Tämä on mainospaikka. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Näyttäisimme tässä kohtaa mainoksia. Maksamme sivuston palvelinkulut mainoksilla. Ethän blokkaa, kiitos!

Super Smash Bros. Brawl

*Huomio*
Vaikka peli on jo ollut markkinoilla noin puolisen vuotta,niin siitä huolimatta haluan noudattaa non-spoilaus meininkiä,koska uskon,että vielä on pelaajia,jotka eivät halua tulla spoilatuksi tästä pelistä ennen kuin saavat kyseisen pelin käsiinsä ja Wiin sisuksiinsa pyörimään.Niin,ja koska tämä on kirjoitettu aika myöhään illalla,ei tätä arvostelua ole varsinaisesti tarkastettu.Pahoittelen mahdollisista virheistä mitä on tähän arvosteluun päässyt tulemaan.
--------------

On vaikea tietää mistä aloittaa,kun puhutaan Super Smash Bros.Brawlista.
Pitäisikö puhua sen laajasta hahmokatraasta,vaiko kenties erittäin kattavasta musiikkivalikoimasta,vai olisiko parempi vain puhua siitä,miten palkitseva peli osaa olla.

Harvoin Wiille on luvattu kovempia julkaisuja kuin Super Smash Bros.Brawl.
Lähes täysin skipattu ensi Smash Bros.,mutta Meleeseen päästiinkiin enemmän kuin juurin käsiksi.Brawl pisti tekemään samoin,tosin hieman isomman hymyn kera.Ison hypetyksen,monien viivästymisien ja lukuisista selailuista sivuilla ja videoitten tuijotuksen jälkeen odotus oli vihdoin ohi.Wiin
täydellinen taistelupeli oli saapunut.Tokihan oli ehtinyt saapua Mortal Kombatia ja sen sellaista,mutta janosinkin jotain paljon parempaa.Sitä Meleen jatko-osaa....
Super Smash Bros.Brawl,taistelupeli Wiille.Näin lyhyesti selitettynä peli kuulostaa suurin piirtein tällaiselta:
Kuvittele vaikka Mario,Zelda ja Metroid sarjan päähenkilöt samalle alustalle.He alkavat taistelemaan omilla voimillaan(tulipallot,tuulibumerangit sun muut) ja hieman eri universumeista olevien esineitten avulla nöyryyttävät vastustajaa.Kyseessä onkin Nintendon omat sankarit(ja myös vähemmän sankarimaiset ja paholaiset) omassa Rauta Nyrkki turnauksessa,vailla tarinan häivääkään...Kolmatta kertaa.Mariot,Linkit sun muut vain ottavat selvää kuka on Nintendon kingi.No,oikeastaan tämän pelin kohdalla noin ei voisi sanoa,koska pari yllätysvierasta,aivan toisilta pelitaloilta ovat liittyneet Nintendon kärhämöihin.Sanotaanko,että kyseessä olisi Kolmen eri pelitalon kärhämät,joista selviää kuka on se todellinen ykkönen taisteluareenalla.

Nyt kun on "lyhyesti" selittänyt pelin pintaa,voidaankin mennä samantein pintaa syvemmälle.Harva taistelupeli sisältää tai pystyy lunastamaan yhtä paljon kuin Super Smash Bros.Brawl.
Pelissä on valittavana eri Nintendo peleistä(ja nuo kaksi yllätysvierasta) joilla sitten pelataan viimeiseen hengenvetoon saakka.Tai viimeiseen sekuntiin saakka.Ja niin edelleen.Super Smash Bros. pelit ovat olleet siitä omalaatuisia taistelupelejä,että niitä on voinut ja voi vieläkin pelata useampi kuin kaksi pelaajaa.Maksimillaan neljän pelaajan rumbat ovat mahdollisia,ja kun lisätään soppaan vielä upean näköiset(ja interaktiiviset tausta),pauhaava Nipa musiikki,muutama Nipa-teemainen esine ja sen korkealle nostattava fiilis,niin homma on kutakuinkin kasassa.
Matsejen aikana ei pieksetäkään vastustajaa kunnes tämä on aivan vattuhillossa,vaan pelissä käytetään prosentti asteikkoa.Mitä enemmän prosentteja hahmolla on,sitä helpommin tämä lentää ulos areenalta heikollakin iskulla.Ideana onkin iskeä vastustaja ulos.Mieluiten ennen kuin vastustaja(t) ehtii ensin.Peruspelinä onkin Kahden Minuutin matsit,mutta lukemattomien säätämis mahdollisuuksien ansiosta voi pelata jotain ehkä mieleisempää,ellei ajastetut ottelut kiinnosta.Näihin matsityyppeihin kuuluu mm. kuulu Stock,missä vain taistellaan viimeiseen kunnon murska iskuun saakka.Pelaajille annetaan itse-säädetyn verran elämiä,ja ne kulutetaan vastustajalta loppuun ennen kuin vastustaja tekee näin.Mutta jos mieli ei teekään ajastettua tai elämillä sotkemista,on aina vaihtehtoina Kolikko ja Special Brawl-tilat.

