo tukee mielellään niin pelin markkinointiin liittyvissä asioissa kun myös itse pelikonseptin kehittelyssä.

Olette E3-messuilla julkistamassa uusia pelejä. Nähdäänkö konsolipuolella lisää Lapland Studion tuotantoja ja voitteko tässä vaiheessa vielä julkistaa nimiä ja alustoja? Edes vinkkejä?

Meillä on vankka usko ja suuntaus kehittää Lapland Studiota ja Inaria Interactive -brändiä johtavaksi pohjoismaalaiseksi pelistudioksi. Tällä hetkellä meillä on suunnittelussa sekä neuvotteluissa useampi pelihanke niin konsolipuolelle kuin mobiililaitteille. Keskitymme pelihankkeisiin ja alustoihin joihin on olemassa toimiva elektroninen latauspalvelu kuten WiiWare tai Applen App-store. Lead the Meerkatsin lisäksi tulemme saamaan markkinoille 1-2 omaa pelituotantoamme seuraavan yhdeksän kuukauden sisään. Ainut konkreettisempi uusi vihje tässä vaiheessa voisi olla tämä: työstämme parhaillaan ”tajunnan räjäyttävää” 3D-mobiilipeliä korealaiselle globaalille matkapuhelinvalmistajalle, jota he tulevat käyttämään myöhemmin tänä vuonna julkistuspelinä uudelle julkaistavalle mobiililaitteelle. Peli tulee olemaan siis valmiiksi asennettuna kyseiseen julkaistavaan mobiililaitteeseen ja mahdollisesti sarjaan muita valmistajan mobiililaitteita lähi tulevaisuudessa.

Mitkä ovat suosikkejanne WiiWaressa julkaistuista peleistä?

Eniten on tullut pelattua meidän Lead the Meerkatsin kehitysversiota, joten vaikka tämä ei kovin objektiivinen mielipide ole, niin annan silti ääneni oman studion tuotteelle.

Jos KonsoliFINin lukijat haluavat tulevaisuudessa teille töihin, mitkä ovat tärkeimmät vaatimukset - ja mistä kannattaa pelintekijän urasta haaveilevan aloittaa, jotta unelma voisi joskus toteutua?

Loistavaa olisi jos voisi demonstroida omaa osaamistaan pelisaralla esim. oman demon tai peliproton avulla. Tuo voi siis olla joko pelihahmojen mallinnusta ja animointia, pelikonseptin ja desiginin esittelyä, jopa omaa pelimoottorin tai fysiikkamallinnuksien protoilua. iPhone on yksi helpoimpia tapoja kokeilla omaa intoaan ja osaamistaan pelisaralla. Kehitysympäristö on selkeä, helppo ja kustannukset ovat varsin alhaiset jopa opiskelijan budjetilla. En keksi juuri parempaa tapaa päästä meille töihin kuin demonstraatio Iphonella, johon kandidaatti on kehittänyt omia peliaiheisia demoja/protoja.

Lead the Meerkatsin verkkosivut: www.leadthemeerkats.com

Lennokasta meininkiä Lapland Studion Motion Capture -studiossa.
Galleria: 

Kirjaudu kommentoidaksesi