Pelimekanismista voisi antaa pari sanaa.
Ohjaus menetelmiä on 4:Wiimote sivuttain pidettynä,Wiimote & Nunchuk yhdistelmä,Classic Controller ja se tuttu Gamecube ohjain.Wiimote yksin sujuu näppärän hyvin,Wiimote & Nunchuk ei juuri ollenkaan pärjää missään.Classic Controller on varteen otettava ohjaus metodi,mutta Cube ohjain on jo mainitsemattakin huipulla.Eri ohjaus metodit todella antavat uutta verta sarjaan.
Ohjaus itsessään on pysynyt samana.A-napista perus hyökkäykset ja B-napista erikois hyökkäykset.Nämä voidaan yhdistää tatin kanssa eri suuntiin,joista saadaan erilaisempia liikkeitä.Näistä tärkein olkoon Ylös-B,yläerikoinen.Tämä nappiyhdistelmä pelastaa sinut kovalta kohtalolta kun yrität palata takaisin peliin.Tämä liike vie sinua siis ylöspäin.Jokainen nappimetodi toimii eri tavalla eri hahmoilla.Esimerkiksi Linkillä pitää painaa A-nappia useampaan kertaan kombon saamiseksi ja Meta Knightilla tarvitsee vain pitää A-nappia pohjassa.
Matsit kuitenkin ovat hidastempoisempia kuin Meleessä.Tämä satuttaa HC-Melee pelaajia paljon.Esineisiin ollaan myös panostettu hieman enemmän kuin viimeksi.Tästä mainittakoon tilanteen kääntävä Smash Ball.Kyseinen pallo sisältää salaisen voiman,ja jos joku hahmoista onnistuu rikkomaan sen liikearsenaalillaan,on käytettävissä super voimakas liike mikä voi todella antaa pelille uuden kulun.Joillakin hahmoilla tämän voi laukaista nyt-heti ja joillakin tarvitsee hyvän ajoituksen kunnollisiin tuloksiin.
Myös tasot ovat nyt huomattavasti paljon interaktiivisempia kuin aiemmin.Delfino Plaza on sitä hehkeää,kuumaa kesää,Shadow Moses Island on tätä (mahdollista) lumimyrskyssä painimista ja Battleship Halberd-tason taustalla tapahtuu ties kaikenlaista.Jättiläinen alus ampaisee kiitoon ja laser kanuunat tähtäilevät pelaajia.Tasot ovat todella monipuolisia.

Jo mahduttaminen sanat "Smash Bros.Brawl" ja "pelitilat" saavat aivot hyrräämään ja sukat pyörimään jaloissa.Brawlilla on oikeasti jotain tarjottavaa.
Pelitiloja on enemmän kuin laki sallisi.Yksinpeli osiossa pystyt pelaamaan "Classic"-tilaa,missä ottelet eri hahmoja vastaan tietynlaisissa olosuhteissa.Tila muistuttaa etäisesti Tekkenin ja Soul Caliburin "Arcade"-tilaa.Sitten löytyy "Events"-tila,missä voit suorittaa erilaisia tehtäviä,erilaisissa olosuhteissa nämäkin tapahtuvat.Voit joutua olemaan pienenä kun vastassa on isokokoisia vastustajia tai voit joutua puolustamaan puolustuskyvytöntä prinsessaa pahoilta kuninkailta.Toki voit aina testata taitosi Stadium-osiossa.
Stadionilla testataan kuinka nopeasti pystyt rikkomaan 10 kymmenen kohdetta.Tai kuinka monta vastustajaa pystyt lyömään ulos ennen kuin he tekevät tämän sinulle.Henkilökohtainen Stadioni suosikki on Home Run Contest,missä yrität lyödä avutonta hiekkasäkkiä mahdollisimman pitkälle.Pesäpallomailalla olisi tarkoitus lyödä,mutta pehmittämällä säkkiä ensin antaa paremmat mahdollisuudet uusiin pituuksiin.Löytyy myös piilotettukin tila tästä osiosta....
On hullua pelata taistelupeliä,jos ei pysty harjoittelemaan erikseen.Training on toimittamassa oman "dojon" virkaa.Viimeisenä,muttei vähäisimpänä,Meleen Adventure Moden korvaaja,The Adventure Mode:Subspace Emissary.Tämän voisi laskea melkein kokonaan toiseksi peliksi.Kyseinen pelitila on sen verran täytetty täyteen täyttä kamaa.Tilassa pääset pelaamaan kuten takakannessakin kerrotaan,läpi elokuvallisen seikkailun.
Tässä tilassa on ihan oma tarinansa,mikä ei siis vaikuta pelin muihin osiin.Ainakaan juonellisesti.Hahmokatraan kasvattamisessa kyllä,valitettavasti.Voisi sanoa että tässä tilassa käydään kaikki pelin pelattavat hahmot läpi jonkun "klassisen tarinan" siivittämänä.Tällä tarkoitan siis että Murska Maailmaa uhkaa pahuus ja pelin pelattavat sankarit lähtevät estämään tätä pahuutta.Subspace Emissaryyn tuskin on kirjoitettu pari riviä enempää lausetta.Eräs piilohahmo ja pari muutakin hahmoa sanovat sanan tai pari,kuten "Come on!" Tämä saattaa häiritä joitakin pelaajia,jotka ovat tottuneet pitkäveteisiin keskusteluihin.Brawl luottaa pantomiimiin.Ja parempi näin,sillä monet hahmoista eivät puhu heidän peleissään.Tilan läpäisy kestää noin kahdeksan tuntia.Tämäkin aika perustuu siihen,jaksatko kerätä ja tutkia kaikki kulmat sun muut läpi.Niin,ja lisä aikaa tuovat vain upeasti animoidut cutscenet,mitkä vie tilaa eteenpäin.Jokainen animoitu pätkä onnistuu siinä ainoassa asiassa;Yhdistämään eri pelien hahmot yhteen ruutuun.
Moninpelit on sitä taattua Smash Bros.-tavaraa,parhaiten pelattuna kaverin tai kavereitten kanssa.Tiloihin lukeutuu tämä perus "Brawl",aseta asetukset,valitse hahmosi ja areena ja anna palaa.Special Brawl-tilassa voitkin antaa matseille aivan uuden säväyksen.Voit asettaa koko porukan näkymättömäksi,jättiläisiksi ja vieläpä voi hidastaa pelin.Kaikki tämä mahdutetaan yhteen matsiin.Kuitenkin asetukset kuten jättikoko ja minikoko on pistetty saman vaihtoehto rinkulan alle,joten voit vain valita joko pienen tai jättikokoisen porukan.Taas yksi tapa pitkittää pelaamista.Melee-osasta tuttu Tournament(pikemminkin Tourney tässä pelissä) on palannut,mutta valitettavasti pelaajien maksimimäärä on puolitettu.(Meleessä 64 pelaajaa,Brawlissa 32)Se on juuri tätä turnaus mannaa,voita matsi toisensa jälkeen.Häviät,ja se on suihkuun meno,laukun pakkaaminen ja kyyti kotiin.Viimeisenä pelattavan tilana onkin Rotation.
Täydellinen tila viidelle tai useammalle pelaajalle samassa huoneessa.Tämä on kuitenkin erittäin epätodennäköistä monissa piireissä,joten tämä tila jää harvojen iloksi.
Vault-tilasta löydät kaikki pokaaligalleriat,pelihistorian sun muut.Peli todellakin on jättimäinen.Eikä siinä vielä kaikki.Data-osuudesta löydät ennätyksesi,mitkä on tehty normaali Brawl-matseissa(kyllä,ei turnauksista tai Special Brawlista oteta ennätyksiä),kuten pisin juoksumatka tai eniten tyrmäyksiä tehneet hahmot.Ja voipahan vielä tehdä omia tasoja ja ottaa kuvia ja jakaa niitä netin välityksellä.

Tiloja on niin paljon,että näppäimistö menee vain hajalle niitä selittäessä,joten on aika siirtyä johonkin muuhun.

Hahmokatras on noin 35 hahmoa(39 pelattavaa),mikä on suurin hahmokatras pelisarjan historiassa.Aiemmin mainitsin näistä yllätysvieraista.Nämä ovat Metal Gear Solidin Solid Snake ja Segan Sonic The Hedgehog.Ylivoimaisesti Sonic on näistä kahdesta yllärivieraista suositumpi,onhan Marion ja Sonicin ihka virallista kärhämää toivottu kerran jos toisenkin.Nämä kaksi hahmoa pitää kuitenkin avata ennen kuin pääsee nauttimaan Sonicin nopeudesta ja Snaken monipuolisista räjähteistä.Erityisesti uusiin hahmoihin on panostettu,tai ainakin yritetty,koska uusiin tulokkaisiin lukeutuu mm. Pikministä Captain Olimar ja lähes unhoon jääneestä Kid Icaruksesta oleva Pit-enkeli.Myöskin veteraani hahmojen universumista on tullut uusia tulokkaita,mainitakoon Fire Emblemin Ike ja Kirbyn Meta Knight ja King Dedede.Monet Meleen hahmot palaavat,mutta niitä jotka jätettiin pois ikävöidään vielä tänäkin päivänä.Valitettavasti nämä uudet tulokkaat tuppaavat olemaan veteraani hahmoja parempia,hyvänä esimerkkinä Ike.Marth(piilohahmo,näkyy yhdessä kuvassa),Melee veteraani on lähinnä samanlainen prinssi aateli ohuen miekan kanssa.Ike on enemmän "juntti" tai "kova jässikkä".Hänen miekkansa Ragnell on niin voimakas,että noin pari kunnon huitasua sillä saa vastustajat ulos areenalta.Myöskin Earthboundista/Motherista oleva Lucas.
Ness on ollut kahdessa edellisessä Smash Bros.-pelissä mukana,mutta Lucas tulee ja pistää jo nyt paremmaksi.Hän on nopeampi,liikkeitä helpompi käyttää jne. Brawlin hahmokatras ei ole lähellekään tasapainoinen.Erityisesti Meta Knight on päätynyt tämän osion alle.Hän tällä haavaa rikkinäisin hahmo Brawlissa.Perusteluita voi kysyä kunnon Smash Bros.-pelaajalta,joka on pelannut Brawlia.Ike on usein katsottu nyyppämäiseksi hahmoksi niin voimakkaitten hutaisujen takia.Mutta joka kerta kun Brawlissa haukutaan joku hahmo tosi rikkinäiseksi,aina löytyy pelaajia,jotka etsivät porsaan reiät ja pieksevät nämä hahmot ongelmitta.
Monipuolinen hahmokatras kuitenkin on.Vanhaa kunnon Mariota,Linkiä,Samusia Pikachua löytyy,ja Pokémon Kouluttajaakin löytyy,unohtamatta Wariota,Diddy Kongia,Ice Climbersia ja monia muita.Hahmoja on alussa massiiviset 25(saman verran kuin Meleessä kaikkiaan hahmoja),joten pelasitpa missä tahansa Brawlia ilman tallennusta,rosteri on laaja.

Suurin lisäys Brawliin on kuitenkin Nettipeli,mikä on saanut paljon huomiota,jokseenkin ehkä negatiivista.Kaverikoodit täytyy pistää jotta kaverit löytää,eikä kavereitten menoista pääse selville,ellei sitten 24/7 ole Online.Langallinen LAN-yhteys suositeltavissa,jos haluaa lagit todella poistaa.Maailman laajuisesti voi vain pelata kahden minuutin eriä,joten kansoita kaverilistasi,jos haluat saada kaiken irti nettipelistä.Niin,ja porukkaa ei nopeasti löydy.Tämä on iso miinus nettipelille.Tästä ollaan menty laiskoin ottein.

Musiikki ja ääni maailma on todella onnistunutta.Säveltäjiä on yli 30,ja jokainen heistä on onnistunut työssään.Monet piisit ovat lähinnä Nintendo peleistä uudelleen tehtyjä sävellyksiä,mutta hyvinhän ne onnistuvat.Jotkut sävelet eivät vain sovi tiettyihin rekvisiittoihin.Onneksi niitten soimista voi säädellä,jottei ihan pakkopullaa ole matsaaminen.Ääni maailma sen sijaan on myös hyvin onnistunut.Tällä kertaa monet iskut voi melkein tuntea luissaan,kun saa ladatun murska hyökkäyksen osumaan.Ääni näyttelijät ovat sitä A-luokkaa.Sonicia äänittää se tuttu Jason Griffith,Snakea David Hayter,Mariota vanha kunnon Charles Martinet ja niin edelleen.Hahmojen äänet kuvastavat heitä itseään,erityisesti Snaken kähinät ja Warion röyhkeät naurut.Myöskin Bowser kuulostaa nyt kunnon Koopien kuninkaalta.RÄYH!

Pieni huomautus olisi paikallaan.Pelilevy on kaksikerroksinen,jotenka se riittää syyksi näin massiiviselle sisällölle.Valitettavasti tämä kostautuu latausajoissa.Siinä missä Meleen latausajat kestävät maksimillaan 5 sekuntia,Brawlilla voi kestää jopa 20 sekuntia pisimmillään.Tämä voi latistaa fiilistä pahemman kerran,erityisesti Subspace Emissary modessa.

Super Smash Bros.Brawl on todellista mannaa Wii-pelaajille.Tiloja riittää jo yhdellekin pelaajalle enemmän kuin tarpeeksi ja kavereitten kanssa hauskanpito ja mukavuus vain paranee.Mitä enemmän Super Smash Bros.Brawlia pelaa ja paljastaa piiloista,sitä paremmaksi se muuttuu.
Luvassa on loputonta peli-iloa,kiitos erittäin lukuisten säätömahdollisuuksien.
Kiitokset erittäin hyvin tehdyille biiseille,ääni maailmalle,sisällölle ylipäätään,Super Smash Bros.Brawl pitäisi olla jokaisen Wiin omistajan ostoslistalla tai pelihyllyssä.Iso askel eteenpäin sisällössä,mutta miinusta löytyy nettipelistä ja pitkistä lataus ajoista.Brawlia ei voi kuvata sanoin tarpeeksi hyvin.Nintendon jääkaapin todellinen kuningas on saapunut,täydellisenä versiona.On aika varautua yhteen kaikkien aikojen suurimpiin mättöihin mitä on tarjolla.Super Smash Bros.Brawl riitti minulle syyksi hommata Wii.Toivottavasti jotkut muutkin tuntevat samoin.
Todellinen taistelupeli Wiille on syntynyt.

Muggshotterin arvio Super Smash Bros.Brawlista:
Hyvää:
-Sisältöä on enemmän kuin aivoon mahtuu
-Laaja hahmokatras,tasot ja musiikki valikoima
-Yllätysvieraat
-Helposti lähestyttävissä

Huonoa:
-Latausajat
-Nettipeli ei ole sitä mannaa mitä monet odottivat
-Adventure Mode tuntuu joskus pakkopullalta
-Hahmokatras ei niin balanssissa

Vielä kerran lyhyesti:
Super Smash Bros.Brawl on kuin pelimaailman Disney,todellista laatutavaraa Wiille.

~Muggshotter

Kirjaudu kommentoidaksesi